مطالعات اولیه پروژه

دانلود فایل مطالعات طراحی مجموعه فرهنگی تفریحی ورزشی

مقدمه

شناخت،مرحله اول هر روند طراحی به شمار می آید . بنابراین برای دستیابی به مرحله طراحی یک مجموعه فرهنگی ابتدا باید به تعریف وشتاخت فرهنگ ،مجموعه فرهنگ و توسعه فرهنگی و نقش آنها در جامعه پرداخت . لذا این فصل اختصاص دارد به تعریف فرهنگ و مجموعه ی فرهنگی ونقش و اهمیت مجموعه های فرهنگی ،اقتصادی ،اجتماعی وهمچنین معرفی نمونه هایی از کارهاوتحقیقات انجام شده در زمینه ی فرهنگی در خارج و داخل کشور؛سپس در ادامه به منظور بحث ونتیجه گیری،به چگونگی وضعیت مراکز فرهنگی و ورزشی در شهر قم پرداخته شده و دو نمونه از اینگونه مراکز در این شهر معرفی شده است .

  1. گذران اوقات فراغت یکی از نیازها و خواسته های ساکنان شهری است و عبارتست از مجموعه فعالیتهایی که شخص به میل خود برای استراحت، تفریح و یا گسترش اطلاعات و آموزش شخصی یا مشارکت آزاد اجتماعی در زمان فارغ از تعهدات شخصی، خانوادگی و اجتماعی به عهده می گیرد.
  2. بخشی از گذران فراغت در منزل انجام می شود و به فعالیت هایی نظیر تماشای تلویزیون، مطالعه، شنیدن موسیقی، دید و بازدید، صحبت با دوستان و مانند اینها اختصاص می یابد. بخش دیگری از ایام فراغت در فضاهای بیرون شهری سپری می شود مانند: گردش در کوهستان ها، سواحل دریا، ییلاق ها و غیره.
  3. اما بخش مهمی از زمان فراغت درون شهر در فضایی خارج از منزل سپری می شود فضاهای گذران اوقات فراغت در شهر به مدیریت خاص خود نیاز دارد و همانطور که نظام حمل و نقل شهروندان در داخل شهر بدون اعمال مدیریت، منسجم و بسامان نخواهد شد فضاها و مؤسسات گذران فراغت نیز باید به صورت یک نهاد اجتماعی با تشکیلات و مقررات ویژه عمل کنند تا این بخش از فعالیتهای شهری که می تواند به صورت بالقوه موجب غنای فرهنگی جوامع شهری باشد با کیفیت بهتری انجام گیرد.
  4. برتراند راسل : ”آخرین دستاورد تمدن، توانایی انسان در پر کردن هوشمندانۀ ایام فراغت است“. این عمل هوشمندانه به دست یک مدیریت ناهشیار انجام نمی پذیرد بلکه از بطن مدیریتی که آگاهانه حیات مدنی انسانها را ارج می نهد و برای آن برنامه ریزی می کند، بر می خیزد. 

گونه شناسی فضاهای فرهنگی – تفریحی شامل:

  • پارک
  • زمینهای بازی
  • فضاهای ورزشی
  • کتابخانه
  • تفرج گاه های طبیعی پیرامون شهرها

فهرست

  1. موزه ی کودکان در هیوگوی ژاپن
  2. فرهنگ ومجموعه فرهنگی
  3. توسعه فرهنگی وایجاد مجموعه های فرهنگی
  4. عوامل موثردر توسعه فرهنگی
  5. مرکزفرهنگی شوناندا

 

این فایل به صورت word شامل 8 اسلاید می باشد.

دانلود مستقیم از سایت معماری بنا:


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

دکمه بازگشت به بالا