روستامطالعات اولیه پروژه

دانلود فایل مطالعات موقعیت جغرافیایی و اقلیمی شهر قم

خاستگاه شهر قم :

موقعیت مکانی محله‌ی لب‌چال در میان محلات قدیمی شهر و مرکزیت ارتباطی آن در اتصال جاده‌های ناحیه، تردیدی به جای نمی‌گذارد که این محوطه همان دیه یا دژ باستانی ممجان بوده که از ابتدا تاکنون هسته‌ی کهن شهر قدیمی قم را تشکیل می‌دهد.
نویسنده‌ی تاریخ قم در دو جا به این مرکزیت اشاره می‌کند، یک جا می‌گوید: ممجان نفس شهر قم است و در جای دیگر که در اهمیت این ده است می‌گوید: ممجان در مرکزیت ناحیت قرار داشته. یعقوبی که در قرن سوم از قم دیدن می‌کرده ، می‌گوید: …. درون شهر دژی است برای عجم … . این گفته‌ها حاکی از آن است که تا قرن سوم هجری، دیه یا دژ ممجان که در قلب شهر قرار داشته، مسکن مسلمانان غیر عرب یعنی ایرانیان بوده است. این دیه یا دژ از باستان مسکن بزرگان ایرانی بوده، چنان که نویسنده‌ی تاریخ قم در شرح دهات عجم درباره‌ی ممجان می‌گوید: نام دیگر ممجان …. مان‌امهان بوده، یعنی منازل کبار و اشراف.
بنا به گفته‌ی همان مدرک، دیه‌ی ممجان خندقی داشته که اعراب در آغاز اقامت خود در قم در بیرون آن ساکن شدند و پس از چندی آن خندق را انباشتند و سراها و خانه‌های خود را تا کناره‌ی دیواره‌ دژ و بر روی آن احداث کردند و در قرن چهارم هجری هنوز نشانه‌های از آن خندق باقی بوده است و مولف تاریخ قم در نشان دادن دیه ممجان به آثار آن خندق اشاره می‌کند و می‌گوید: آن جا که سرای ابن‌علی‌بن‌عبدیل است، آن جا که میدان الیسع است،‌آن جا که فارقین سورن‌آباد است و آن جا که باب چهار طاق است.
بنابر همین نشانی‌ها به درستی گمان می‌توان برد که کوچه‌ی لب‌چال همان لب‌خندق دیه ممجان و محله‌ی لب‌چال، همان دیه‌ی باستانی ممجان است.
همان طوری که در مبحث سکونت‌گاه‌های باستانی پهنه‌ی قم گفته شد، دیه یا دژ ممجان در جوار دژ شهرستان یعنی شهر دوره‌ی باستانی قرار داشته است و به همین جهت آن را درب شهرستان می‌خواندند،‌ بنا به اشاره‌های تاریخ قدیم قم این دیه باستانی دست کم دارای دو دروازه بوده است.

فهرست

شرایط اقلیمی شهر قم
موقعیت جغرافیایی
روشهای مبارزه با بیابان‌زدایی
توپوگرافی استان قم
ناهمواری‌های استان
زمین شناسی استان قم
تقسیم‌بندی آب‌ها
رودهای استان قم
قمرود
رودخانه‌ی قمرود
دریاچه‌های استان قم
آب‌های زیرزمینی
توان آب در استان قم در مقایسه با کشور
مشکلات آب در استان قم
جنگل‌ها و مراتع استان
انواع پوشش گیاهی
پوشش گیاهی بادام
جنگل بنه (پسته وحشی)
انواع مراتع (از نظر پوشش گیاهی)
اهمیت مراتع در استان قم
علل تخریب مراتع
دما و رطوبت هوا
بارندگی
مخاطرات طبیعی استان
سیل
زلزله
گسله شمال حوض سلطان
گسله جنوب
گسله فشاری کوشک نصرت:
گسله فشاری ایندس
راندگی تفرش
تقسیمات سیاسی
کهک
ویژگی‌های جمعیّتی
ملاحظات اقلیمی
رنگ نما
تاثیرات بافت و تخلخل مصالح
استفاده از عایق حرارتی
جنس مصالح
فضاهای پر و خالی
ارتفاع ساختمان
ابعاد پنجره و سطح نورگیر

 

این فایل در قالب word شامل 37 صفحه می باشد.

دانلود مستقیم از سایت معماری بنا:


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

دکمه بازگشت به بالا