عناصر و جزئیات ساختمانی

دانلود پاورپوینت معرفی ساختمان های بتن مسلح با عایق ماندگار

سیستم بتن مسلح با عایق ماندگار (ICF) دیواری پرشونده با بتن هستند که قالب دیوارها دائمی بوده و بعد از بتن ریزی به عنوان جزئی از دیوار محسوب شده و بصورت عایق حرارتی عمل می‌کند[۱] این سیستم برای اولین بار در اوایل دهه‌ی۱۹۵۰-۱۹۶۰ در کشور آلمان ابداع شد و پس از آن در اروپا و سپس در سراسر دنیا به سرعت گسترش یافت. در حال حاضر بیش از ۸ درصد ساختمان‌های با ارتفاع کم و متوسط در امریکا و کانادا با این سیستم ساخته می‌شوند.[۲] ICFانقلابی در پیشرفت صنعت جهانی ساختمان برای ساختمانهای مسکونی، تجاری و سازمانی است که استفاده روزافزون آن به دلیل راحتی بی نظیر آن، بهره‌وری انرژی و کاهش هزینه‌ها در قیاس با دیگر روشها قابل توجه است.

انواع اجرای عایق ماندگار بتنی ICF

قالب‌های عایق ماندگار دیوار بتنی از نظر قالب بندی به سه دسته بلوکی، نواری، پانلی تقسیم می‌شود که از نظر ابعاد بلوک، شکل هندسی سوراخ‌ها و یا فضای خالی برای بتن ریزی با یکدیگر متفاوت هستند امروزه نوع بلوکی و پانلی کاربرد بیشتری نسبت به نوع نواری دارند. قالب بلوکی معمولاً تا ابعاد۱۲۰×۳۰ تولید می‌شوند و قالب‌های تخته‌ای و نواری ابعادی بزرگتر تا حدود ۳۰×۲۴۰ سانتی‌متر هستند که معمولاً بصورت دو تخته جداگانه با ضخامت ۵ سانت به محل ساختمان منتقل شده و سپس بوسیله اتصالات پلاستیکی بهم متصل می‌شوند. ابعاد پانل‌ها بسیار متنوع است و معمولاً تا ابعاد ۱۲۰×۳۶۰ سانتی‌متر نیز تولید می‌شوند که می‌توانند بصورت افقی یا عمودی بکار روند[۴] اما از نظر شکل هندسی بدنه داخلی قالب یا بخش بتنی به سه حالت تخت و صاف، شبکه دو بعدی بدون حفره، شبکه دوبعدی حفره دار می‌تواند باشد که نوع تخت و صاف متداول تر است و به ندرت از نوع شبکه‌ای دوبعدی حفره دار استفاده می‌شود.

روش اجرای ساختمان‌های بتن مسلح دیوار باربر با قالب‌های عایق ماندگار

این سیستم شیوه اجرای ساختمان بتن آرمهٔ درجا با قالب‌های عایق ماندگار پلی استایرنی است که سازه حاصل از آن، یک ساختمان بتن مسلح و در زمره سازه‌های متداول، تلقی می‌شود. در این سیستم ساختمانی، قالب‌های دیوار و سقف با استفاده از مفتول آهنی گالوانیزه به قطر ۲٫۲ میلی‌متر، به صورت شبکه جوش شده، در محل کارخانه ساخته شده و در وجوه داخلی و خارجی قالب پانل‌هایی از مصالح عایق‌کننده، مانند پلی استایرن منبسط شونده کندسوز، قرار داده می‌شود. قالب‌های دیوار بتنی با امکان آرماتوربندی به میزان مورد نیاز و با ضخامت مورد نظر طراح، از ۸۰ تا ۵۰۰ میلی‌متر و بیشتر برای دیوارها و قالب‌های تیرچه‌های متغیر و دلخواه، توسط خطوط تولید در مقیاس نسبتاً زیاد، قابل تولید است. خط تولید کارخانه این سیستم، می‌تواند مدول‌های لازم برای ساخت واحدهای مسکونی را تولید کند. مدول‌های کارخانه‌ای این سیستم سبک بوده و قابلیت حمل و نقل و نصب سریع در اجرا را دارا می‌باشد، بطوری که اجرای بالغ بر ۲۰ مترمربع نفر-روزکاری را مقدور می‌کند. ضخامت نسبتاً قابل ملاحظه دیوارهای تمام شدهٔ معماری را می‌توان یکی از محدودیت‌های این سیستم عنوان کرد[۵] ساختمانهایICF بناهایی هستند که دیوار بتنی در جاریز آن با استفاده از قالب‌های فوم (در اصطلاح یونولیت) ساخته شده و پس از بتن ریزی در دو طرف آن باقی می‌مانند. محصول نهایی این روش یک دیوار بتنی می‌باشد که در دو طرف آن به وسیله فوم عایق بندی شده است. در این سیستم قالب فوم دو طرف دیوار به وسیله نگهدارنده‌های مختلف فلزی یا پلاستیکی به یکدیگر بسته شده و فضای خالی قالب ررا برای بتن‌ریزی فراهم می‌سازد. از همین نگهدارنده‌ها نیز برای قرار دادن آرماتورها در مکان‌های مورد نظر استفاده می‌شود. درون فضای باقی‌مانده بین دو لایه فوم نه‌تنها امکان ساخت یک دیوار بتنی با عایق بندی حرارتی و صوتی مناسب ایجاد می‌شود، بلکه در دو طرف دیوار نیز زیزسازی مناسبی برای اتصال دیوارهای نمای بیرونی (به وسیله نصب اتصالات، انکر) و همچنین زیرسازی داخلی برای نصب صفحات تخته سیمانی، گچ برگ و … فراهم می‌گردد. این سیستم اغلب برای دیوارهای بیرونی ساختمان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. دیوارهای نازک داخلی نیازی به عایق کاری، یا آرماتوربندی نداشته و تنها در صورت باربر بودن دیوارهای داخلی می‌توان از این روش برای ساخت آن‌ها استفاده نمود تا ضخامت دیوارهای داخلی افزایش نیافته و از کارهای نازک کاری داخلی نیز کاسته می‌شود. موارد دیگر استفاده این سیستم تعمیرات یا بازسازی دیوارهای قدیمی می‌باشد که نیاز به تقویت و تثبیت شدن در آنها وجود دارد.

بررسی نقاط قوت و ضعف سیستم قالب‌های عایق ماندگار :

امواد اصلی تشکیل‌دهنده قالب‌های ICF پلی استایرن منبسط شده است که با قیمت‌های نسبتاً قابل قبول در دسترس هستند.

میزان عایق حرارتی مورد استفاده در این سیستم با ضخامت متوسط بالای 10 سانتی‌متر به طور قابل توجهی بیش از میزان عایق حرارتی مورد نیاز طبق مقررات ملی ساختمان در زمینه صرفه‌جویی است. ضخامت و چگالی بالای لایه‌های پلی استایرن قالب‌ها، که باعث بالا رفتن هزینه قالب و در نتیجه هزینه کلی ساختمان می‌شود، به دلیل بحث صرفه‌جویی در مصرف انرژی نیست، بلکه بیشتر به خاطر تامین مقاومت مورد نیاز برای قالب‌ها در زمان بتن‌ریزی در نظر گرفته شده است.
عدم نیاز به ماشین‌آلات و ابزار گران قیمت، از دیگر شرایطی است که هزینه‌های اجرای این محصول را کاهش می‌دهند.
استفاده بیش از حد از میلگرد برای هم‌پوشانی میلگرد‌ها از دیگر محدودیت‌هایی است که این محصول را برای انبوه‌سازی نامناسب می‌کند. با توجه به این نکته که برای سهولت اجرا، میل‌گرد‌های عمودی کوتاه و با هم‌پوشانی متعدد در نظر گرفته می‌شوند، دور ریز میلگرد و مصرف آن به طور محسوسی بیش از روش‌هایی مانند روش تونلی است.
نوع محصول به گونه‌ای است که نیاز به تعمیر و نگهداری خاصی ندارد.
این محصول به علت سبک بودن قالب‌ها، قابلیت حمل و نقل در شعاع زیاد را دارد. علاوه بر آن، به دلیل قابلیت ضربه‌پذیری قابل توجه آن‌ها، در حمل و نقل معمولاً دچار آسیب جدی نمی‌شود.
نگهداری این محصول، در انبار‌های سرپوشیده و در شرایط ایمنی لازم برای جلوگیری از وقوع حریق امکان‌پذیر است
میزان نیروی انسانی مورد نیاز برای اجرای این سیستم نسبت به روش‌های مشابه تولید دیوار بتنی نسبتاً کمتر و در نتیجه هزینه نیروی انسانی آن نسبتاً پایین‌تر است.

عوامل مربوط به قابلیت‌های اجرایی:

نیاز به ابزار‌های ساده و محدود در این روش از نقاط قوت این سیستم ساختمانی است. در اجرای این محصول، می‌توان با آموزش مختصری، نیروی انسانی لازم را آماده کار کرد.
تعداد مراحل کاری در این روش بسیار کم است و کار نسبتاً تکراری است. قطعات به کار گرفته شده برای قالب‌بندی، به عنوان عایق حرارتی کاربرد دارند.
استفاده از پلی استایرن منبسط، به عنوان پایه قالب محصول، امکان ایجاد برش در قالب و تغییر در ابعاد و شکل آن را فراهم می‌کند. در نتیجه، می‌توان چنین محصولی را هم در معماری مدولار و هم غیر مدولار استفاده کرد، ولی روشن است در حالت مدولار، آماده‌سازی قطعات و اجرا با سرعت و سهولت بیشتری انجام می‌شود.
برای افزایش قابلیت باربری، می‌توان از انواع عریض قالب ICF استفاده نمود. علاوه بر قابلیت تنوع در ضخامت، می‌توان ارتفاع را نیز به دلخواه تنظیم کرد.
شرایط نگهداری سیستم ساده است و نیاز به تمهیدات خاص ندارد. سطح تمام شده بخش اعظم این نوع سیستم‌ها، اسفنج پلی استایرن منبسط است، که از لحاظ هم‌نشینی با سایر مصالح محدودیتی ندارد.
در صورتی که دیوار دچار تخریب موضعی شده باشد، اگر تخریب در بتن رخ داده باشد، با قالب‌بندی درجا و بتن‌ریزی در محل قابل اصلاح است. اگر تخریب در پلی استایرن باشد، می‌توان قطعه پلی استایرن محل تخریب را جایگزین کرد.
از ویژگی‌های بارز این محصول، سبک بودن قطعات قالب، و عدم نیاز به ماشین‌آلات سنگین برای جابجایی و اجرا است.

عوامل مربوط به کیفیت و قابلیت‌های فنی:

کنترل کیفیت جاگذاری قطعات ICF ساده است و با استفاده از ابزار‌های ساده مهندسی صورت می‌گیرد. کیفیت بتن‌ریزی نیز در صورتی که از رابط‌های پلاستیکی یا فلزی استفاده شود با مشکل خاصی روبرو نخواهد بود. ولی در صورت کاربرد قطعات یکپارچه با رابط‌های از جنس قالب، خطر پر نشدن فضای زیر ماهیچه‌های پلی استایرنی وجود دارد.
ضخامت و وزن زیاد دیوار و کاهش فضای مفید ساختمان از دیگر نقاط ضعف این محصول برای انبوه‌سازی است.
محصول مورد بحث در شرایط مختلف جوی، و در برابر مخاطراتی نظیر هوازدگی و خوردگی، نوسانات حرارت و یخ‌زدگی، میکرو ارگانیسم‌ها و تشعشع، رفتار‌های قابل قبول و مقاومت مناسبی را از خود نشان می‌دهد.
در صورت طراحی مناسب، رفتار این سیستم در زمین لرزه قابل قبول است.
سیستم مورد نظر عایق حرارتی مناسبی است، به علاوه، می‌توان با کمک شیوه‌های مناسب نماسازی، از تاثیر رطوبت در آن کاملاً جلوگیری کرد.
در صورت نیاز به اینرسی حرارتی، می‌توان پلی استایرن قسمت داخلی آن را جدا کرد و بدنه بتنی دیوار‌های ICF را به خازن حرارتی تبدیل کرد.
استاندارد‌ها نیاز به یک پوشش محافظت‌کننده در برابر آتش (مثلاً حدود 15 میلیمتر تخته گچی) را برای ایمنی در برابر حریق بیان می‌کنند. نوع بلوک نقش تعیین‌کننده‌ای را در خصوص رفتار در برابر آتش ایفا می‌کند.
در شرایطی که مساله حمله جانوران موذی بر اساس استاندارد IRC و SBC و انواع مشابه بسیار خطرناک گزارش شود، نیاز به تمهیدات خاصی خواهد بود که در استاندارد‌های فوق‌الذکر تشریح شده است.

مطالب مشابه:

دانلود پاورپوینت ساختمان های ICF بتن مسلح یا عایق ماندگار

دانلود رایگان جزوه درس سازه های بتن آرمه پیشرفته

دانلود پاورپوینت معرفی بتن آرمه

دانلود پاورپوینت معرفی بتن مگر(عناصر و جزئیات)

دانلود کتاب طرح اختلاط بتن دکتر علی اکبر رمضانیان پور

دانلود مقاله مقاوم سازی سازه های بتنی

دانلود رایگان کاربرد بتن در ساختمان و صنعت

پاورپوینت رایگان بررسی اسکلت بتنی در ساختمان

تحلیل یک دال تعمیر شده تخت مبتنی (لکه‌گیری شده) به روش اجزاء محدود

دانلود پاورپوینت تعیین مقادیر اجزاء بتن در یک متر مکعب

دانلود پاورپوینت بررسی آجر و بلوک های بتنی

دانلود مقاله اختلاط بتن در ساختمان

دانلود پاورپوینت توسعه پایدار و فن آوری بتن

دانلود پاورپوینت معرفی بتن گوگردی

دانلود پاورپوینت معرفی بتن لیکا

دانلود پاورپوینت معرفی بتن شفاف در ساختمان

دانلود پاورپوینت کنترل کیفیت بتن و مصالح خام

دانلود پاورپوینت عمل آوری بتن

دانلود پاورپوینت سازه های بتنی (دیوار برشی)

دانلود پاورپوینت معرفی و ارزیابی جایگذاری بتن بدون قالب بندی

دانلود پاورپوینت معرفی سقف های بتنی

دانلود پاورپوینت معرفی کامل بتن عبور دهنده نور

دانلود پاورپوینت معرفی انواع مهاربندی در ساختمان

این فایل  دارای ۶۷ اسلاید به صورت pdf میباشد.

دانلود مستقیم از سایت معماری بنا:


 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

دکمه بازگشت به بالا