سبک های معماری

دانلود فایل معرفی کامل سبک معماری مدرن اولیه (مدرنیته )

معماری مدرن اولیه

استفاده از مظاهر تکنولوژی از جمله کاربرد فلز در ساختمان سازی شروع شد. نیاز به استفاده از سازه های فلزی و کاربرد شیشه در ساختمان های شیکاگو و تکوین مکتب شیکاگو در۱۸۷۱ و ساخت برج ایفل زمینه ای مناسب را برای استفاده از مصالح جدید فراهم کرد.
مدرنیته وضعیت وحالتی است که در تاریخ اتفاق افتاده است .ونوعی نگرش به هستی وزندگی است ولی . اکثر معماران معتقد هستند که اغاز عصر مدرن با پیدایش انسان گرایی وخرد گرایی در قرن ۱۵ در شمال ایتالیا شروع شد. عواملی مثل رنسانس ودین گرایی و علم مداری وانقلاب صنعتی به این روند شتاب داد.
شروع معماری مدرن به صورت مدون و با استفاده از اندیشه مدرن از اواخر قرن ۱۹ میلادی بود وخاستگاه این معماری در امریکا در شهر شیکاگو ودر اروپا در شهر های پاریس وبرلین بود .دوره معماری مدرن اولیه از نیمه دهه ۱۸۸۰تا اوایل جنگ جهانی اول یعنی سال ۱۹۱۴ بود.

مکتب شیکاگو:

شیکاگو در اواخر قرن ۱۹ مرکز خطوط راه اهن وارتباط شرق وغرب امریکا بود . در طی دو دهه اخر قرن نوزدهم اولین نمونه های ساختمان های مدرن به دور از هر گونه تاریخ گرایی و تزیینات در شیکاگو ساخته شد .ساختمان های این دوره بلند مرتبه با اسکلت فولادی بود . اولین مهندس مطرح در این دوره ویلیام لی برون جنی بود .

اولین ساختمان های مدرن:

از اواخر قرن ۱۸: ورود تولیدات جدید صنعتی در امور ساختمانی
ابتدا برای پل ها، کارخانجات، تأسیسات بندرگاهی، سیلوهای گندم، بناهای عمومی و سپس ساختمان های مسکونی
پل رودخانه سورن (۱۷۷۵-۱۷۷۹) در انگلستان: اولین نمونه پل با مصالح مدرن، یعنی تیر چدنی، دارای ۳۰ متر دهانه و ۱۵ متر ارتفاع
پل ساندرلند (۱۷۹۳-۱۷۹۶) در انگلستان، با تیرهای چدنی، دهانه ۷۲ متر
پل معلق کلیفتون (۱۸۳۶) در انگلستان: ۲۱۴ متر دهانه
اسکلت فلزی به عنوان سازه ساختمان برای اولین بار در یک کارخانه ریسندگی در شرازبری انگلستان: (۱۷۹۶-۹۷) دیوارهای خارجی آجری و باربر، استفاده از تیر و ستون های چدنی برای سازه داخلی
یک کارخانه ریسندگی (۱۷۹۹-۱۸۰۱) در سالفورد انگلستان، ۴۶ متر در ۱۴ متر، دیوارهای خارجی باربر، ستون های چدنی در دو ردیف در وسط ساختمان، تحمل بار تیرهای چدنی

نهضت هنر نو

توجه به آینده،تکنولوژی و ابداعات جدید
نام سبکی در اروپا ۱۸۹۰_۱۹۱۰
ابتدا در هنرهای تزئینی مانند طراحی پارچه، تولید کتاب و مبلمان، سپس گرافیک، نقاشی، طراحی داخلی، پیکر تراشی و حتی عکاسی و بعد معماری
هنر نو نام مغازه ای در پاریس برای فروش اشیاء مدرن و نوظهور ، طراحی داخلی آن توسط معمار بلژیکی وان دو ولد
به جای تقلید از گذشته در پی ابداع فرم ها و حجم های جدید
سبک های نئو کلاسیک و رمانتیک در قرن ۱۹ تقلید از گذشته را سرلوحه قرار داده بودند. در این سبک به جای الهام از گذشته، توجه به آینده و تکنولوژی و ابداعات جدید
استفاده از مصالح مدرن چون فولاد،آهن،چدن و بتن
ظاهر کلی ساختمان و جزئیات باتزئینات فرم های گیاهی وطبیعی.
زمینه های فکری در سبک هنرها و صنایع دستی در نیمه دوم قرن ۱۹ در انگلیس
معماران سبک هنر نو از تولیدات صنعتی به صورت گسترده استفاده میکردند و معماری روستایی الگوی مناسبی برای آنها نبود.
5
اتو واگنر و دو تن ازشاگردانش جوزف البریش و جوزف هافمان در اتریش طلایه دار این سبک
سبک واگنر در ابتدا نئوکلاسیک، در یک سخنرانی در آغاز سمت استادی خود: (هر چیزی که عملکردی نیست،زیبا نمی باشد)
شباهت طرح های آنان به طرح های مکنتاش
خلاق ترین معمار این سبک آنتونی گادی در اسپانیا (بسیار مذهبی_اجدادا مسگر)
گادی معتقد بود در طبیعت هیچ خط مستقیمی وجود ندارد.
در کلیه کارهای او هیچ خط مستقیم چه در طرح کلی و چه در جزئیات دیده نمی شود.
جزو معماران هنر نو، کارهای او فراتر از این سبک، الهام از سبک های گوتیک، مراکشی و موریش. تاریخ گرا و استفاده از منابع و اشکال تاریخی در کارهای خود، عدم تقلید صرف از گذشته
اجرای گذشته به صورت جدید و بدیع  و با طرح ها و جزئیات نو
2
3

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

دکمه بازگشت به بالا