مطالعات اولیه پروژه

دانلود مطالعات اقلیمی استان قم

موقعیت جغرافیایی و طبیعی استان:

استان قم با وسعتی معادل 14631 کیلومترمربع در مرکز کشور واقع شده و مرکز آن شهر قم است. این استان بین 51و 30 تا50 و30 درجه طول شرقی نسبت به خط استوا قرار گرفته است .
استان قم از شمال به جلگه ورامین و شهر ری از استان تهران و ساوه از استان مرکزی و کاشان از استان اصفهان و کویر نمک و از غرب به شهرستانهای آشتان و تفرش از استان مرکزی محدود است .براساس آخرین تقسیمات کشوری در سال 1375 این استان دارای یک شهرستان و 4 بخش و یک شهر و 9دهستان و 363 آبادی دارای سکنه بوده است .
جغرافیای طبیعی و اقلیمی استان :

استان قم در قلمرو کویر مرکزی ایران واقع شده است و بین 900 تا 1500 متر از سطح دریای آزاد ارتفاع دارد. منطقه دشتی استان قم با شیب ملایمی از غرب به شرق به سمت منطقه کویر مرکزی گسترش می یابد.رسوبات نرم و قابل نفوذ از ابتدای این دشت،خاک و سفره آبهای زیرزمینی مناسبی را در یک مکان پدید آورده است.
برخی از نواحی استان قم که بطور مشخص که در جنوب شرقی استان تهران واقع شده است و ارتفاعی کمتر از 900 متر دارد،بدلیل ارتفاع اندک ،بارش ناچیز،اقلیم نامساعد و زمینهای شور بخشی از کویر مرکزی ایران بشمار می رود و از نظر استفاده از زمین مطلوبیت چندانی ندارد.به همین دلیل خالی از جمعیت است و به حاشیه دریای نمک یا مسیله معروف و از نظر جهانگردی ، کویری بسیار جالب توجه است.
استان قم از نظر آب و هوا ، اقلیم نیمه بیابانی دارد و میزان بارش سالانه آن در اطراف حوض سلطان کمتر از 100 میلیمتر است که عمدتا در فصول سرد سال (پاییز و زمستان) صورت می گیرد، در حالی که در فصول گرم – به ویژه در تابستان – نزولات جوی بسیار نادر است.
مقدار بارش سالانه استان قم 165 میلیمتر و تعداد روزهای یخبندان آن 55 روز در سال گزارش شده است. بررسی معدل درجه حرارت استان نشان می دهد که حداکثر مطلق درجه حرارت در سال 1373 برابر 5/45 و حداقل مطلق آن 8- درجه سانتیگراد و متوسط درجه حرارت سالانه آن حدود 18 درجه سانتیگراد می باشد.
بررسی متوسط درجه حرارت ماهانه نشان می دهد که بیشترین درجه حرارت با 6/31 درجه به مرداد ماه و کمترین آن با 2/5 درجه سانتیگراد به دی ماه مربوط است.

ویژگیهای شهرستان قم : (موقعیت جغرافیایی و تقسیمات شهرستان )

شهرستان قم در غرب منطقه مرکزی ایران قرار گرفته از شمال به شهر ری و تهران ، از مشرق به کویر نمک و دریاچه حوض سلطان ، از جنوب شرقی به کاشان ، از جنوب به محلات و از مغرب به تفرش و اراک محدود و وسعت تقریبی آن 10700 کیلومتر مربع است.
شهر قم با مساحتی حدود 7850 هکتار و با مختصات جغرافیایی طول 50 درجه و 53 دقیقه و 15 ثانیه و عرض 34 درجه و 38 دقیقه و 30 ثانیه و با 930 متر ارتفاع از سطح دریا در فاصله هوایی 120 کیلومتر از شهر تهران قرار گرفته است.
شهر قم علاوه بر اینکه یکی از مراکز مهم مذهبی می باشد از دیر باز در طول تاریخ بعنوان گذرگاهی در حاشیه کویر بین شهرهای مهم شمال و جنوب ایران واقع گردیده است و بهمین دلیل با مراکز مهم جمعیتی ارتباط داشته و بعنوان یکی از مراکز مهم ارتباطی در حاشیه کویر در آمده است.
مطالعات محیطی 1
مقدمه 1
موقعیت جغرافیایی و طبیعی استان: 2
جغرافیای طبیعی و اقلیمی استان : 2
ویژگیهای شهرستان قم : (موقعیت جغرافیایی و تقسیمات شهرستان ) 2
راههای ارتباطی کشوری و منطقه ای: 3
راه های کشور: 3
وضعیت جغرافیایی و طبیعی: 4
مطالعات اقلیمی: 4
دما و رطوبت هوا : 4
اوضاع جوی – درجه حرارت: 6
آب های سطحی در منطقه: 6
رودخانه های منطقه: 6
بارندگی : 6
باد: 6
انتخاب جهت مناسب ساختمانها: 7
سرپناه برای اقلیمهای گرم و خشک : 9
طبیعت اقلیم (معماری بومی اقلیم گرم و خشک فلات مرکزی) : 9
ویژگی های معماری بومی مناطق گرم وخشک 10
انتخاب مصالح ساختمانی درمناطق گرم 10
اهداف فیزیولوژیکی: 11
فرم و پلان: 11
فضاهای خارجی: 12
بامها، دیوارها و بازشوها: 12
سطح بام و دیوارها: 13
تهویه و جریان هوا : 13
راهنمای طراحی دراقلیم گرم و خشک: 14
عملکردهای فضای سبز 15
پیشنهادات کلی: 15
نتیجه گیری : 16

مطالب مشابه:

دانلود پاورپونیت معرفی روستا طغرود از توابع استان قم شهرستان جعفرآباد

دانلود فایل مطالعات موقعیت جغرافیایی و اقلیمی شهر قم

دانلود فایل شناخت کامل شهر قم همراه با مطالعات اقلیمی و جغرافیایی منطقه

رساله معماری بررسی و ساماندهی اسکان غیر رسمی نمونه موردی: محله قلعه کامکار در شهر قم

دانلود پروژه کامل مرمت کاروانسرای علی اباد قم


این فایل دارای 18 صفحه به صورت  word قابل ویرایش میباشد.

دانلود مستقیم از سایت معماری بنا:


 

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

دکمه بازگشت به بالا