مطالعات اولیه پروژه

دانلود مطالعات پایه و اقلیمی معرفی استان گیلان

گیلان درتقسمات کشوری

استان گیلان با ۱۴۷۰۹ کیلومتر مربع وسعت درشمال ایران ودرمجاورت استانهای اردبیل، قزوین، مازندران وزنجان واقع گردیده واز استانهای کوچک پهناور ایران محسوب می شود. از نظر آب وهوایی گیلان درمنطقه معتدل خزری واقع شده است. رشت، بندرانزلی، لاهیجان، لنگرود رودسر، استانه اشرفیه، سیاهکل، املش، تالش، رضوانشهر، ماسال، شفت، فومن، صومعه سرا، آستارا، رودبار شهرهای استان گیلان راتشکیل می دهند وهمچنین این استان دارای ۴۰ بخش وقریب به ۱۱۰ دهستان میباشد.

جغرافیای طبیعی استان گیلان

از نظر جغرافیایی گیلان رامی توان به چهارقسمت مجزا ومشخص بصورت زیرتقسیم نمود:
ابتدا قسمت پست ساهلی است، که درمعرض امواج دریای خزراست. دراینجاخود را درمقابل پدیده ای قابل توجه ومداوم میبینم: حرکت امواج وشدت بادهای شمالی وشمال غربی که برسطح دریا مسلط است مسافتی طولانی از ساحل را با شنهایی که باد آنها را جابجا می کند به صورت تپه هایی به ارتفاع ۷ تا ۱۰ متر وعرض دویست تا چهارصدمتر، می پوشاند. درسمت دیگر این تپه های شنی به طرف داخل رودخانه ها با رسوبات زیادی مکه همراه دارند از کوه سرازیر می شوند چون نمی توانند راهی به طرف دریا بازکنند درباتلاقها و مردابها می ریزند فشار امواج دریا از رسوبات رودهایی مه به دشواری راهی به سوی دریا گشوده اند سدی دردهانه ی مرداب ایجاد می کند وآنجا را به روی کشتی ها می بندد. این مردابها تمام طول ساحل رامی پوشانند. نمونه بارزآنها مرداب انزلی درانتهای غربی ومرداب استراباد شرقی است. ومردابهای مشابه ای مانندمرداب لنگرود نیز درمیان آن دو قراردارد. سواحل داخلی این آبهای راکد پوشیده ازقشر ضخیمی از قطعات کوچک شاخه های زبان گنجشک ، چنار،تبریزی،بید وانواع درختهایی است که درنواحی مرطوب می روید. جویها ورودخانه هایی که از کوه سرازیر می شونداز روی این تکه چوبها و یا از میان ریگهای روان راهی برای خودبازمی کند درفصول بارانی همه این نواحی از آبهای راکد پوشیده می شود.
– درقسمت دوم، دامنه های البرز بصورت دیواره ای وسیع وشیبی جنگلی به طرف دریاکشیده می شود. درهمین قسمتها است که مسیلها وتنگه های خیال انگیز وجودداردبه دشواری می توان عظمت وتنوع جنگلهایی راکه همانند روپوشی زیبا تمام این مسیل ها و دره ها راپوشانده است توصیف کرد ویا آنها را طبقه بندی نمود. دراین نواحی بلوط، نارون، چنتر، افرا، زبان گنجشک، زیزفون، شمشاد،گردو، آلش،سروکوهی وسرخدار(نوعی کاج) دیده می شود. گیاهان این سرزمین ازنوع گیاهان جنوب اروپا با شرایط آب وهوایی همان جاست. وباید رطوبتی راکه به ندرت درخارج ازمنطقه حاره دیده می شود به ان اضافه نمود.
در سومین قسمت یعنی زمینهای خارج کوهستانها ست که شهرهاومراکز بزرگ جمعیت دیده می شود. این نقاط درمیان انبوه درختان جنگلی پنهان شده است. چنان که مسافران چون به این نقاط وارد می شوند گمان می برند که هنوز ازجنگل نگذشته اند وچون همه جا را غرق در شاخ و برگ گیاهان طبیعی می بینند وهرجا با مراتع وباغهایی از میوه های گوناگون روبرومی شوند به دشواری می توانندیقین پیداکنند که وارد دهکده ای شده اند ویا به شهربزرگی رسیده اند.
در این قسمت ازکشور کرم ابریشم تربیت می شود که این امر درگذشته گیلان را مورد توجه بازرگانان اروپایی قرارمی داده است.
در چهارمین قسمت در پایین قسمت جنگلی قله های بلندکوهها دیده می شود، که پوشیده از چراگاههای تنگ است ومه زیادی انها رامی پوشاند.
قله ها تقریبا همیشه با باریکه هایی از برف به نظر می رسند. بخاری از چشمه های اب گرم بالا می رود طول ساحل را تا قله های برف گرفته دماوند مه آلود نشان می دهد. وبه سبب نوسان تدریجی حرارت ، آب وهوای این منطقه گاهی کسل کننده و زمانی حیات بخش جلوه می کند در رشته کوه بالایی برروی تخته سنگها با گذرگاههایی روبرومی شویم که از لحاظ خطری که هنگام عبور ازآنها متصور می شود نظیرشان درسایرنقاط ایران دیده نمی شود درمنطقه خالی ازدرخت ودرجنگلها ودر دامنه کوههایی که برآنها مشرف است ییلاقهای بسیارزیبا وخوش آب وهوا دیده می شوند.

مطالعات اقلیمی وفرهنگی…………………۱
۱- مقدمه……………………………………..۱
۲- جغرافیای ایران……………………………..۱
۳- گیلان در تقسمات کشوری………………………..۲
۴- جغرافیای طبیعی گیلان ………………………..۲
۵- رودها ومنابع آبی مهم………………………..۴
۶- شهرستان استانه اشرفیه……………………….۴
۷- مشخصات اقلیمی………………………………۵
۷-۱- نیروی خورشید وافتاب……………………….۵
۷-۲- فشار هوا وباد…………………………….۵
۷-۳- گرما…………………………………….۸
۷-۴- رطوبت وباران……………………………..۸
۸- وضعیت توپوگرافیک منطقه………………………۹
۹- تأثیر اقلیم برمعماری ……………………….۱۱
۹-۱- معماری بومی………………………………۱۱
۹-۲- معماری شهری ……………………………..۱۲
۹-۳- معماری مذهبی …………………………….۱۲
۹-۴- معماری امروز……………………………..۱۲
۱۰- برداشت اول………………………………..۱۳
۱۱- آداب ورسوم………………………………..۱۴
۱۱-۱- بندبازی ولافندبازی ……………………….۱۴
۱۱-۲- کشتی گیله مردی ………………………….۱۷
۱۲-برداشت دوم…………………………………۱۹

دانلود فایل خصوصیات جغرافیایی و اقلیمی شهر آستانه اشرفیه (استان گیلان )

دانلود مستقیم از سایت معماری بنا:


 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

دکمه بازگشت به بالا