مطالعات اولیه پروژه

دانلود مطالعات تاریخی و اقلیمی شهر اردبیل تحریریه سایت معماری بنا

دانلود مطالعات تاریخی و اقلیمی شهر اردبیل

دانلود مطالعات تاریخی و اقلیمی شهر اردبیل

فهرست مطالب

مطالعات تاریخی
تاریخچه شهر
ویژگی‌های فرهنگی و اجتماعی
نژاد و زبان
دین و مذهب
مطالعات فرهنگی ـ مذهبی
وضعیت اقتصادی
فعالیت‌ها
امکانات شهر و توصیه‌های کلی
پتانسیل‌های موجود در امکانات توسعه فرهنگی ـ توریستی شهر
موقعیت جغرافیایی و شرایط اقلیمی اردبیل
دمای هوا
رطوبت هوا
بادها
خلاصه وضعیت جریان باد در اردبیل
جهت استقرار ساختمان‌ها
نتیجه‌گیری

 

 مطالعات تاریخی

بررسی مشروح تاریخ یک شهر به‌نحوی که از یک سو بیانگر تمامی تحولات آن در طی اعصار و روشنگر همه زوایای مبهم و تاریک آن باشد و از سوی دیگر نمایانگر نقش تاریخی آن در پهنه سرزمینی که در آن استقرار یافته است، نیازمند سال‌ها مطالعه و ارائه تحقیقات در چندین مجلد است. آنچه که در مطالعات طرح‌های معماری تحت عنوان مطالعات تاریخی بیان می‌شود، در حقیقت باید ارائه کننده چکیده‌ای از تحولات تاریخی باشد با تأکید بر روی نقاط عطفی که به نوعی با سازمان کالبدی شهر در ارتباط است. بی‌شک شرایط اجتماعی، اقتصادی و سیاسی حاکم در هر دوره نمود خود را به‌صورت عینی در کالبد شهر نشان می‌دهد؛ پس به زبانی دیگر، مطالعات تاریخی یک شهر به‌منظور پی‌بردن به ارزش‌های معماری و شهرسازی انجام می‌گیرد.
تاریخ اردبیل را می‌توان به دو دوره‌ی باستانی و اسلامی تقسیم کرد. در عهد ایران باستان اردبیل جایگاه خاصی داشته است. کیخسرو پادشاه کیانی دژ بهمن در دامنه‌ی کوه سبلان را تسخیر و آتشکده‌ی آذرگشسب را به‌جای آن برپا کرده است.
بسیاری از مؤلفان دوره اسلامی، بنای شهر اردبیل را به فیروز، پادشاه ساسانی نسبت می‌دهند و می‌نویسند که اردبیل به دستور این پادشاه، که در سده پنجم میلادی می‌زیست، ساخته شده است. فردوسی در شاهنامه بنای اردبیل را به پیروز ساسانی نسبت می‌دهد.
اما تاریخ اردبیل خیلی قدیمی‌تر از زمان فیروز ساسانی است. زیرا که فیروز در سال 459 میلادی به سلطنت رسیده است. 34 سال قبل از این تاریخ، بهرام پنجم ملقب به بهرام گور در مقابل حمله هیاتله از راه اردبیل به آمل و گرگان و سپس به خراسان رفته و در آن‌جا، خاقان هیاتله را کشته است.
در زمان فیروز به‌دلیل حمله طوایف شمال (هون‌ها) ویران گردید و به دستور فیروز، آباد گردید و برج و بارو در آن ساخته گردید و از روبنای آن را به فیروز نسبت می‌دهند.
در داستان سیاوش در شاهنامه فردوسی نیز نام اردبیل آمده است.
در دوره‌ی هخامنشیان «زرتشت» و پیامبر ایران باستان در کوه «سبلان» به پیامبری مبعوث شده و کتاب «یسنا» در قله‌ی این کوه بر وی نازل شده است.
در دوره‌ی اشکانیان اردبیل از شهرهای مهم کشور ایران بوده و پهلوانانی چون بهرام و رهام اردبیلی از آن‌جا برخاسته‌اند.
از اواسط تا اواخر ساسانیان (211ـ642 م) اردبیل مرکز آذربایجان بوده و اعراب در تسخیر آذربایجان متوجه پایتخت آن شدند. در این دوره اردبیل به سبب نزدیکی به آران و ارمنستان دارای جایگاه ویژه‌ای بوده است. این اوضاع تا اواخر قرن چهارم قمری استمرار داشته و نوشته‌ی کتاب «حدودالعالم» نشان می‌دهد که شهر اردبیل بزرگ‌تر از تبریز بوده است.
در دوره‌ی خلافت عباسیان مراغه در دوره‌ی مغول تبریز در دوره‌ی ایلخانیان و دوباره اردبیل در دوره‌ی صفویه در میان شهرهای آذربایجان دارای جایگاه ویژه‌ای بوده‌اند.
شکل‌گیری دولت صفوی یکی از پدیده‌های شگفت‌آور دنیای اسلام و کشور ما ایران به‌شمار می‌رود. در کشور ما مذهب تشیع حضور پیدا کرده و تاکنون نیز ادامه یافته است و شهر اردبیل در حکومت 460 ساله صفویه جنبه‌ی زیارتگاهی پیدا کرد و رو به توسعه و گسترش نهاد. بازار اردبیل و اغلب پل‌های رودخانه بالیخلوی این شهر و بارگاه شیخ صفی‌الدین اردبیلی از یادگارهای این دوره مخصوصاً دوره‌ی شاه عباس اول است.
در دوره‌ی افشاریه نادرقلی برای تثبیت موقعیت خود کنگره دشت مغان در نزدیکی اردبیل را متشکل از بیست هزار تن (در نیمه‌ی اول قرن دوازدهم قمری) برپا ساخت و قبول سلطنت را موکول به اجرای شرایطی از جمله تعدیل شیعه‌ی امامیه کرد. هدف نادر این بود که کینه سنی و شیعی را که بهانه‌ی دشمنی ایران با همسایگان سنی مذهب خود شده بود از میان بردارد.
از آثار تاریخی اردبیل که برخی به دوره پیش از اسلام می‌رسد، می‌توان از دهکده آتشگاه، شهر هیر، شهریور و مسجد جامع اردبیل که در قدیم آتشکده بوده است، نام برد. با توجه به این‌که این مسجد بزرگترین و قدیمی‌ترین مسجد اردبیل است، احتمال می‌رود یکی از واحدهای آن، کتابخانه بوده، ولی در تاریخ اردبیل اشاره‌ای به آن نشده است.

 

این فایل در قالب word شامل 13 صفحه می باشد.

دانلود مستیم از سایت معماری بنا:


مطالب مشابه :

http://memaribana.com/downloads/%D8%AF%D8%A7%D9%86%D9%84%D9%88%D8%AF-%D9%85%D8%B7%D8%A7%D9%84%D8%B9%D8%A7%D8%AA-%D8%AA%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D8%AE%DB%8C-%D9%88-%D8%A7%D9%82%D9%84%DB%8C%D9%85%DB%8C-%D8%B4%D9%87%D8%B1-%D8%A7%D8%B1%D8%AF/

 

http://memaribana.com/%D8%AF%D8%A7%D9%86%D9%84%D9%88%D8%AF-%D9%81%D8%A7%DB%8C%D9%84-%D9%85%D8%B7%D8%A7%D9%84%D8%B9%D8%A7%D8%AA-%D8%A7%D9%82%D9%84%DB%8C%D9%85%DB%8C-%D8%B4%D9%87%D8%B1-%D8%A7%D8%B1%D8%AF%D8%A8%DB%8C%D9%84/

دانلود مطالعات تاریخی و اقلیمی شهر اردبیل

دانلود مطالعات تاریخی و اقلیمی شهر اردبیل

دانلود مطالعات تاریخی و اقلیمی شهر اردبیل

دانلود مطالعات تاریخی و اقلیمی شهر اردبیل

دانلود مطالعات تاریخی و اقلیمی شهر اردبیل

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

دکمه بازگشت به بالا