سبک های معماری

دانلود مقاله آرامش در معماری (مبانی نظری معماری)

واقعیت مهمی که در حین مطالعه تاریخ زندگانی انسان-از همان ابتدای خلقت تا به امروز –شاهد آن بوده ایم آن است که تمام تلاش انسان ها را می توان تحت عنوان حرکت برای دستیابی به یک اصل و ارزش غایی خلاصه کرد:”آرامش و آسودگی”.در این روزگاران که زمین آبستن گذار از هزاره ای به هزاره دیگر است،مناسبات اجتماعی،فرهنگی،صنعتی و الگوهای زندگی روز به روز برتعداد کلان شهرها و تعداد شهروندان آنها می افزاید.زندگی آدمیان در چنین مجتمعهای زیستی،به ویژه در کشورهای در حال توسعه،دستخوش بسیاری تنش ها و نا آرامی هاست.به طور کلی می توان عواملی که موجب ایجاد فشارهای روانی بر انسان می شوند را به دو دسته:فشارهای اجتماعی و محیطی تقسیم کرد.
محیط زندگی ما در عین حال که می تواند عامل مؤثری در کاهش فشارها بر روان انسانها و آرام گرفتن وی باشد،می تواند به عاملی تشدید کننده تبدیل شده و چه بسا عامل اولیه بسیاری از ناآرامیهای فکری و روحی باشد.
سوال-معماران به عنوان یکی از تخصصهای جامعه در ارایه راه حلی برای این مشکلات چه نقشی می تواند ایفا کند؟
هنر پدیده ای است که می تواند اثر مستقیم برروح و روان بشر بگذارد.بالاترین چیزی که انتظار می رود برقراری ارتباط معنوی با روان آدمی است.معماری در غالب یکی از کاملترین و دربرگیرنده ترین هنرها، با پدید اوردن فضا تردیدی باقی نمی گذارد که تاثیر انکار ناپذیری بر زندگی و روح انسان دارد.
راه دشوار یک معمار برای خلق فضایی با ویژگیهای کیفی و معنوی تنها زمانی میسر است که وی با شناخت،اشراف و مدیریتی معمارانه همراه با انتخابی آگاهانه بهترین سازوکار را بین سه عامل(مراتب فضا،انسان به عنوان تجربه کننده فضا و الگوی رویدادهای هر فضا) برقرار کند.

تعریف معماری آرامش

می توان گونه ای از معماری را طراحی و سازماندهی کرد که در کالبدی تعیین شده بتواند امکان تجربه میزانی از تاثیرپذیری از یک فضا به منظور نیل به یک آرامش نسبی ذهنی را فراهم آورد.معماری ای که یک زندگی متفاوت ازجریان روزمره زندگی درآن جاری است. معماری آرامش معماری برای کالبد روحی انسان است و مهمتر از پاسخگویی به نیازهای فیزیکی از نظر حسی و روانی تاثیر گذار می باشد.فضاهایی که فشارها و خستگی ها را تعدیل کرده،ذهن و روح را معطوف آن بعد فراموش شده زندگی نموده و تصویری نو پیش روی وی نهاده و او را از سطح پر هیاهوی شهر به عمق معنا و واقعیت هستی می برد.فضاهایی که در آن پنجره هایی جلوی چشم انسان قرار می دهد تا با به یاد آوردن آن حقیقت بزرگ فراموش شده دغدغه های زندگی را از یاد ببرد.فضاهایی که در آنها چیرگی معنا بر صورت زندگی مطرح است.
و ما شاید تنها درسرآغاز راهی هستیم که به نظرمی رسد در هزاره سوم معماری نمی تواند بی التفات به آن سیر تکاملی خود را طی کند……

این فایل یک مقاله شامل ۱۲ اسلاید به صورت pdf قابل دانلود میباشد.

دانلود مستقیم از سایت معماری بنا:


 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

دکمه بازگشت به بالا