بناهای تاریخیدانلود های رایگانسبک های معماری

دانلود مقاله رایگان بررسی تناسبات در معماری روم

مقدمه

نسبت طلایی یکی از زیبایی‌های دنیای ریاضی است که رد آن را در جای‌جای طبیعت می‌توان مشاهده کرد، از نسبت طول اندام‌های انسان گرفته تا چشم‌نوازترین آثار معماری و حتی رشد مارپیچ دانه‌های گل آفتابگردان. نسبت طلایی، عددی غیرگویا (گنگ) است که با حرف یونانی فی نمایش داده می‌شود. مقدار دقیق آن از رابطه ۲/( ۵√+۱)= φ بدست می‌آید که حدود ۱.۶۱۸۰۳۳۹۸۸۷۴۹۸۹۴۸۴۸۲۹۴۵۸۶۸۳۴ است. بسیاری از هنرمندان معتقدند شکل‌هایی که در آن‌ها نسبت طلایی رعایت شده است، چشم‌نوازترین شکل‌های ممکن را تشکیل می‌دهند
نسبت طلایی در ریاضیات و هنر هنگامی است که «نسبت بخش بزرگتر به بخش کوچکتر، برابر با نسبت کل به بخش بزرگتر باشد.» تعریف دیگر نسبت طلایی این است که «عددی مثبت است که اگر به آن یک واحد اضافه کنیم به مربع آن خواهیم رسید». تعریف هندسی آن چنین است: طول مستطیلی به مساحت واحد که عرض آن یک واحد کمتر از طولش باشد. بسیاری از مراجع علمی، حرف یونانی( phi ( ϕ) را برای این عدد انتخاب کرده‌اند. (چینگ، فرانسیس دی.کی . ۱۳۸۷)

چکیده

جهت تناسب یکی از اصول اولیه اثر هنری است که‌ رابطه‌ی هماهنگ میان اجزاء آن را بیان می‌کند.هدف بنیادی همه‌ی نظریه‌ها درباره‌ی تناسبات در کار هنری،پدیدآوردن‌ احساس نظم و سامان‌بخشی میان بخش‌های مختلف یک اثر می‌باشد که این ساماندهی در یک رشته تجربیات پیوسته‌ توسط شخص،امکان ایجاد حس زیبایی را داشته باشد. تحقیق فوق برپایه‌ی شناسایی انواع تئوری‌های مربوط به تناسبات و سیستم‌های تنظیم تناسب در معماری جهان‌ و بررسی معابد روم باستان موضوع این تحقیق می باشد. اهمیت این موضوع در این است که تاریخ و تمدن روم باستان بسیار مورد توجه بوده و در پی جنگ ها و فتوحات این امپراطوری تاثیر بسزایی در زمینه ی آیینی فرهنگی از سرزمین های فتح شده پذیرفته است.

معماری روم باستان:

پیش از حاکمیت رومیها اقوامی بنام اتروسک در سرزمینهای تحت سلطه رومیها ساکن بودن که این اقوام هم از نظر فرهنگی و هم از نظر معماری تاثیر زیادی بر فرهنگ و هنر رومیان گذاشتند. اتروسکها:در حدود هزاره ی اول پیش از میلاد، آتروسکها مورد هجوم یونانیها واقع شده و به همین جهت به طرف روم حرکت و در ایتالیا سکنی گزیدند.
مذهب آتروسکها مبهم و اسرار آمیز است.آنها به خدایان سه گانه معتقد بودند.
معماری آتروسکها شامل انواع مختلفی از مقابر و معابد و… بوده است.از ساختمانهای آتروسکی ،فقط پی سنگی آنها بر جای مانده است.معابد آتروسکی شباهت کمی به معابد اولیه و ساده یونان داشته و فقط در آنها مقصوره یگانه یونانی،به سه بخش مجزا که ناشی از اعتقاد آنها ست تقسیم شده اند که پایه و اساس دین آنها را شکل داده اند.
هنر و معماری رومی اختلاطی از هنر آتروسکی،یونانی،آسیای غربی و مصر باستان است. معابد رومی دارای فضای وسیعتری نسبت به معابد یونانی و مقابر مصری است.در معماری مصری و یونانی بازی با احجام مطلوب است ولی معماری رومی با استفاده از فن برتر و بهره گیری از خاصیت بتن موفق به خلق فضاهای داخلی گردیده است و میتوان گفت معماری رومی نسبت به معماری های پیش از خود مهندسی ساز تر است.
پانتئون یکی از مشهور ترین و کاملترین معبد دست ساز بشر است. این بنا برای تمامی ملل ساخته شده و در آن تندیس هایی از خدایان روم قرار داده شده است.
معماری کلاسیک در دوران معماری یونان و روم باستان شکل یافته و بعدها ،بعد از انتقاداتی که به معماری مدرن وارد شد در غالب معماری نئو کلاسیک ظهور کرد.
معماری کلاسیک معماری هندسه-تناسبات-ریتم-تکرار وهارمونی-جاودانگی و هنر(به ویژه مجسمه سازی و نقاشی ) بوده است.مشخصه بارز ساختمانهای این سبک سنتوری است که بعد ها در اهرام مصر نیز ظاهر شدند.

مهمترین بناهای دورۀ جمهوری :

۱- معبد فورتانا میریلیس
۲- معبد سیبول
۳- معبد فورتانا پریجینا
۴- معبد پانتئون
۵- معبد باسیلیکا
۶- معبد وستا
۷- معبد هرکول,کوری
۸- معبد تراژان

این فایل دارای ۲۵ صفحه به صورت word میباشد.

دانلود مستقیم از سایت معماری بنا:


 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

دکمه بازگشت به بالا