سبک های معماریمعماری جهان

دانلود مقاله خلاصه ی فصل اول کتاب از زمان و معماری

فصل اول کتاب از زمان و معماری

صفحه ۳:

غیرمنتظره بودن گرایش های تازه (در معماری) از این رو بود که تصور می شد معماران مدرن درست در همان راه هایی گسترش خواهند یافت که ضرورت و ویژگی های زمان آنها را تقریباً از آغاز قرن بیستم به وجود آورده و پیشگامان معماری مدرن آنها را یافته و گشوده بودند. به عبارت دیگر، سکون احساس می شد، اما دگرگونی به صورتی که بارز شد پیش بینی نمی شد. عدم رضایت از معماری مدرن نیز که در همین هنگام آوایش از نو بالا گرفت نتوانست به دلایلی که بعداً خواهیم گفت امکان این پیش بینی را بیشتر کند و هشداردهنده باشد.
این راست است که معماری مدرن از آغاز با مخالفت روبه رو شده بود. این مخالفت ها یا از جانب مقلّدان دوران گذشته و کهنه پرستان بود و یا از جانب پاره ای از طبقات جامعه که معماری مدرن را نمی خواستند، نمی پسندیدند یا نمی فهمیدند.

صفحه ۴:

نخستین مخالفت عمده ای که پس از سال ها با معماری مدرن صورت گرفت، از جانب خانم جین جیکبز بود که در کتاب خود به نام مرگ و زندگی شهرهای بزرگ آمریکا که به سال ۱۹۶۱ انتشار یافت ابراز شد.
خلاصه بیانات خانم جیکبز این است که شهرهای بزرگ آمریکا به سبب طرح های ناروای تئوریسین های شهرسازی، که بیشتر آنان معماران مدرن بودند یا به معماری مدرن گرایش داشتند و در طرح های خود از مظاهر پیشرفت های عصر مدرن پیروی می کردند، زندگی واقعی و طبیعی خود را از دست داده اند.
سه سال بعد از انتشار کتاب خانم جیکبز، یعنی در سال ۱۹۶۴، موزه هنرهای مدرن در نیویورک نمایشگاهی تحت عنوان «معماری بدون معمار» ترتیب داد و مقارن همین زمان کتابی به همین نام از مؤلفی به نام دکتر برنارد رودوفسکن، مدیر و مجری نمایشگاه، انتشار یافت، که هدف آن همانند نمایشگاه تلویحاً رهایی معماری از معماران مدرن بود.

صفحه ۵ :

در دو موردی که ذکر شد عدم رضایت از معماری مدرن به صورت غیرمستقیم و با اشاره و کنایه ابراز شد اما در سال ۱۹۸۱ با انتشار کتاب از خانه ساختمان تا خانه خودمان این تعرض علنی و مستقیم شد.
مؤلف این کتاب روزنامه نگار و نویسنده ای تام ولف بود. ولف با جسارت و صراحت به معماری و معماران حمله می کند. البته در این زمان- ۱۹۸۱- رابرت ونتوری، چارلز جنکز و دیگران مخالفت و ستیز خود را با معماری مدرن آغاز کرده بودند و از جمله از حمایت وینسنت اسکالی که منقد و استاد تاریخ معماری بود برخوردار شده بودند، واسکالی که خود از مبلغان معماری مدرن و به ویژه لوکوربوزیه بود دیگر تغییر موضع داده و از جنبش ضدمدرن جانبداری میکرد.

صفحه ۶ :

دلیل مخالفت ولف با معماری مدرن چنان که وی عنوان می کند: این است که معماری مدرن جز به وجود آوردن «جعبه های شیشه ای هنر دیگری نداشته است ولی از آن مهم تر و بالاتر آن که معماران مدرن پول و سرمایه صاحبکاران را به هدر می دهند بدون آن که به ایشان امکان دهند درباره چگونگی سرمایه گذاری خود اظهارنظر کنند یا حاصل این سرمایه گذاری را که معماری باشد تغییر دهند. به عقیده ولف این خودسری مختص معماران مدرن است.
کار عدم رضایت از معماری مدرن چنان بالا گرفت که در سال های اخیر پرنس چارلز ولیعهد انگلیستان نیز به مخالفت آشکار با آن پرداخته است.
آنچه پرنس چارلز را خشمگین کرد عدم توجه معماران مدرن انگلستان به میراث تاریخی کشور بود و تبعیت از روالی که به ویژه در سال های ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰ رواج فوق العاده یافته و معماری را به ساختمان هایی فاقد روح، فاقد زیبایی و فاقد گذشته تبدیل کرده بود. وی از معمار مصری حسن فتحی ستایش می کند و ستیز چهل ساله او با معماری مدرن و بازگشت او را به اصولی که در معماری بومی مصری رعایت می شده تحسین می کند و حتی امیدوار است که انگلستان نیز از وجود این معما را استفاده کند.
۱- تکنولوژی و تاثیرات آن در معماری
۲- نهضت های موثر در پیدایش مدرنیسم در معماری
۳- نهضت های هنری و معماری مؤثر در گرایش های امروز

صفحه ۸ :

تکنولوژی و تاثیرات آن در معماری
محتملاً می توان قصر بلورین که به سال ۱۸۵۱ برای نمایشگاه جهانی لندن ساخته شد نقطه آغازی برای معماری مدرن دانست. تجلی پیشرفت های فنی در ساختمان البته سابقه ای پیش از قصر بلورین دارد. نمایشگاه های ملی که در آنها پیشرفت های فنی و صنعتی به معرض نمایش گذاشته شود سابقه ای دیرین دارند و تقریبا از سال ۱۷۹۸ که مهماندار آن پاریس بود، معجزات صنعتی را به نظر بینندگان و مشتاقان می رساندند. اصول فنی که در پل های آهنی به کار گرفته شد نشان داده بود که اصول فنی ساختن که اکنون بعد از گذشت صدها سال و بعد از آنکه رومی ها نبوغ خود را در زمینه پل سازی با استفاده از تاقی و به کار گرفتن سنگ و آجر به عنوان مصالح ساختمانی به منصه بروز رسانید جانی تازه می یابد و راه هایی گشوده می شود که پیش از آن حتی تصور آنها به ذهن خطور نمی کرد. بی تردید همه این رویدادهای فنی در گشودن چشم معماران به امکانات جدید مؤثر بود. اما آنچه با برپا داشتن قصر بلورین تحقق یافت معنایی دیگر، عمیق تر و وسیع تر داشت. این ساختمان که در هاید پارک لندن ساخته شد نقشه ای کشیده و مستطیل شکل داشت به طور ۵۶۳ متر و به عرض ۱۲۴ متر، و مساحت زیر ساختمان این قصر در کلیه طبقات از ۹ هکتار تجاوز می کرد.

صفحه 10 :

آنچه در قصر بلورین تحقق یافت و حائز اهمیت بود این بود که در اندک زمانی ساختمانی عظیم با قطعاتی که در جایی دیگر ساخته شده و در محل به هم پیوسته شدند شکل گرفت. میدان دادن به امکانات فنی در معماری تا بدین اندازه به گونه ای اتفاقی صورت گرفت و توفیق اجباری بود: مدتی محدود به تاریخ برپایی نمایشگاه مانده بود و مسابقه ای که برای انتخاب بهترین طرح ترتیب داده شده بود به نتیجه نرسیده بود. پرنس آلبرت، همسر ملکه ویکتوریا که سرپرستی این نمایشگاه را داشت، ناگزیر خواستار راه حلی شد که در اندک زمان مساحتی عظیم را که برای نمایشگاه لازم بود در بر گیرد. طرح جوزف پاکستون که معماری باغ ساز بود و در ساختن گلخانه (که اساسی مرکب از آهن و شیشه داشت) دستی آزموده داشت مقبول افتاد.

– دلایل اهمیت قصر بلورین در معماری:

1- از قطعات پیش ساخته ای درست شد که در محل احداث بنا به یکدیگر متصل شدند.

2- در ساختن این قصر از مصالح جدید، مانند آهن و شیشه استفاده شده بود- آهن و شیشه ای که بعدها محبوب معماران مدرن شد و برخی طرح های سبک و اثیری بسیار جالب از ترکیب آن دو پدید آمد.

3- اساس و اسکلت ساختمانی قصر بلورین کاملاً در معرض دید بود، به همین دلیل در اتصال کوچک ترین اجزاء به سازی و سمبل کاری ممکن نبود.

4- تناسب اجزاء و اتصال پیچ و مهره ها و شیشه و آهن به فرهنگ معماری افزوده شد و بیشتر به آن ها توجه شد.

تاثیرات متضاد قصر بلورین:

این قصر روی هم رفته دو نوع تاثیر متضاد به بار آورد:

1- از یک جانب، امکانات فنی که در ساختمان قصر بلورین به کار گرفته شد و نیز فرآورده های صنعتی که در آن به معرض تماشا گذاشته بودند، نوید عصر تازه ای را می داد که در آن صنعت و فن به عنوان وسیله ای برای بهبود زندگی و رفاه و تحرک و فراغت بیشتر آدمی به کار گرفته می شد.

2- پاره ای از متفکران انگلیسی به ویژه به عواقب صنعتی شدن می اندیشیدند و در این مورد خاص پیشرفت های صنعتی را خطری برای کارهای دستی می دیدند، که هدفش برخلاف صنعت، تولید هر چه بیشتر و سود افزون تر نبود بلکه کیفیت کار و هنر و خلاقیت بود.

عکس العمل اندیشمندان:

جان راسکین:

 

صفحه 11:

در همان سال 1851 سال برپایی نمایشگاه صنعتی بزرگ لندن در قصر بلورین، کتاب خود موسوم به سنگ های ونیز را منتشر کرد. سه سال پیش از آن نیز کتاب هفت مثمع معماری را منتشر کرده بود. وی در هر دو کتاب از چیرگی صنعت اظهار عدم رضایت کرده از قرون وسطی، وضع زندگی در آن دوره و صداقت در کار و معماری آن دوره با ستایش یاد کرده بود.

اندیشه هایش درباره معماری که رجعت به دوره معماری گوتیک را تبلیغ می کرد در معاصرانش، از جمله ویلیام موریس که حدود پانزده سال از او جوان تر بود تاثیر گذاشت.

صفحه 12:

ویلیام موریس:

موریس نیز مانند راسکین با پیشرفت های صنعتی میانه ای نداشت و مانند او از ارزش های قرون وسطایی، هنگامی که زندگی بی آلایش تر و طبیعی تر بود و به علاوه کارهای درستی رواج و رونق داشت، سخت جانبداری می کرد.

 

این فایل دارای ۲۰ صفحه به صورت word میباشد.

دانلود مستقیم از سایت معماری بنا:


 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

دکمه بازگشت به بالا