زنگ تفریح معماری

دانلود مقاله معرفی انواع پی های ساختمانی

پیشگفتار:

عکس های آورده شده در این مجموعه از بنایی واقع در کرج ، میدان الفجر . در این مکان آپارتمانی هفت طبقه در دست احداث می باشد که دارای یک طبقه زیرزمین برای پارکینگ و هفت طبقه بر روی آنها می‌باشد که طبقه هم کف تجاری بوده و بقیه طبقات مسکونی می باشند ، پی این ساختمان از نوع نواری می باشد که چون در هر دو محور طولی و عرضی به صورت نواری اجرا شده است تشکیل پی مشبک را داده است .و فنداسیون های کناری این ساختمان از نوع نواری باسکولی می باشند که در صفحات آینده درباره آنها توضیحاتی داده خواهد شد و نحوه محاسبه‌ آنها تیر به اختصار آورده شده است .

پی های باسکولی:

پس باسکولی (یا طره‌ای) برای اتصال یک پی ، که تحت بار خارج از مرکز قرار دارد ، به یک پی داخلی بکار می رود . بدین ترتیب یک پی باسکولی متشکل است از دوپی منفرد و یک تیر رابط . تیر رابط برای انتقال لنگر‌ناشی از خروج از مرکز ستون خارجی به پی ستون داخلی بکار می رود به طوری که در زیر هر دو پی تنش یکنواخت ایجاد شود . در واقع تیر رابط همان نقشی را دارد که قسمت میانی یک پی دو ستون داراست ، اما برای صرفه جویی در مصالح بسیار باریکتر ساخته می شود .

پی های باسکولی
پی های باسکولی

در طرح پی های باسکولی ابعاد پی زیر ستونها به نحوی تعیین می شود که فشار خاک در زیر هر دو پی یکنواخت و مساوی باشند . برای این منظور باید برآیند بار ستونها بر مرکز سطح دو پی منطبق باشد . در این صورت ، مطابق تصویر ، برآیند فشار خاک در زیر هر پی بر مرکز سطح آن منطبق خواهد بود . از این نتیجه ساده می توان برای تعیین ابعاد پی ها استفاده کرد . بدین ترتیب که بامعلوم بودن بار ستونها ( و ) عکس‌العمل فشار خاک در زیر پی های نظیر ، با استفاده از تعادل نیروها در تصویر برابر خواهد بود با

از یک پی باسکولی می توان به جای یک پی دو ستون (مستطیل یا ذوزنقه شکل) استفاده کرد بشرطی که فاصله بین دو ستون نسبتاً زیاد باشد و یا تنش مجاز خاک بزرگ باشد تا سطح اضافی بزرگی برای پی لازم نباشد . علاوه بر این ، سه عامل باید در طرح این پی ها موردتوجه قرار گیرند.

1-تیر رابط باید نسبتاً صلب باشد (نسبت ممان اینرسی تیر به ممان اینرسی هر پی در حدود 2 یا بیشتر) تا از دوران پی خارجی جلوگیری کند .

2-پس زیرستونها باید برای تنشهای مجاز یکسان طراحی شوند و از انتخاب مقادیر بسیار متفاوت برای عرض پی ها اجتناب شود تا نشست نامساوی پی ها به حداقل برسد .

3-تیر رابط باید با زمین در تماس نباشد تا فشاری از خاک برآن وارد نیاید و توزیع نیروها را در پی ها تغییر ندهد . معمولاً در طرح پی های باسکولی از وزن تیرهای رابط صرفنظر می شود . ضمناً باید توجه داشت که تیرهای رابط در صورت لزوم با ضوابط تیرهای عمیق طرح شوند .

پی های نواری:

پی های نواری را تحت شرایط خاصی می توان به صورت صلب در نظر گرفت و آنالیز کرد . اما اگر شرایط لازم برای آنالیز بر اساس چنین رفتاری وجود نداشته باشد پی را باید به صورت انعطاف پذیر آنالیز کرد (شرایط مربوطه در ادامه این بخش تشریح شده است) .
آنالیز پی های انعطاف پذیر معمولاً بر اساس مفهوم مدول عکس العمل زمین و تئوری تیربر بستر ارتجاعی صورت می گیرد . مدول عکس العمل زمین یک رابطه ساده و تقریبی بین فشار ایجاد شده در خاک و تغییر مکان ناشی از آن است .

این کمیت معمولاً به کمک روشهای تجربی از جمله روش بارگذاری صفحه بدست می آید . روابط تجربی مختلفی نیز برای تخمین این کمیت در زمینهای مختلف پیشنهاد شده است . جدول حدود تغییرات را در خاکهای مختلف بدست می دهد .
جدول حدود تغییرات مدول عکس العمل زمین در زمینهای مختلف

نوع خاک
ماسه شل

ماسه نیمه متراکم

ماسه متراکم

ماسه نیمه متراکم رسی

ماسه نیمه متراکم لای دار

6/1-5/0

0/8-0/1

0/13-5/6

0/8-3/3

0/5-4/2

خاکهای رسی4/2-2/1

0/5-4/2

بیش از 0/5

بر اساس مفهوم فوق معادله دیفرانسیل تغییر مکان یک تیر بر بستر ارتجاعی با رابطه زیر بیان می شود .

پی های مشبک

پی های مشبک در واقع مجموعه‌یکپارچه‌ای از پی های نواری متقاطع در دو جهت اند (تصویر) برای آنالیز و طرح این پی ها معمولاً نوارها را به صورت مستقل از هم در نظر می گیرند . در این ارتباط لازم است توجه شود که هر ستون بین دو نوار مشترک است و بنابراین در تفکیک نوارها از هم باید سهم هر نوار را از بار ستون در محل تقاطع با نوارهای دیگر مشخص کرد . این تقسیم بار ستون به نوارهای متقاطع معمولآً به نسبت سختی خمشی نوارها انجام می گیرد . سایر مسائل مربوط به آنالیز و طرح هر نوار ، از جمله روش تعیین فشار خاک ، مانند آنچه در بخش قبل تشریح شده است .

پی های گسترده

از پی های گسترده معمولاً در زمینهای ناهمگن و یا ضعیف ، که سطح نسبتاً بزرگی را برای پی ها ایجاب می کنند ، استفاده می شود . غالباً وقتی سطح لازم برای پی های منفرد بیش از نصف سطح زیر بنا را می پوشاند پی های گسترده بکار برده می شوند . پی های گسترده به صورتهای مختلف ساخته می شوند که تصویر چند نمونه از آنها را نشان می دهد . معمولترین نوع پی های گسترده ،‌مطابق تصویر الف ، از یک دال نسبتاً ضخیم یکنواخت تشکیل می شود (پی گسترده تخت ) . برای کاهش ضخامت پی می‌توان مطابق تصویر ب از پی های گسترده قارچی معکوس که در آنها ضخامت پی در زیرستونها بیشتر از بقیه قسمتهاست یا از پی های به صورت دال و تیر ، مطابق تصویر ج استفاده کرد .

روش های متدوال برای انجام پی های گسترده
روش های متدوال برای انجام پی های گسترده

ضخامت پی گسترده ، مانند پی های منفرد ، بر اساس برش یک و دو طرفه تعیین می‌شود . معمولاً ستونهای مجاور لبه های پی وضعیت بحرانی تری دارند و عامل تعیین کننده در ضخامت محسوب می شوند .

این فایل دارای 21 صفحه به صورت فایل word قابل ویرایش میباشد.

دانلود مستقیم از سایت معماری بنا:


مطالب مشابه:

دانلود پاورپوینت معرفی کامل انواع پی ها

دانلود پاورپوینت معرفی انواع نمای پیش ساخته

پاورپونیت انواع درب های ساختمان

دانلود پاورپوینت معرفی کامل انواع عایق در ساختمان

دانلود پاورپوینت معرفی انواع مهاربندی در ساختمان

دانلود پاورپوینت انواع اشکالات اجرایی در اسکلت فلزی ساختمان


 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

دکمه بازگشت به بالا