سبک های معماریمعماری اسلامی

دانلود پاورپونیت معرفی کامل باغ سازی ایرانی

مقدمه باغ سازی در ایران

ساخت باغ در کشور ما سابقه ای طولانی داشته و در تمام دورانها بخصوص دوره اسلامی مورد توجه بوده است . باغها در کل عملکردهای مختلفی داشته اند و در بعضی دورانهای باغهای عمومی برای گردش و تفریح اهالی ساخته می شوند . در دوره اسلامی نیز ایجاد باغها و درخت زارها همچنان مورد علاقه ساکنان این سرزمین کهنسال بوده و علاوه بر باغهای بزرگ و با شکوه بیرون شهرها ، چندین سده پدیده باغسازی در درون و پیرامون شهرها ، خاص این سرزمین بوده است . در دین اسلام کاشتن درخت پسندیده و از بین بردن و قطع بیمورد آن نکوهیده شمرده شده و در این مورد احادیث و روایت فراوانی در دست است . از طرفی به دلیل اختلاف آب و هوایی مناطق مختلف ایران ، بخصوص در مناطق گرمسیری باغ اهمیت ویژه ای پیدا می کند . این دو موضوع و مسایل دیگر باعث شدند که در این سرزمین درخت به عنوان عامل گیاهی و حیاتی مورد احترام اهالی قرار گیرد.
شاید یکی از اولین اقدامات بشر در عرصه معماری منظر باغ سازی بوده باشد، مرحله ای که انسان ها اقدام به ایجاد فضای سبز مصنوع می کنند و نهایتاً به باغ ها و پارک های امروزی می انجامد. باغ سازی در کشورهای مختلف سابقه دیرینه ای دارد.

هنر باغ سازی با تقدم و تاخر زمانی در کشورهایی نظیر ژاپن، ایران، انگلیس، فرانسه و ایتالیا وجود داشته است و در هر یک از این کشورها، این هنر به روش ها و شیوه های خاص خود انجام می گرفته است. به عنوان مثال در باغ های ژاپنی دخل و تصرف زیادی در طبیعت نمی شود و همه چیز همان گونه که هست، نهایت کمال و زیبایی را القاء می کند. برای مثال هریک از اشکال و ابعاد سنگ، در باغ ژاپنی معنای نمادین مشخصی دارد. سنگ بزرگ نشان کوه است، سنگ های تیز و سرکش نشان آتش و سنگ های صیقلی نمادی از آب. درباره باغ های معلق بابل هم بسیار شنیده ایم.

انسان و طبیعت :
پیش از بررسی هر ارتباطی بین انسان و طبیعت و یا معماری و طبیعت باید خاطر نشان شد که یکی از اصول مهم در معماری زیست محیطی، وابستگی متقابل طبیعت ،انسان و معماری است و از اینجاست که مفاهیم و مکاتبی چون معماری ارگانیک ،هارمونیک و معماری پایدار مطرح می شود .احترام به طبیعت از گذشته در ذات انسان وجود داشته است. دربیشتر بررسی ها برای ارتباط بین انسان و طبیعت از مدل های انسانی استفاده شده و با توجه به نافص بودن انسان منجر به برداشت های غلط از این رابطه شده است.در اینجا تفاون نظریه ی اندیشمنمدان غرب و شرق را درباره ی رابطه ی انسان و محیط بیان می کنیم:

انسان و طبیعت از دیدگاه اندیشمندان غربی

• اعتقاد به غلبه انسان بر طبیعت
• عدم توجه به متافیزیک
• فتح وتسلط بر طبیعت
• معرفت سکولاریزه شده طبیعت
• طبیعت نمی تواند چیزی راجع به خداوند به انسان یاد بدهد.
• از دانش علمی جهت استثمارطبیعت استفاده می کنند.

انسان و طبیعت از دیدگاه اندیشمندان شرقی و اسلامی

• همه طبیعت از خداوند می گوید
• صلح وآرامش جامعه درگروصلح وآرامش طبیعت
• معرفت متافیزیکی باید از نو احیا شود
• خوشحال بودن باطبیعت دقیقا به معنای پذیرش ریتم هاوهنجارهای آن است
• درشریانهای نظم کیهانی جریان فیض یابرکت الهی جاری می باشد
• اتصال جدایی ناپذیربین انسان،طبیعت ومذهب دراسلام
• پرداختن به خداوعوالم ملکوتی ووحی وحکمت فقط کار عارف وحکیم وفیلسوف وفقیه نیست همه چیزدر جامعه باید درجهتی هماهنگ حرکت کند.

_ تاثیر دیدگاه معنوی و مادی بر طبیعت

_ نگرش به منابع طبیعی ازدیدگاه اسلام و نهج البلاغه

_ تاثیر آب در باغ سازی

_ تاثیر خاک در باغ سازی

_ تاثیر کوه در باغ سازی

_ پیشینه تاریخی باغ ایرانی

_ شکل گیری باغ سلطنتی پاسارگارد و تاثیر آن بر باغ سازی ایران

_ نقشه مجموعه باغ سلتنطی کوروش در پاسارگاد

_ باغ سازی هخامنشی در زمان جانشیان کورش

_  تجزیه وتحلیل باغ در فرهنگ ایران

_ واژه باغ در گذر زمان

_ پردیس باغ ایرانی چیست

_ مشخصات مهم باغ های ایران

_ اصول طراحی باغهای ایرانی

_ طبیعت گرایی و بهره گیری از منظر

_  باغ ایرانی نمادی از هنر و تمدن ایرانی

_ عناصر باغ ایرانی

_ شیوه های نمایش آب در داخل باغ

_ الگوهای باغهای ایرانی

_ الگوهای باغهای ایرانی

_ تأثیر باغ ایرانی بر سایر هنرها

_ معرفی چند باغ ایرانی

_ باغ فین کاشان
بنای اولیه باغ فین کاشان به قبل از اسلام بر می گرددو با تمدن ۷۰۰۰هزار ساله شهر قدیمی سیلک پیوندی دیرینه داردو از آب چشمه  سلیمانیه مشروب می شود که منسوب به حضرت سلیمان نبی است . باغ شاه فین به واسطه وجود چشمه سلیمانی کثرت درختان نهرها و حوضهای متعدد و عمارات با
شکوه در اعداد زیباترین باغات قدیمی ایران محسوب می‌شود.

_ باغ شاهزاده ماهان کرمان
باغ شاهزاده ماهان کرمان یکی از نمونه باغ تخت‌های ایرانی است که از شرایط مساعد طبیعی ممتازترین بهره برداری را نموده است. باغ شاهزاده، ماهان در عصر قاجار در دوران یازده ساله فرمانفرمایسی عبدالحمید میرزا ناصرالدوله (١٢٩٨ ه . ق تا ١٣٠٩ ه. ق) احداث گردیده است.

_ معرفی باغ چهل ستون
_ باغ دولت آباد یزد
_ باغ گلشن
_ باغ ارم
_ عمارت هشت بهشت
_ باغ بابا امان بجنورد

_ پارک جمشیدیه تهران

پارک جمشیدیه در میان دیواره‌های سنگی کوه کلک چال‌، باغ دولو، خیابان جمشیدیه و جاده کلک چال قرار دارد، و فاصله آن از خیابان نیاوران ۱۸۰۰ متر است‌. پارک در ابتدا ، باغ مهندس جمشید دولو قاجار بود اما وی بعدها، باغ را به همسر محمدرضا پهلوی (فرح‌) بخشید. ابتدا قرار بود که باغ سرای سالمندان شود، اما با تغییر تصمیم در سال ۱۳۵۶، به پارک تبدیل شد.
از مهم‌ترین ویژگی این پارک وجود خانه‌های فرهنگی به ترتیب از پایین به بالا شامل خانه آذربایجان‌، خانه کردستان‌، خانه ترکمن و خانه زاگرس (ایلات‌) است که در آن‌ها با غذاها و موسیقی محلی از علاقه‌مندان پذیرایی می‌شود. باغ وحش سنگی و هم‌چنین دو بز فلزی ساخته شده به دست مش اسماعیل از جمله تزیینات پارک به حساب می آید. پارک جمشیدیه دارای چهار در ورودی.فضای طبیعی پارک جمشیدیه، که از تلفیق دو عنصر طبیعی سنگ سیاه و گیاه شکل شده است، با تخته سنگ های کوچک و بزرگ در گوشه و کنار مجسمه های سنگی و فلزی برکه ها و آبگیرها و انبوه درختان سر سبز از خصوصیاتی منحصر به فرد برخوردار است. از ویژگی های اصلی این پارک دریاچه و آبشار مجاور آن است که جلوه ای خاص دارد.

معرفی پارک لاله تهران

طرح آن بوسیله طراح معروف فرانسوی، به نام ژوفه و همکاری سایر طراحان ایرانی، تهیه و ادامه عملیات اجرایی به شهرداری تهران واگذار شد.
براساس آخرین برآورد، گونه‌های گیاهی پارک عبارتند از: ۷۷ گونه چنار، کاج تهران و اقاقیا. سایر گونه‌های موجود عبارتند از: سرو شیراز، سدروس‌، ارغوان‌، بید مجنون‌، سرو نقره‌ای‌، ماگنولیا، کاتالپا، سپیدار، زبان گنجشک‌، کبوده‌، افرا، نارون‌، نوئل‌، نوئل آبی‌، لیلکی‌، زربین‌، سروتبری‌، عرعر، ابریشم‌، گردو، نخل و … است . طراحی پارک نیز عبارت است از: باغ ژاپنی که در ضلع جنوب شرقی پارک به مساحت دو هکتار و نیم به سبک پارک‌های ژاپن طراحی و احداث شده و آب نما و نهرهای مار پیچ دارد; محوطه میزهای شطرنج که در خیابان‌های شمالی پارک در دسترس علاقه‌مندان است‌; آب نمای بزرگ پارک‌; زمین‌های بازی کودکان‌; زمین ورزشی پارک که در قسمت شمالی پارک واقع است و شامل زمین‌های والیبال و بسکتبال است که با توری محصور و مشخص شده‌اند. تندیس خیام‌، مجسمه ابوریحان‌، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و مرکز تئاتر عروسکی از دیگر امکانات پارک‌است‌.غرفه‌های خدماتی و تفریحی نیز در قسمت جنوب غربی پارک شامل چند کافی شاپ‌، مرکز ارائه خدمات کامپیوتر و اینترنت‌، و مرکز ارائه خدمات عکاسی و فیلم‌برداری است‌. اولین مرکز اطلاع رسانی شهرداری تهران هم در این محوطه قرار دارد. غرفه‌های فروش صنایع دستی و محصولات فرهنگی نیز در قسمت‌شمال غربی پارک واقع شده‌اند. مسجد پارک با معماری الهام گرفته از معماری اسلامی‌، در جنوب غربی پارک بنا شده است‌.

معرفی پارک شفق

این پارک با الگوهای پارک‌های فرانسه احداث گردیده از جمله پارک‌هایی است که از ابتدا، بر پایه طرح مشخص و نقشه دقیق ساخته شده است. از ویژگی‌های این پارک به گذرگاه‌های غیر همسطح و پله‌ها وجود فرهنگسرای شفق با کلاس‌های آموزشی متعدد، نگارخانه، آمفی‌تأتر و میزهای شطرنج می توان اشاره کرد که این پارک را به محیطی فرهنگی تبدیل کرده است

_ باغ‌های انتزاعی و باغ‌های پسا انتزاعی

هنر‌معماری و باغ سازی در قرن بیستم از نظر بصری به راحتی قابل تشخیص است. اما صفت مدرن که برای توصیف به کار می‌رود به صورت ذاتی دارای معنایی است که دامنه نفوذ خود را محدود می‌نماید. لذا استفاده از واژه انتزاعی به عنوان جایگزینی برای مدرنیسم مناسب به نظر می‌رسد. این نوع باغ سازی نکته‌ای کلیدی را در باغ سازی قرن ۲۱ نشان می‌دهد.‌ مجرد و انتزاعی نمودن قوانین مربوط به باغ سازی با استفاده از قوانین زندگی روزمره، هنرمندان و طراحان بسیار علاقه‌مند بودند تا به روشی مشابه آنچه دانشمندان در انتزاع قوانین طبیعت و ارائه آنها به عنوان تکنولوژی به کار می‌گیرند، برای مدون نمودن مراحل طراحی دست پیدا کنند. به این ترتیب نقاشی، معماری، باغ سازی، طراحی مبلمان و لباس به وسیله خطوطی واضح و آشکار فارغ از تزئینات با استفاده از رنگ‌ها و فرم‌های ساده ارائه گردید.

_ معرفی باغ های ایرانی

_ تقسیم بندی باغها در جهان

_ باغهای دیدنی جهان


این فایل دارای ۱۹۸ اسلاید به صورت پاورپوینت میباشد.

دانلود مستقیم از سایت معماری بنا:


مطالب مشابه:

دانلود رساله معماری طراحی باغ- فرهنگسرای هنرهای بومی

مطالب روز معماری طراحی خانه باغ در هندوستان توسط طراح SPASM

دانلود پاورپوینت معرفی انواع باغ ها در ایران و جهان

دانلود پاورپوینت معرفی انواع باغ سازی در ایران و جهان

دانلود پاورپوینت نقش آب در معماری بررسی نمونه موردی باغ موزه آب در تهران

دانلود پاورپوینت معرفی باغ ایرانی(باغ طبس)

دانلود پاورپوینت مقایسه تطبیقی باغ های ایرانی با فضای سبز امروزی

دانلود پاورپوینت معرفی معماری باغ ایرانی(معماری اسلامی)

دانلود پاورپوینت طراحی باغسازی و تحول آن دوره های مختلف

دانلود فایل طراحی،اجرا و نگهداری فضای سبز و باغ

دانلودپاورپوینت معرفی باغ عباس اباد بهشهر

دانلود پاورپوینت معرفی معماری باغ ایرانی

دانلود پاورپوینت معرفی معماری باغ و عمارت اکبریه

دانلود پاورپوینت معرفی باغ ارم شیراز

دانلود پاورپوینت تاریخ تحولات باغ سازی

دانلود پاورپوینت معماری انواع باغ ها

دانلود پاورپوینت کامل طراحی باغ های کهن


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

دکمه بازگشت به بالا