انسان طبیعت معماری

دانلود پاورپوینت آموزش معماری فرم

طراحی یعنی ترکیب نمودن فرم ها با نظمی خاص ، و فرم توسط یک سیستم سازنده ظاهر میشود.
رشد یعنی سازندگی
درنظم نیروی خلاقیت نهفته است. (لویی کان)

مهمترین موضوعی که در هر مسئله طراحی یک معمار با آن روبرو می باشد مرحله تصور، انتخاب یا ساخت فرم فضای معماری خویش میباشد.انتخاب فرم در معماری را نهایی ترین تصمیم و در حقیقت محصول هنری و کالبد فیزیکی آن واکنش معمار در پاسخگویی به مسئله طراحی میدانیم. نقطه انتهایی در یک معماری و آغاز پیدایش فضا.
این فرم متبین تمام خصوصیات محتوایی ، حسی و فضایی اثر معماری میباشد که هنرمند قصد بیان آن را داشته است.قدرت و دقت معمار در انتخاب ویژگیهای آن ، بر درک بهتر و درست تر معماری او توسط بیننده تاثیر قطعی و در تحقق هدف طراحی نقش بسزایی دارد.
زمانیکه فرمی در خود معنایی خاص پا به عرصه حضور مینهد در آن لحظه بی واسطه ترین پل ارتباطی هر مخاطبی با اثر ، احساسات خواهد بود که وقتی آنقدر بیواسطه حس میشوند نیاز به هیچ جمله یا نوشتاری برای نقد و تحلیل آن ضرورت نمی یابد.
هنگامیکه فرم ها را بدرستی نشناسیم و نتوانیم تولید کنیم تحقق هر معنا و نظریه ای به صورت معماری ناقص می باشد. معماری فرم پردازی است و آن هم در خدمت ایجاد فضا.
اندیشه ای که تبدیل به فرم نشود یا معمار اندیشمندی که فرمی در خور اندیشه هایش نتواند ایجاد کند، نه آن اندیشه محلی از معماری دارد و نه آن معمار دستی در این هنر .
برای این تجربه فرمی نیاز به مواد خام جهت ساخت فرم و ابزار و شیوه ای جهت تغییر و تجزیه و ترکیب این مواد خام و تبدیل آن ها به فرم های متنوع مباشد.
در دسترس ترین و ناب ترین مواد خامی که برای فرم سازی پیش روی یک معمار است احجام هندسی میباشد زیرا تعدادشان محدود بوده و در سطوح بالاتر با محاسبات ریاضی
قابل ترسیم هستند از طرفی با یک نگاه تجریدی – کوبیسمی اطرافمان را به صورت مجموعه ای ترکیبی از احجام بیان کنیم.
آنچه پیشرو داریم مبانی طراحی فرم از دیدگاه تغییر و ساخت آن به عنوان یک تجربه فرمی جدید و تندیس وار بدور از هر تئوری نظری و فلسفی و سبک تاریخی بررسی گردیده است.
طراحی فرم با معماری فاصله زیادی دارد و آخرین جلوه ظاهری محصول یک فرآیند معماری میباشد.

پیشنهاد میگردد در ایجاد یک فرم مناسب از روش های زیر در ابتدای مسیر استفاده گردد:

_ فرم سازی با استفاده از الگوی حروف
_ تجزیه و ترکیب فرم
_ کاربرد هندسه و نیروها در توسعه و ترکیب فرمها
_ روش های سریع و پیشرفته فرم سازی

این فایل دارای 31 اسلاید به صورت پاورپوینت میباشد.

دانلود مستقیم از سایت معماری بنا:


 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

دکمه بازگشت به بالا