عناصر و جزئیات ساختمانی

دانلود پاورپوینت انواع اشکالات اجرایی در اسکلت فلزی ساختمان

اجرای اسکلت فلزی:

در مراحل اولیه اجرای اسکلت فلزی نکته بسیا ر مهمی که مطرح می شود متره وتخمین آهن آلات مورد نیاز می باشد قبل از هر گونه اقدامی می بایست صورت آهن آلاتی که برای اجرای اسکلت مورد نیاز است توسط مهندسین کارگاه محاسبه شده واز طرف پیمانکار (یا کارفرما بسته به نوع قرارداد ) نسبت به تهیه آن اقدام می شود . اجرای اسکلت نیز خود به مراحل مختلفی تقسیم می شود .
1-بستن شاسی و مونتاژ ستونها روی زمین:
منظور از بستن شاسی بوجود آوردن یک سطح هموار به لحاظ تراز با سطح افق بوسیله چند شاخه تیر آهن در جهت طول وعرض تا هنگامی که ستونها را روی آن جوش می دهند ، درصد خطای ناشاغول بودن ستونها را به حداقل برسانند سپس تک تک پروفیلهای ستون را کنار هم قرار می دهند .
در نقشه های اجرایی هر جا که صحبت از جوش تخت نموده واجازه جوشکاری در کارگاه ساختمانی داده شده باید در این مرحله و بصورت تخت و افقی جوش داده شود ، نکته بسیارمهم در این مرحله هنگامی که ورقهای زیر سری مربوط به اتصالات گیردار جوش می شوند باید حتما لبه آن بصورت 45 درجه برش خورده تا بصورت تمام نفوذی جوش شود .
این مسئله یکی از نکات بحث برانگیز بین مهندسین کارگاه با مجریان جوشکاری وهمچنین بین مهنئسین ناظر با پیمانکار می باشد که باید با دقت ونظارت مستمر بدرستی انجام شود .
طول جوشها وفاصله آنها نکته بسیار مهم دیگری است که ممکن است در اثر سهل انگاری جوشکار بدرستی انجام نشود که باز از وظایف مهندسین کارگاه سرکشی مکرر و تذکر دادن این مطلب می باشد .
جوشکاری اسکلت فلزی در اغلب موارد توسط موتور جوش دیزلی ودر بعضی موارد توسط رکتیفایر انجام می شود .
الکترود رایج در اکثر مناطق ، الکترود با ضخامت (قطر) 4 میلیمتر واز نوع E6013 می باشد که بدلیل سازگاری آن با شرایط جوی وامکان انجام هر نوع جوش (تخت وافقی ،مایل ،سربالا ) با آن می باشد.

2- برش وجوشکاری تیرهای فرعی وپلها :
بر طبق نقشه های سازه ای که در دست است مشخصات همه پلها وتیرها داده شده . بعد از اینکه جوشکاری ستونها تمام شد (یا همزمان با آن )برش و جوشکاری تیرها و پلها نیز انجام می شود .
بازهم در این مرحله طول جوشها ، فاصله آنها و بعد جوشها از نکات مهم و قابل بررسی است .

3- مشخص کردن آکس صفحه ستونها وجوش گیر پای ستون:
در این مرحله با توجه به فاصله آکس صفحه ستونها که در نقشه مشخص شده می توان محل مرکز ثقل ستون را روی صفحه مشخص کرد سپس با استفاده از آن و بچه ستونهایی که با استفاده از همان مقطع ستون واقعی ولی در طول کمتر قبلا ساخته شده ، محلی که بعدا قرار است ستون در آنجا قرار بگیرد مشخص می شود در این حالت لچکی ها یا نبشیهایی (که در نقشه صفحه ستون داده شده ) از دو بعد ستون کنار بچه ستون قرار گرفته وبه صفحه ستون جوش می شوند تا بسادگی در هنگام علم کردن ستون ، آن را کنار لچکیها قرار داده و بقیه جوشکاری پای ستون کامل شود.
حال همه چیز آماده است تا یک روز پر خاطره و به یادماندنی از عملیات اجرایی سازه شکل بگیرد.

4- علم کردن ستونها تیرها و پلها بوسیله جرثقیل :
صبح زود کار آغاز می شود به نسبت وزن سازه واز همه مهمتر طول ستونها نوع جرثقیل مشخص شده ودر محل حاضر می گردد . اکیپ جوشکارها شور وحال خاصی دارند ، نتیجه کار چند هفته ای آنها امروز می خواهد سر به آسمان بلند کند واز دور همه ناظر اسکلت فلزی می شوند که یکباره در منطقه ای جلب توجه می کند.
با بلند کردن اولین ستون توسط جرثقیل صلواتی از جمع بلند می شود وبا قرار گرفتن آن در محل و روی صفحه ستون گوسفندی روی فنداسیون ذبح می شود.
شاغول کردن ستونها در این مرحله مهمترین کار می با شد بعضی به روشهای قدیمی (استفاده از همان شاغول ) وبعضی با استفاده از تئودولیت این مهم را انجام می دهند .
با شاغول کردن ستون توسط استادکار ما بقی آنچه از اتصال صفحه ستون وستون مانده (لچکی ویا نبشی ) در محل خود قرار گرفته وجوشکاری آن کامل می شود .
بعد از علم شدن ستونها یا در حین آن پلها وتیرها هم که قبلا آماده شده بود توسط جرثقیل بلند شده و در محل خود قرار می گیرد و جوشکار ها با زدن خال جوش( با طول حداقل 3 سانتی متر ) آنها را موقتا در جای خود محکم می کنند .
روز جرثقیل روز خیلی خطرناکی می تواند باشد که احتیاط کردن عوامل واستفاده از افراد مجرب احتمال بروز حادثه را به میزان زیادی کاهش می دهد .

5- شاغول کردن ستونها وکامل کردن جوشکاری اتصالات ونصب بادبند ها وجوش آنها :
با اینکه در هنگام علم کردن ستون آن را شاغول می کنند ولی تحت عوامل مختلف ستون ممکن است فقط در طبقات پایین شاغول باشد ولی در طبقات بالایی اینطور نیست .
شاغول کردن نهایی ستونها و مهار آنها باید قبل از اینکه جوشکاری اتصالات انجام شود صورت گیرد، یکی از این روشها استفاده از جرثقیل دستی وزنجیر است که بوسیله آن ابتدا ستون را می کشند تا شاغول شود وسپس با جوش دادن میلگرد از پای یک ستون به بالای ستون مورد نظر آن را مهار می کنند .
پس از مهار شدن ستونهای نا شاغول می توان تک تک اتصالات را کامل نمود و جوشکاری آن را انجام داد ، این کار ابتدا در طبقه اول و بترتیب تا طبقات بالا انجام می شود .
در این مرحله دو نوع جوشکاری وجود دارد : تخت و سربالا که برای هرکدام نوع جوشکاری خاصی وجود دارد.
در مراحل آخر جوشکاری وآهنگری اسکلت فلزی بادبندها برش خورده ونصب می گردد، شمشیریهای راه پله و تیرهای بالکنها هم برش خورده و جوش می شوند.

آزمایشهای جوش :

بسته به اهمیت ونوع سازه بررسیهای مختلفی روی عملکرد جوشکاری صورت می گیرد در بعضی از جاها از نوع جوشکاریها نمونه برداری شده وبه آزمایشگاه برای تشخیص عیوب جوشکاری فرستاده میشود.
معروفترین نوع آزمایش جوش آزمایش X-Ray است که توسط اشعه ایکس انجام می شود و بخوبی ترکها ، خلل و فرج عمقی و سطحی را نشان می دهد.

مراقبت از اسکلت فلزی :

اسکلت فلزی باید در مقابل عوامل خورنده محافظت شود ، زدن ضد زنگ پس از اتمام کار جوشکاری از نکات بسیار مهمی است که باید همواره به عوامل اجرایی گوشزد کرد.

اجرای سقف تیرچه و بلوک

انواع مختلفی از سقف ممکن است در یک سازه ساختمانی استفاده شود : سقفهای طاق ضربی ،سقف مرکب ،تیرچه وبلوک ، سیستمهای بادی وغیره وجود دارند که هر کدام از آنها بنا به ویژگیهای خاص خود در جاهای مختلف استفاده می کنند..
در این پروژه سقفها از نوع تیرچه و بلوک بود ، تیرچه هایی که از قالب فندله استفاده می شود وبلوکهای سفالی.
اجرای سقف تیرچه بلوک هم خود دارای مراحل مختلفی است ،ولی نکته مهم قبل از دست بکار شدن حتی از مدتی قبل متره وبرآورد مصالح وهزینه آن است که توسط پیمانکار انجام شده تا در درجه اول تخمین خوبی از هزینه آن داشته باشد هم اینکه نسبت به تهیه مصالح مورد نیاز اقدام نماید.

مراحل مختلف اجرای سقف تیرچه وبلوک بصورت زیر است:

1- ساخت تیرچه ها:
خود ساخت تیرچه ها نیز شامل دو مرحله است: جوش دادن تیرچه ها و ریختن بتن تیرچه طبق نقشه های اجرایی که در دست پیمانکار قرار دارد جهت تیر ریزی سقف همینطور مشخصات تیر چه ها ی با طولها ی مختلف معلوم است.
میلگرد پایینی ، میلگرد بالایی و زیگزال تیرچه مشخص و طبق آن به تعداد مورد نیاز تیرچه جوش داده و آماده می شود.
جوشکاری تیرچه ها معمولا با الکترود به ضخامت 3 میلیمتر وبا آمپراژ پایین انجام می شود گاهی مواقع تیرچه ها را هنگام ساخت وجوش دادن طوری می سازند که نیازی به ریختن ودوغاب ریزی نداشته باشد. بدین طریق که به جای میلگرد پایین از ورق استفاده می کنند ودر هنگام اجرا بلوک سفالی یا سیمانی را روی آن قرار می دهند.

_ لوچه در جوش، عدم جوش پیوسته ورق

_ اجرای اشتباه ورق بادبند

برای تامین طول جوش افقی و عمودی لازم بهتر است ورق بادبندی دارای ابعادی باشد که پس از نصب بادبند محور بادبند تقریبآ از قطر ورق عبور کند. در اینجا همینطور که میبینید ورق بابدبندی که در سمت چپ بالای شکل وجود دارد با زاویه بادبندی که بعدآ نصب خواهد شد متناسب نیست. در اینحالت برای انتقال مولفه قائم نیروی بادبند طول جوش لازم تامین میگردد ولی برای انتقال مولفه افقی که با توجه به شکل بیشتر از مولفه قائم هم هست طول جوش کافی تامین نخواهد شد.

_ درز انقطاع کم :
مطابق بند 1-6-3 آیین نامه 2800 لازم است که در تمامی ساختمانها در هر تراز به میزان یک درصد ارتفاع آن تراز بین ساختمانها درز انقطاع رعایت گردد. این فاصله با مصالح کم مقاومت که در زمان زلزله به راحتی خرد شده و بعدآ امکان بازسازی و بهسازی آن وجود دارد باید پر شود. در شکل بالا در قسمت بالای ستون در مجاورت دیوار همسایه به علت کمی عدم شاقول دیوار (و یا شاید ستون) مقدار درز انقطاع به صفر رسیده است

_ انتهای قایم مهار نشده تیغه ها

لطفآ به انتهای تیغه نشانداده شده در شکل توجه کنید. انتهای تیغه با کلاف (بتنی، فولادی یا حتی چوبی) مهار نشده است.  مطابق بند 2-12-3 آیین نامه 2800 برای کلیه ساختمانها رعایت بندهای 3-7 و 3-12 همین آیین نامه برای تیغه ها الزامی است مطابق بند 3-7-1 حداکثر طول مجاز دیوار غیرسازه ای یا تیغه بین دو پشتبند 6 متر یا 40 برابر ضخامت تیغه هر کدام که کمتر است میباشد و باید در این صورت با پشتبند و یا کلاف فولادی، بتنی و یا چوبی تیغه را تقویت نمود.

_ محل قطع نامناسب ورق تقویتی

در شکل اگر دقت کنید نشیمن تیر(در سمت چپ) به داخل جان ستون جوش شده است و سپس ورق تقویت بر روی ستون جوش شده و البته با توجه به تداخل با نشیمن ورق تقویت بریده شده است.
غیر از آن ورق سمت چپ در ستون در مقطعی به فاصله کمتر از 90 سانتیمتر از تراز نشیمن تیر وصله شده است. (مطابق بند 5-2 پیوست 2 آیین نامه 2800 فاصله محل وصله در جایی که برای وصله از جوش لب با نفوذ نسبی استفاده شده، حداقل باید 90 سانتیمتر با بال تیر فاصله داشته باشد) غیر از مسایل ذکر شده در گوشه سمت چپ ورق هم در محل اتصال تیر سمت چپ به ستون چون برای اتصال نبشی نشیمن فضای کافی نبوده است بخشی از ورق بریده شده است.اگر به جوشها علی الخصوص جوش ورق سمت راست به ستون توجه شود لوچه جوش نیز دیده میشود.

_ تابیدگی ورق

عکس بالا از ورقهایی است که قرار است به عنوان ورق تقویتی تیرها مورد استفاده قرار گیرند. اگر به ورق سوم از سمت راست توجه کنید مقداری تابیدگی در این ورق دیده میشود. در اینمورد هم میتوان به بند 11-6-1 پ مبحث یازدهم مراجعه نمود. قابل ذکر است که استفاده از این ورقها باعث انتقال تابیدگی به خود تیر هم که ورق به آن جوش میشود هم خواهد شد. معمولآ در ورقهای با نسبت عرض به ضخامت کم در اثر برشی که ورق زیر گیوتین میخورد این تابیدگی ایجاد میشود.

_ عدم حفاظت پرتگاه

_ قطع ورق تقویتی زیر تراز نبشی نشیم

_ بریدگی لبه ورق در اثر جوش و لوچه

_ اتصال بد ورق بادبندی

_ استفاده از تیرآهن کهنه

_ اشکال در اتصال تیرهای فرعی به تیر


مطالب مشابه:

دانلود نقشه کامل ساختمان فلزی همراه با محاسبات دیوار برشی فولادی

دانلود پاورپوینت معرفی انواع سقف های فلزی

دانلود پاورپوینت بررسی سقف فلزی در ساختمان

دانلود پاورپوینت معرفی انواع مهاربندی در ساختمان

دانلود پاورپوینت معرفی دیوار برشی فولادی


این فایل دارای 38 اسلاید به صورت پاورپوینت میباشد

دانلود مستقیم از سایت معماری بنا:


 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

دکمه بازگشت به بالا