تنظیم شرایط محیطی

دانلود پاورپوینت بررسی اقلیمی تبریز

موقعیت شهرستان تبریز در استان آذربایجان شرقی :

شهرستان تبریز در 38 درجه عرض جغرافیایی و 46 درجه طول شرقی واقع شده است . شهر تبریز مرکز استان آذربایجان شرقی و یکی از مهم ترین شهر های ایران محسوب می شود . وسعت شهرستان تبریز 4344.9 کیلومتر مربع می باشد .

شهرستان تبریز در غرب استان آذربایجان شرقی قرار گرفته است و از شمال به شهرستان های شبستر و اهر و از شمال شرقی به هریس ، از شرق به بستان آباد، از جنوب با مراغه و از غرب با اسکو همجوار می باشد.

اقلیم :

تبریز در گروه اقلیم سرد قرار گرفته است . خصوصیات عمومی این اقلیم به قرار زیر است :

کوهستان های غربی که دامنه های غریب رشته کوه های مرکزی ایران را شامل می شوند با توجه به این که در این منطقه متوسط حداقل دمای هوا در سردترین ماه کمتر از 3- درجه سانتی گراد است که جزو مناطق سرد سیر محسوب می شود .
سلسله کوه های غربی چون سدی مانع نفوذ هوای مرطوب مدیترانه به داخل فلات ایران شده و رطوبت هوا را در دامنه های خود نگه می دارند . از ویژگی های این اقلیم ، گرمای شدید دره ها در تابستان و اعتدال آنها در فصل زمستان است . مقدار و شدت تابش آفتاب در تابستان این منطقه زیاد و در زمستان بسیار کم است .
زمستان های طولانی ، سرد و سخت بوده و چندین ماه از سال زمین پوشیده از یخ است . در سراسر این منطقه از آذربایجان تا فارس زمستان ها به شدت سرد بوده و سرما از اوایل آذر ماه شروع شده و کم و بیش تا اواخر فروردین ماه ادامه می یابد .
مقدار بارندگی در تابستان ها کم و در زمستان زیاد و اکثرا به صورت برف است . برف های پیاپی اکثر قلل را پوشانده و در ارتفاعات بیش از 3000 متر همواره برف دائمی وجود دارد . به طور کلی در این منطقه ، بهاری کوتاه ، زمستان و تابستان را از هم جدا می سازد . شهر های تبریز ، ارومیه ، سنندج و همدان در این اقلیم قرار دارند .

رطوبت

در بررسی های میانگین سی ساله دمای خشک و نقطه شبنم به این نکته پی برده می شود که حداکثر و حداقل این متغیرها به ترتیب در ماه های جولای و ژانویه ( مرداد ، دی ) واقع شده اند . در این مورد کاملا از رفتارهای دمای متوسط پیروی می کند . حداکثر متوسط نم نسبی با 72 % در ماه زانویه ( دی ماه ) ثبت شده است ؛ که به تدریج از ژانویه کم شده سیر نزولی می پیماید و تا ماه جولای که به حداقل خود یعنی 34 % می رسد ادامه می یابد . از ماه اوت به بعد مجددا سیر صعودی داشته و رفته رفته به میزان رطوبت افزوده می شود . مرطوب ترین سال ، سال 1982 با متوسط 61 % و خشک ترین سال ، سال 1975 با متوسط 50 % رطوبت نسبی بوده است .

وزش باد

بررسی جریان وزش باد به لحاظ جهات جغرافیایی ، سرعت و تعداد و درصد دفعات وزش در شهر تبریز در طی 10 سال نام برده شده نشان می هد که باد های محلی با شدت و ضعف از تمامی جهات به این شهر می وزد . از میان آنها بادهای سمت شرق و پس از آن از سمت شمال شرقی است و این دو جهت از جهات اصلی جریان هوای شهر را تشکیل می هند . باد های سمت جنوب غربی و غرب در مرحله بعدی قرار دارند . این بادها از مداومت کمتری برخوردار بوده و به لحاظ مقدار وزش در حد متوسطی هستند و باد های سمت شمال ، جنوب ، جنوب شرقی و شمال غربی دارای مقدار وزش بسیار پایینی بوده و از اخمیت چندانی برخوردار نیستند . نتایجی که از بررسی جریان هوا در 10 سال اخیر حاصل آمده است ، نشان می دهد که جهات شرق ، شمال شرقی ، جنوب غربی و غرب به ترتیب مهم ترین جهات وزرش باد شهر تبریز را تشکیل می دهند و از بیشترین مقدار وزش سالیانه برخوردار هستند . از میان این 4 سمت مهم وزش باد که در جهت متقابل با یکدیگر قرار دارند ، باد هایی که از سمت شرق و شمال شرقی می وزند از مقدار وزش سالیانه بسیار بالایی ( به ترتیب معادل 182 گره در صد و 168 گره در صد ) برخوردار بوده و به لحاظ مقدار وزش باد در مقایسه با بادهایی که از سمت جنوب غربی و غرب می وزند ، فاصله زیادی دارند . ( مقدار وزش سالیانه بادهایی که از این دو سمت می وزند به ترتیب معادل 120 گره در صد و 90 درصد است . بادهای شرقی و شمال شرقی جریان هوای مداومی است که با مقدار وزش قابل ملاحظه ای در تمام طول سال ، بر جلگه تبریز می وزند ، غلبه کامل پیدا می کنند. ضمن آنکه باد شرقی در فصل پاییز و باد شمال شرقی در فصل زمستان نیز بر بادهایی که از جهات دیگر می وزند غلبه دارند . این دو جریان هوا فقط در فصل بهار با مقدار وزش نسبتا بالا و فاصله بسیار کم با مقدار وزش جریان بادی که از جنوب غربی میوزد ، مغلوب باد جنوب غرب می شود . در مجموع نتایج این بررسی گویای آن است که جریان هوایی که از نواحی سیبری و اسکاندیناوی برمی خیزد و از سمت شرقی و شمال شرقی بر جلگخه تبریز می وزد ، جریان هوای غالب شهر تبریز است . بیشترین مقدار وزش سالیانه را که از سمت شرق داراست.

خانه های ایرانی اقلیم سرد

استفاده از پلان های متراکم و فشرده.
به حداقل رساندن سطح خارجی در برابر حجم مورد پوشش.
ساختمان ها دارای حیاط مرکزی و درون گرا.
استفاده از مصالحی با ظرفیت و عایق حرارتی خوب.
ارتفاع اتاق ها کم.
انتخاب بام های مسطح (جهت نگه داری برف بر روی بام ها به صورت عایق حرارتی).
به حداقل رساندن میزان تعویض هوای داخلی و تهویه طبیعی و در نتیجه جلوگیری از ایجاد سوز در داخلو خروج حرارت داخلی به خارج از ساختمان.
بازشوهای کوچک.
دیوارهای نسبتاً قطور.
ایوان ها و حیاط های کوجک

مسجد کبود

مسجد کبود یا مسجد جهانشاه، از بناهای تاریخی تبریز استکه به استناد کتیبه سردر آن در سال ٨٧٠هجری قمری و ١۴۶۵میلادی و در زمان سلطان جهانشاه مقتدرترین حکمران سلسله قرهقویونلو و به دستور دختر او -صالحه خانم -بنا شدهاست. تنوع و ظرافت کاشی کاری و انواع خطوط به کار رفته در آن و بخصوص رنگ لاجوردی کاشیکاریهای معرق آن سبب شده است که به فیروزهٴ اسلام شهرت یابد.

نتیجه گیری:

معمولا فضاهای خصوصی در کنار هم و فضاهای عمومی در کنار هم؛ فضاهای عمومی غالبا مساحت بزرگتری دارند.
نقش سازمان دهنده ،معرفی فضاست. (با توجه شکل سازمان دهنده )
سازمان دهنده نقش مهمی در نوع ارتباط فضاها دارد.
ورودی به طور با بخش های عمومی مانند تالار های خانه ارتباط دارد.
فضاهای نیمه باز باعث کشیدن نور به داخل محیط میشود؛تهویه هوا، فرار از گرما،استفاده از مناظر از دیگر ویژگی های استفاده از فضاهای نیمه باز در خانه ها است.

فهرست منابع:

سایت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان آذربایجان شرقی
سازمان میراث فرهنگی تبریز، صنایع دستی و گردشگری کشور
معرفی تعدادی از ابنیه ی معماری ایران/ محمد مرادی
معماری سنتی ایرانی-دکتر پیرنیا
بررسی اقلیمی ابنیه ی سنتی ایرانی-دکتر قبادیان-انتشارات دانشگاه تهران
طراحی اقلیمی-دکتر قبادیان-انتشارات دانشگاه تهران
اقلیم ومعماری-مرتضی کسمائی
خانه های ایرانی-صادق ملک شهمیرزادی
سالنامه آماری شهر تبریز 1388
تحلیل آماری بر تغیرات میانگین سالانه دمای شهر تبریز طی دوره آماری (1951-2007)یونس اکبرزاده،مصطفی حسین بابائی،فاطمه صادقی شقاقی
سازمان هواشناسی استان آذربایجان شرقی
سایت دانشنامۀ تاریخ معماری ایران‌شهر

توجه :ین فایل شامل ۷۸ اسلاید میباشد.

دانلود مستقیم از سایت معماری بنا:


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

دکمه بازگشت به بالا