معماری جهان

دانلود پاورپوینت بررسی معماری اسلامی ترکیه

ترکیه کشوری است به پایتختی آنکارا که ۹۰درصد آن در قاره آسیا و۱۰در صد آن یا همان استانبول در قاره اروپا قرار دارد .این کشور از شرق با ایران ،از شمال به در یای سیاه واز جنوب به مدیترانه وسوریه هم مرز است. دین ۹۹در صد مردم ترکیه اسلام وعمدتا سنی هستند. بااین حال این کشور متاسفانه دارای حکومت لائیک می باشد.این کشور دارای جمعیتی ۷۰میلیونی است وحدود ۸۰۰هزار کیلومتر مربع مساحت دارد. .در این قسمت به بیان مختصری از معماری اسلامی ترکیه می پردازیم.

مساجد عثمانی(ترکیه)

مساجد ترکیه به ویژه مساجد جامع دوره عثمانی در استانبول و ادرنه محققأ در زمره زیباترین آثار معماری اسلامی و حتی معماری جهان قرار دارند.در این مساجد ،بر خلاف مساجد کلاسیک وایرانی،توانسته اند حجم درونی بزرگی به ویژه در جهت ارتفاع به وجود آورند.در این حجم بزرگ وژرف ستونهایی که مانع دیده شدن دیوار قبله باشد،وجود نداردودیدن قبله بسیار آسان است.

ویزگی های معماری که در مساجد پیشرفته عثمانی بکار می رفتند در سال ۷۵۷هجری قمری در دسترس بودند اینها عبارتند از :پشتبند های معلق سمایی موجدارخارجی ,به وجود آمده توسط گنبد های چند تایی ,مناره های مدادی شکل بلند وارتباط تزئینات اندک خارجی با حجاریهای ظریف.به کار گیری این ویژگیها بدست استادانی صورت می گرفت که در جستجوی نوع تازه ای از اتکا به نفس بودند ومی خواستند سبکی تر کی خلق کنند. ومسجد را به عنوان ابزار وحیطه ای برای این آفرینش های خود برگزیدند.

هنرمندان ومعماران یونانی،ایرانی ،سوری ووقبطی در مصر به حدی زیاد بود که مسلمأ فرمانروایان ترک یا عرب به معماران خود بسنده نمی کردندوازمعماران دیگربهره می گرفتند.با وجود معماری یونانی چون سینان تحولی بزرگ در بناهای عثمانی در قنسطنطنیه و ادرنه بوجود می آید،شبستانها شکل مربع به خود می گیرند وگنبدها بزرگتر وبلندتر می شوند وچهار یا شش مناره در اطراف بنا جای گرفته وبناها ابتدا هشت ضلعی وسپس به دایره تبدیل می شوند.

در ادامه میپدازیم به چند نمونه طراحی معماری در ترکیه

  • مسجد شاهزاده:

این نخستین اثر استادانه سینان است,مسجد شاهزاده ظاهری کار آمد تر یابه اصطلاح جمع وجورتر دارد با اتاقی گنبد دار وحیاطی که تقریبا متناسب با یکدیگر ساخته شده اند درون شبستان گنبد بزرگ مرکزی به چند نیم گنبد در هر چهار طرف راه بیدا می کند با نیم گنبد کوچک مورب در کنار گنبد های اصلی  کوچکتر و با گنبد های کوچکتر . بنابر این مشاهده معماران عثمانی که حالات مختلف طرح مرکزی را برسی میکردند نکاتی آموزنده ودر خور دارد.ضلع مربع شبستان این مسجد 38 متر و ارتفاع گنبد نیز 38 متر است.

سینان از معمارن بزرگ دوره عثمانی است که یونانی الاصل و مسیحی است و در سپاه عثمانی خدمت می کرده است.سه مسجد شاهزاده و سلیمانیه .مسجد سلیمیه درادرنه از کارهای بزرگ اوست.

  • مسجد سلیمیه

اما آخرین مسجدی که سینان در زمان سلطان سلیم دوم در ادرنه ساخته وبه نام سلیمیه معروف است ازدیگر شاهکارهای اوست ،سینان در اینجا دونیم گنبد شمالی وجنوبی را حذف وبه جای آن چهار نیم گنبد اضافه کرده است .ساخت این بنا نتیجهنقشه هایی است که مقدمه آن در مسجد شاهزاده ملحم از ایاصوفیه فراهم شده بود . سینان در این مسجد چهار مناره را در چهار گوشه شبستان جای داد .

  • مسجد سلیمانیه

در مسجدی دیگر که سینان برای شاه سلیمان در سلیمانیه وبرروی تپه استانبول ساخته به نقشه ایا صوفیه توجه کرده است گرچه کاشی کاریهای لعابی ومنارههای ظریف وبلند آن به شیوه سنتی بنا های اسلامی است.حیاط آن به وضوح از شبستان کوچکتر است .مجموع بنااز خارج به هرمی طبقه ای شکل  می ماند . با وحدتی منسجم که آگاهانه با حجم های کره ای آرایش یافته وبه نحوی با شکوه برجسته می نماید .در این بنا سینان ارتفاع گنبد رابه حدود 47متر میرساندوی شبستان مسجد را به چهار سردر متقارن آراسته است. در واقع این  زیبا ترین مسجد استانبول است.

 

  • مسجد سلطان احمد

“مسجد سلطان احمد مسجدی است که در شهر استانبول واقع شده است. این شهر که در زمان امپراطوری عثمانی طی سالهای 1435 تا 1923 پایتخت این کشور بوده است هم اکنون بزرگترین شهر ترکیه است. این مسجد یکی از زیباترین شاهکارهای معماری اسلامی است. این مسجد به علت وجود کاشی های آبی رنگ در طراحی داخلی به “مسجد آبی” شهرت دارد.

  • ایاصوفیه

این مسجد طی سالهای 1609 تا 1619 به دستور سلطان احمد اول بنا شد و به همین دلیل پس از مرگ وی مسجد را مسجد سلطان احمد نامیدند. وی در همین مسجد دفن شده است. این مسجد در قدیمی ترین بخش استانبول واقع شده که این منطقه در قبل از سالهای 1435 مرکز قسطنطنیه، پایتخت امپراطوری بیزانس، محسوب می شده است. این مسجد در نزدیکی هیپودروم قسطنطنیه واقع شده است و تا کلیسای بزرگ مسیحیان با نام حاجی صوفی فاصله اندکی دارد.

  • مدارس عثمانی

  • مقبره عثمانی

 

  • کاخ توپقاپو سرای استانبول

این بنا آخرین کاخ بزرگی است که در این فصل مورد بررسی قرار می گیرد . این مطلب که توپقاپو سرای در استانبول که زمان آن بین سال های بین قرون میانی و اوایل دوران جدید باز می گردد . باید کاملا خصوصیت اجداد رومی و بیزانسی خود را انعکاس می دهد و دقیقا به همین صورت نمایانگر الحمرا در آن سوی سرزمین مدیترانه باشد .

این تداوم در آن جا بیشتر شایان توجه می شود که بدانیم کاخ عثمانی ، هنگامیکه کاخ الحمرا به پایان می رسد در آغاز شکل گیری خود بوده است . تاریخ این بنا اساسا رشدی ساختاری و آرام داشته و تکامل تدریجی آن هر گونه نقشه مجسم و کلی را حذف کرده است .

توجه :این فایل شامل ۴۳ اسلاید به صورت پاورپوینت میباشد.

دانلود مستقیم از سایت معماری بنا:


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

دکمه بازگشت به بالا