انسان طبیعت معماری

دانلود پاورپوینت تاثیر آب و گیاه بر معماری‌‏‎‏‎

هماهنگی در استفاده از نوع فضای
دیباچه:

حضور چهار عنصر آب- گیاه- هوا و خاک بر سطح کره زمین که آفریدگار جهان توجه به آنرا چراغ راه برای اهل خرد دانسته ، الهام گر معماران و شهر سازان ایرانی بوده که به عنوان اصول و قواعد حیات بخش و نیز به عنوان سرمایه های موجودی که در اختیار بشر قرار داشته در تمامی اندامهای شهری مورد استفاده قرار می دادند. به عنوان نمونه در خانه های ایرانی ، شما حضور این چهار عنصر را به عالمانه ترین شکل ممکن مشاهده می کنید. در باغهای ایرانی نیز شاهد ترنم چهار عنصر ، آب ، گیاه ، خاک و هوا به زیباترین تصویر هستید. در مساجد و مدرسه ها و کاروانسراها و دیگر اندامها از این چهار عنصر حیاتی به اشکال متنوع و در عین تنوع در وحدت خلق و آفریده شده است.

تعریف آب و گیاه به زبان معماری:

آب عنصری است با ماهیت فیزیکی سیال با اثر بخشی شفافیت فضایی که در اثر ماهیت وجودیش اثر فیزیکی بالایی بر محیط دارد .
گیاه بعنوان موجودی زنده تاثیر پذیر از بعد رمان ماهیت فیزیکی متفاوتی در محیط دارد .
این عنصر با قدرت تطبیق با محیط بالایی که دارد در ایجاد شرایط مطلوب در محیط موثر می باشد .

نقش آب در معماری:

با توجه به توانایی آب در جذب حرارت و ذخیره آن در خود و پس دادن تدریجی آن و تطبیق دادن تاثیرات محیطی اهمیت بسزایی در همسازی عوامل اقلیمی دارد .

نقشی که آب در معماری ایفا میکند :

جریان آب یکی از عوامل مهم است که در تاثیر گذاری خاص بر شرایط محیطی موثر است .
کاهش اختلاف دمای بین روز و شب با تاثیر تابش آفتاب و ایجاد تبخیر در محیط ، رطوبت ایجاد شده میتواند به عنوان عاملی در شرایط آسایش موثر باشد .

نقش گیاه در معماری:

به دلیل لزوم وجود سایه در بسیاری از فضاهای معماری در قسمتی از ایام سال که تابش آفتاب شدید است و همچنین استفاده از تابش آفتاب در قسمتی دیگر از ایام سال که هوا سرد است می توان ازدرختان برگ ریز استفاده کرد .
در مناطق گرمسیر و خشک که تابش عموما مزاحمت دارد ورطوبت فراوانی نیز وجود ندارد موضوع استفاده از درختان همیشه سبز به منظور جلوگیری از تابش مطرح می شود .
درختان بسته به نوع و زمان مورد استفاده می توانند به عنوان سدی در برابر هوای گرم یا سرد باشند و ساختمان را از این عنصر گزنده محافظت کنند .
در ختان می توانند عاملی جهت دهنده به حرکت هوا در محیط باشند و در صورتی که در شرایط ایده آل طراحی شوند می توان از آنها به عنوان جهت دهنده با سد در برابر حرکت هوا در پلان های معماری استفاده کرد .

گیاهان به عنوان یکی از منابع تامین رطوبت برای فضای معماری و شهرسازی مطرح هستند که بر حسب شرایط اقلیمی می توان از تنوع درختان همچون درختان باتنه کوتاه و گسترده ، با تنه بلند و … استفاده کرد .
درختان و گیاهان چسبنده به دیوار به عنوان جدار دوم برای دیوارها مطرح می شوند. .

مقدمه‌ای بر پیشینه تاریخی باغ ایرانی

انسان کاشف طبیعت و عامل برقراری تداوم و پایداری بقاء و عاملی در تجلی امکانات و استعدادهای نهانی طبیعت شناخته شده و اوست که با تصور در طبیعت، رزاهای نهانی خود را آشکار ساخته و گه‌گاه از چهره به ظاهر خصمانه و شرارت آلودش، زیبایی، صفا و صمیمت می‌تراود. در این فلسفه روابط انسان و طبیعت به صورت یکپارچه مشاهده می‌شود و انسان نه جزئی جدا‌شدنی از طبیعت و نه حاکم مافوق آن است. شعر و ادب هنرهای تزئینی ایران خواه از زمان هخامنشیان و خواه از زمان سامانیان و دوره اسلامی، همیشه سرشار از احترام و علاقه‌ به طبیعت است.
طبیعت کلیت و مظهر تجلی وجود است، مقام خاص و مقدسی دارد و در آن همه چیز در حالت نظم و تعادل قرار دارد. در باغ ـ این طبیعت از پیش اندیشیده ـ‌رابطه انسان و طبیعت در نهایت هماهنگی است. باغ به کمک اشکال منظم هندسی، رابطه میان طبیعت و دنیای درونی تصور می‌شود.

تاریخچه باغ ایرانی

باغ ایرانی بیشتر حاکی از نیازهای روحی و کمتر متناسب با نیزهای آب قابل سنجش است. از زمان‌های قدیم بخش اساسی از زندگی ایران و معماری آن بوده و در موجودیت آتشکده‌های بزرگ و تقویت نمادین آنها، سهم داشته است. از زمان سومریان، باغ، معبد و قصر سلطنتی را احاطه میکرد. بی‌شک باغ در چنین اقلیم خشکی همه چیز از آسایش و زیبایی داشت تا عرضه کند. ولی هنگامیکه مبارزه به خاطر زنده ماندن بیش از لذت شخصی اهمیت داشت. این یک موضوع فرعی بود. از آنجا که همه چیز را از مشیت خداوند می‌دانستند.
زندگی در ایران به آب وابسته و در واقع آب‌ عامل اصلی زندگی است. ایرانیان به منظور بهره‌گیری نسبی از منابع آب، با قدرت تخیل و ابداع، چاره اندیشی کرده بودند و کاریزهایی عمیق که از ٨٠ الی ١۶٠ کیلومتر طول داشتند. حفر می‌نمودند. حتی در ٣۵٠٠ سال پیش از میلاد، آرایش سفال پیش از تاریخ، علاقه شدید به آب و حاصلخیزی را نشان می‌دهد. این نقش های کهن، همه عناصر آن را به صورت واقعی یا نمادی، ثبت کرده‌اند : کوه، ابر، برکه، جنگل، پرندگان آبی و درختان که هدف عمده از آنها دریافت پاسخ مساعد از قدرت‌های آسمانی بود. در سفال سامرا، طرح نمونه‌وار باغ دیده شده است؛ به صورت دو نهر متقاطع با پرندگان و درختان در هر یک از چهارگوشه. در مفرغ‌های لرستان (حدود ١٠٠٠ قبل از میلاد) . باز درخت را همراه با آب روان ترسیم کرده‌اند که مطلوبترین منظره در یک سرزمین خشک است.

باغ ایرانی:

معماری همساز با اقلیم

معماری همساز با اقلیم و فن آوری:

ریچارد راجرز که می توان از او به عنوان یکی از معماران آگاه و بصیر امروز نام برد،می گوید : “خلق معماری که فن آوری جدید را در برداشته باشد مستلزم گسستن از ایده جهان ایستای افلاتونی است؛جهانی که با شیء متناهی عالی ای بیان می شود،که نه چیزی را می توان به آن افزود و نه از آن جدا کرد.واین برداشتی است که از آغاز تا به امروز بر معماری تسلط داشته است. همچنین به عوض تعریف معماری به گفته شلینگ،یعنی معماری به مثابه موسیقی منجمد،امروزه معماری بیشتر شبیه به موسیقی مدرن یا جاز یا حتی شعر نگریسته می شود،که “بداهه گوئی”در ان نقش دارد؛ معماری نامشخصی که هم ثبات و هم تغییررا در بر می گیرد.
به هر حال روابط معمارانه،اجتماعی وفن آورانه از نوعی معماری با عنوان معماری “اکوـ تک” یا “معماری سبز” خبر می دهد، که طیف گوناگونی از ساختمان ها را در بر دارد. در برخی از کتاب ها و منابع این گونه ساختمان ها باعنوان های بیان ساختاری،مجسمه سازی با نور،صرفه جوئی در انرژی،واکنش های شهری ونمادگرائی شهری ددسته بندی و معرفی کرده اند.یکی از وجوه مشترکی که در میان تفاسیر اژن نوع معماری می توان به آن اشاره کرد،این است که “معماری و می توانند از یکدیگر یاد بگیرند”.

کلیات واهداف در معماری همساز با اقلیم:

اجتماع ما فراتر از امکانات آن زندگی می کند. ما در مکان و زمان محدود زندگی خود از طریق الگوهای نادرست رفتاری زمین را از سرمایه های بزرگش محروم می کنیم.این الگوها محیط طبیعی را ویران می کند و این در حالی است که ما برای دوره طولانی بقاء طی نسل های آتی به آن وابسته ایم.

توجه :این فایل شامل ۱۱۹ اسلاید به صورت پاورپوینت میباشد.

دانلود مستقیم از سایت معماری بنا:


مطالب مشابه:

دانلود نقشه اتوکدی طراحی موزه گل و گیاه شناسی

دانلود پاورپوینت رایگان معرفی نظم درختان(انسان،طبیعت،معماری

دانلود پاورپوینت کامل طراحی باغ های کهن


 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

دکمه بازگشت به بالا