سبک های معماری

دانلود پاورپوینت خلاصه ایی از کتاب بوطیق های معماری(مبانی نظری معماری)

 مقدمه:

پیش نیازهای خلاقیت معماری
پاره‌ای از بدفهمی‌های رایج

بنا به تصور بسیاری از مردم،چه تحصیل کرده و چه عامی،آثار خلاقه معماری دارای ترکیب‌های غیر معمول،بی‌نظیر،شگفت‌انگیز و عجیب و غریب هستند.کارهایی که هیچ یک از این ویژگی‌ها را دارا نباشند و شاید به آرامی در هماهنگی با محیط خود هدفی را که از آنها انتظار می‌رود انجام می‌دهند،ممکن است از سوی خیلی‌ها به عنوان دستاوردهایی ارزنده مورد توجه قرار نگیرند.
یکی دیگر از تصورات رایج نادرست این است که هنرمند خلاق به عنوان فردی بی‌خیال،و عاشق تفنن و سرگرمی تلقی می‌شود که می‌تواند تحت تأثیر عاملی خاص یا هر تأثیر دیگری به خلق اثر بپردازد و شیوه‌ی زندگی او لازمه‌ی تلاش خلاقه‌ی وی است.همچنین در مورد افراد«حرفه‌ای»این تصور رواج دارد که او فردی است جدی،سهام‌دار در یک شرکت معماری وو روی هم رفته فردی عادی.برای خلاق بودن، مطمئناً از آدم انتظار می‌رود که«هنرمند»باشد!بنابراین،در اینجا درباره‌ی دو مفهوم رایج کلیشه‌ای،که دو غایت طیف رویکردهای متفاوت بسیاری از دانشجویان و آموزگاران  را تشکیل می‌دهند،سخن به میان می‌آوریم.

تاریخ و تاریخ گرایی و مطالعه ی تاریخ

مطالعه ی پیشینه ها ذخیره ی تصاویر را در ذهن غنا می بخشد.
سودمند واقع شدن مطالعه ی مشی گذشتگان و میزان مفید بودن آن،امری کاملا وابسته به نیازهای فردی است. خلاقیت فرایندی وابسته به فعالیت هاواعمال پیچیده ی نا خودآگاه آدمی است.
ازمیان معدود کسانی که به“تاریخ“ و ”تاریخ گرایی“ وتاثیرات آن در خلاقیت پرداخته،میتوان به ”برونوزه وی“ اشاره کرد.

فارغ بالی

«فارغ بالی»قطعاً با بی‌توجهی متفاوت است. برای فارغ‌بالی،باید از نگرانی‌ها،اضطراب‌ها و پریشانی‌ها رها بود. فارغ بالی حالتی است که در آن می‌توان حواس را معطوف به وظایف کرد.در آن حالت می‌توان محتاط بود.فارغ‌بالی آدم را حفظ می‌کند و در کنترل زمان و تلاشهای خلاقه تان به وی یاری می‌رساند. رها بودن،در آتش اشتیاق آفرینش سوختن و به صورتی بی‌همتا برای جامعه مفید بودن،برکتی است برای کسانی که از این حالت لذت میبرند و می توانند خود را تماماً وقف اعمال خلاقه کنند.

اصل بازی و اصل جدیت

یوهان هویزینگا مورخ هلندی،«اهمیت اصل بازی در زندگی»را در دو کتاب مشهور خود«لودن نشین‌های انسان‌نما»و«زوال قرون وسطی» به کرات نشان داده است.او تفسیری متقاعد کننده از فرهنگ و تمدن اروپای غربی را از زمان باستان تا زمان اخیر با دیدگاه «بازی» به ما عرضه کرده است:تفسیری شامل آداب و رسوم و تشریفات،شهر به مثابه‌ی تاتر،سیاست به عنوان بازی اشراف،عنصر بازی گونه‌ی جنگ و چیزهایی دیگر از همین دست.از سوی دیگر افلاطون،کسی که همواره با مقوله ی هنرهای زیبا و خلاقیت درگیر بوده است،روشن‌ترین تمایز بین شکل‌های مختلف هنرهای زیبا را برای ما باقی گذاشته است،و از طریق روش دیالیکتیکی خود نشان داده است که هنرهایی چون موسیقی،تاتر،نقاشی و مجسمه سازی به اصل «بازی»بسیار وابسته‌اند،در صورتی که هنر معماری مجموعاً بر پایه‌ی اصل«جدیت»استوار است.بررسی توأمان دیدگاههای هویزینگا و افلاطون به ما کمک می‌کند تا به چارچوب مناسبی از انگاره‌های«بازی»و«جدیت» در معماری دست یابیم.

ترکیب فراگیر و همه‌جانبه

حالا اجازه دهید سعی کنیم ترکیبی از بهترین ایده‌های افلاطون و هویزینگا را برای رسیدن به دیدگاهی متوازن‌تر درباره‌ی خلاقیت معماری پدید آوریم.ابتدا این تمرین را انجام دهید. در نقل قول ذیل از هویزینگا لغت«معماری»را جایگزین لغت«تمدن»کنید:

 آرایشی از رویکردها

بسیاری از پروژه‌های مبتنی بر استعاره با مشکل ابعاد(مقیاس) مواجه می‌شوند.شاید این مورد به علت وجود این واقعیت است که استعاره‌ها به رغم تمایلات هنرمند،گرایش به نتایج گزین‌گویانه،آرمانگرایانه و کل نگر دارند.
در حالتی که فرد خلاق از استعاره می‌آغازد،سپس مضامین و مقتضیات آن را تحلیل می‌کند و سپس پروژه‌ای را بر مبنای مضامین و مقتضیات آن پدید می‌آورد،ما یک امکان برای خلاقیت خواهیم داشت. در این حالت ممکن است نتیجه‌ی نهایی،هیچ شباهتی با سرمنشاء استعاری نداشته باشد،اما ویژگی ها و برتری‌های بیان استعاری را در خود خواهد داشت.

این فایل دارای 42 اسلاید به صورت پاورپوینت میباشد.

دانلود مستقیم از سایت معماری بنا:


 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

دکمه بازگشت به بالا