بزرگان معماری

دانلود پاورپوینت زندگی نامه و پروژه های اجرایی عبدالعزیز فرمانفرمایان

نگاهی به زندگی عبدالعزیز فرمانفرمایان:
عبدالعزیز فرمان فرماییان در سال ۱۲۹۹ در خانواده ای صاحب نام در شیراز به دنیا آمد وی تحصیلات خود را در دانشکده بوزار پاریس گذراند و در آوریل دهه ۳۰ فارغ التحصیل شد و به ایران بازگشت.
در ابتدا در گاراژ خانه پدرش شروع به طراحی برای خانه های اقوام و دوستان کرد و سپس به استخدام دفتر دانشگاه تهران درآمد. وی پس از چندی با مهندس آفتن دلیان، سیحون و قیاهی در یکی از آتلیه های دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران تحت ریاست مهندس فروغی به کار تدریس پرداخت.
فرمانفرماییان پس از بازگست از فرانسه در دهه ی ۱۹۵۰در طرح و اجرای چند ساختمان مسکونی برای دوستان وبستگان نوگرای جهان معماری را برای نخستین بار در ایران به کار گرفت و از روش ها و مصالح مدرن آن زمان بی نهایت بی نهایت استفاده کرد .او با جیارت تمام تمام استیل های مکتب معماری مدرن در مقیاس خانه ها پیاده کرد و به این ترتیب می توان او را یکی از آغاز گران معماری مدرن در آن زمان نامید `
_ مصداق و نظر فرمانفرمایان:
فرمانفرماییان مصداق این نظر سقراط را که می گوید “انسان هر طور که باشد زبانش نیز همانطور است” در معماری نشان داد به طوریکه صداقت ذاتی او که در طرح ها و ساختمانهایش مشاهده می شود . یاد آور گفته سقراط است در آثار او از زواید خبری نیست و عناصر کاذب یا تزیینی که برای تضاهر و یا جلب مشتری به کار می رود دیده نمی شود .درباره ریچارد نوترا آرشیتک بزرگ جهانی می گویند که طی نیم قرن سازندگی انسان را به طبیعت نزدیک کرد و محیطی گرم و صمیمی و نشاط انگیز به وجود آورد . در باره عبدالعزیز فرمانفرماییان باید گفت طی سه دهه سازندگی صداقت ودوری از استفاده از عناصر کاذب را نیز به جزیی از فرهنگ معماری قرناخیر ایران افزود و این همان اصولی بود که در طرح و اجرای معماری زمانهای بسیار دور وجود داشت .
_ حوزه کاری عبدالعزیز فرمانفرمایان:
_ حفظ یادمان هاى آریایى دراین دوره
_ علت ایجاد دفتر مهندسی فرمانفرمایان
_ از نکات مهم درباره فرمانفرمایان
یکى از نکات مهم دیگرى که درباره فرمانفرمائیان مى توان بازگفت و بدان اشاره کرد، سرشت گروهى خیلى از آثار و آفرینه هایى است که در دفتر او به طراحى و اجرا رسیده اند. آن قدر که حالا تفکیک خیلى از آنها به مراحل طراحى و تولید جز با رجوع به فهرست دست اندرکاران این پروژه ها ممکن نیست. همین هم در جاهایى باعث جدا شدن برخى از همکاران او مى شود، که براى مثال مى توان از «نادر اردلان» یاد کرد که بعد از طراحى «مرکز مطالعات مدیریت» از دفتر فرمانفرمائیان فاصله مى گیرد.
_ توانایی های عبدالعزیز فرمانفرمایان در مدیریت بودجه:
_ کارها و پروژه های ساختمان های اداری:
_ ساختمان وزارت کشاورزی ، ستاد ۲۲ یک ساختمان اداری ، ۱۹۷۶
_ پروژه های اجرایی فررمانیان
– ستاد شرکت ملی نفت ایران  (در همکاری با یحیی Etehadieh) ، ۱۳ داستان را در دفتر تهران ، ۱۹۶۱
– مخابرات مرکز ، ۲  برج در تهران (فرعی قرارداد از Aneg) ، ۱۹۷۴ – وزارت راه ، ساختمان ستاد ۱۴ ، ۱۹۵۹
– مرکز استودیو تلویزیون ملی ایران  ، دفاتر و امکانات دیگر در تهران ، ۱۹۷۲
– دفتر گروه Beh شهر  ، دفاتر و امکانات دیگر ، ۱۹۶۹
– مجتمع تجاری خانه مرکز  ، برج ۳ سه ۲۰۰،۰۰۰ نیم مربع metes به پایان رسید ،
– بانک صادرات اصفهان شعبه دفتر ، تسهیلات بانکی ، ۱۹۷۸
– ساختمان بانک کار  ، ۲۳  دفاتر ساختمان ، ۱۹۶۰
– بانک Etebarat / اعتباری Lyonnais ، دفاتر و تسهیلات بانکی ، ۱۹۶۸
– دفاتر مرکزی کنسرسیوم نفت (با همکاری ویلسون ، میسون و همکاران) ، یک ساختمان اداری ۸ ، ۱۹۶۰
– دفتر شرکت سیمان ، ساخته شده در کارخانه ، ۱۹۶۰
_ مرکز المپیک تهران
_ استادیوم ورزشی آزادی Azadi Stadium
کانپست طراحی ورزشگاه آزادی: یک تپه آتشفشانی که اطراف آن شیب دار می باشد و بالای آن یک حفره آتشفشان وجود دارد که شبیه یکی از ورزشگاههای مکزیک می باشد. پس این طرح را در جایی اجرا کردن که اطراف آن تپه های کن وجود داشت.
_ محوطه سازی استادیوم ورزشی آزادی
_ پارکینگ استادیوم ورزشی آزادی
_ ارتباطات استادیوم ورزشی آزادی
_ ورود تماشاچیان به استادیوم آزادی
_ طراحی استادیوم آزادی
_ نور استادیوم آزادی
_ مشکلات استادیوم آزادی
_ ساختمان های اداری استادیوم آزادی
_ پروژه های میزبانی وب
_ کاخ
* کاخ نیاوران جدید ، ۱۹۶۷
*بازسازی کاخ نیاوران قدیمی ، ۱۹۶۷غمگین آباد
* ملکه Mothe ’sاقامت ، ۱۹۷۲ غمگین آباد
* شاهزاده محمود رضا اقامت ، ۱۹۶۵
_ فرودگاه
_ ساختمانهای آموزشی ، ۱۹۷۸
_ بهداشت ، درمان و بیمارستان
_ مسجد دانشگاه تهران
_ ساختمانهای صنعتی
_ طرح های استاد
– طرح جامع تهران (با همکاران Gruen) ، ۲۵ سال برنامه رشد و سیاست ها ، برنامه بهبود سرمایه ، استفاده از زمین و توسعه در خصوص کنترل جهت رشد را برای سرمایه ۵٫۵ میلیون جمعیت ، محور تنظیم در ۱۰ شهر خطی در امتداد شرق به غرب ،  جوان سازی بخش های عمده ای از مناطق مسکونی و جنوب تهران
از جمله سایر پروزه های فرمانفرماییان طرح جامع شهر تهران را می توان برشمرد که با یک دید اصولی شهر سازی برای ۵/۵ میلیون نفر جمعیت آینده پیش بینی شده بود در آن طرح جزئییات ادوار گذشته تهران بررسی و تهران آن روز مورد مطالعه قرار گرفت و در ان جزئیات و نیازهای شهرهای مهم منطقه تهران نیز پرداخته بودند هدف اساسی حل مشکلات بود تامین یک نظام توسعه ی عناصر جدید متناسب با خصوصیات فرهنگ ایرانی بود که با اجرای موارد پیش بینی شده مهم ترین پایه های طرح ایجاد یک سیمای برجسته برای پایتخت در دستور کار قرار می گرفت (هدف آن ) بر خلاف تهرانی بود که هم اکنون دچار درد بی درمان شده است شنیدم که برای حمل ده هزار نقشه ی آن طرح جدید برای تصویب در سازمان برنامه آن زمان مجبور شدند یک کامیون را به خدمت بگیرند

توجه :این فایل داری ۴۸ اسلاید به صورت پاورپوینت میباشد.

دانلود مستقیم از سایت معماری بنا:


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

دکمه بازگشت به بالا