تنظیم شرایط محیطی

دانلود پاورپوینت طراحی اقلیمی

نسل ها پیش که انسانهایی سرزمین ایران را جهت سکونت انتخاب و شروع به ساختن پوسته سوم انسانی(پوسته اول پوست طبیعی انسان ،پوسته دوم پوشش مناسب با محیط زیست و پوسته سوم ساختمان را میتوان نام برد)خود نمودند در شرایط مختلف آب و هوایی قرار گرفته و کوشش مقابله با شرایط محیطی و ایجاد فضای مناسب داخلی ،آنها را با فرمها و روشهای مختلف ساختمان در تطابق با محیط راهنما شد.
از این رو در پهن دشت کشورمان که دارای آب و هوای مختلفی می باشد با سیستم های متعدد ساختمانی روبرو میشویم. در تداوم مبارزه با شریط محیط خارج ، تجربیات ذیقیمتی در طراحی ،ساخت و انتخاب مصالح در ساختمان های سنتی کشور نهفته است که متاسفانه در زمان حاضر با برداشت غلط از معماری دنیای غرب، کلیه دانش و تجربیات اسلاف خود را از یاد برده و با تقلیدی ناقص از معماری بین المللی ، زمین های حاصلخیز این مرز و بوم را بتن ریزی می کنیم.
بیشتر دست اندرکاران ، فرم ظاهری معماری گذشتگان را تقلید کرده و نام معماری سنتی روی آن میگذارند. در صورتی که فرم ظاهری معماری قدیم در اثر استفاده از مصالح ساختمانی منطقه، کارائی مصالح از لحاظ ایستایی و مقاومت در برابر بارها و فشارهای وارده ساختمان، مقابله در برابر گرما، سرما و نزولات جوی شکل میگیرد . البته فرهنگ منطقه نیز در فرم دهی هنر به عناصر ساختمانی مطمئناً موثر میباشد.

گذشتگان ما در اثر تجربه، دانش استفاده از موارد یاد شده با ارزشهای مقاومت حرارتی آنها در هریک از عناصر مختلف ساختمانی را آموخته و در نتیجه کلیه ساختمانهای سنتی در اطراف و اکناف کشورمان با آب و هواهای مختلف از لحاظ سیستم های ساختمانی ،مصالح بکاررفته و طرحهای گوناگون از درون گرا تا برون گرا تنوع چشمگیری را ارائه می نماید و به بهترین وجهی جوابگوی شرایط محیطی استقرار خویش می باشند. احاطه به عملکرد عمل پوسته سوم بشری در تنظیم شرایط محیط داخلی ساختمانهای مسکونی در اقلیم های مختلف و بکارگیری آن در بنای هر ساختمان سنتی مستتر است.

حال اگر معماران و دست اندرکاران امروز کشور با شناختی علمی از مصالح جدیدی که در دسترشان قرار دارد و با توجه به شرایط اقلیمی و عملکردهائی که در اثر پیشرفت تکنولوژی و طریقه زندگی انسان در زمان دست یابی به الکترونیک و فضا بوجود آمده است و مطابقت آنها با یکدیگر عمل نمایند، در واقع دانش و روند معماری سنتی را در بناهای جدید بکار گرفته اند. در این حال شکل ظاهری معماری نیز میتواند فرمهای تازه ای که مطمئنا آنها نیز از شرایط اقلیمی، استاتیکی، فیزیکی و فرهنگی تابعیت خواهند نمود بخود گیرد، که بر پایه معماری سنتی منطقه ولی با بیان تازه خواهند داشت.


خانه نمونه که دارای ترکیبی از تعدادی سیستم های انرژی غیر فعال خورشیدی از جمله پنجره های جنوبی آفتابگیر به اضافه دیوارهای حرارتی و بشکه های آب برای ذخیره حرارت می باشد. ایوان روی گاراژ برای استفاده در فصل تابستان

 

طراحی اقلیمی شامل پاسیوو بالکن های سایه دار برای تابستان و سیستم حرارتی فعال و غیر فعال خورشیدی برای زمستان است که توسط پنجره های دریافت شده و سپس بسوی انبار سنگی در زیر کف بنا هدایت میگردد تا گرمای خود را بصورت تشعشع به طبقه همکف پس دهد.

 

توجه :این فایل شامل ۴۵ اسلاید میباشد.

دانلود مستقیم از سایت معماری بنا:


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

دکمه بازگشت به بالا