پروژه های درسیتنظیم شرایط محیطیتنظیم شرایط محیطی

دانلود پاورپوینت مبحث سوم مقررات ملی ساختمان

مقدمه:

در عصر حاضر ، حفاظت از حریق هر بنا عامل عمده به شمار می رود و به دین لحاظ است که در کشورهای مترقی جواز ساختمان تنها وقتی صادر می گردد که دفاتر پیشگیری از حریق (یا سازمانهایی در این زمینه) نیز موافقت خود را اعلام دارند و این موافقت وقتی صورت می گیرد که اصول پیشگیری از حریق طبق قوانین ویژه این رشته در نقشه های پیشنهادی کاملاً رعایت شده باشد و به عبارت دیگر وقتی که آرشیتکت ، مهندس ساختمان یا تاسیسات هنگام تهیه نقشه و اجرای آن با یک مهندس مجرب حفاظت از حریق مشورت کرده و نظریاتش را تا سر حد امکان به موقع اجرا گذارد

حفاظت از حریق در نقشه های ساختمانی:

در عصر حاضر ، حفاظت از حریق هر بنا یا تاسیسات گوناگون از تعیین محل و تهیه نقشه ساختمان آن شروع شده و در انتخاب نوع مصالح ساختمانی ، اجرای ساختمان ، استقرار ماشین آلات و تاسیسات مختلف از قبیل شوفاژ ، سیمکشی های برق ، لوله کشی های آب گرم و سرد و بخار ، ایجاد کانالها ، دودکشها و هواکشهای گوناگون ، استقرار آسانسورها ، برقگیرها و چگونگی اشغال بنا و اجرای کار تا خاتمه بهره برداری عامل عمده به شمار می رود و به دین لحاظ است که در کشورهای مترقی جواز ساختمان کارخانجات ، انبارهای کالاهای مختلف ، ساختمانهای بزرگ و بناهای عمومی مانند سینما ، تآتر ، مهمانخانه ، مدرسه ، بیمارستان ، کارگاه و غیره تنها وقتی صادر می گردد که دفاتر پیشگیری از حریق (یا سازمانهایی در این زمینه) نیز موافقت خود را اعلام دارند و این موافقت وقتی صورت می گیرد که اصول و بمانی پیشگیری از حریق و ادوات و تجهیزات آتش نشانی مورد لزوم طبق استانداردها و قوانین ویژه این رشته در نقشه های پیشنهادی کاملاً رعایت شده باشد و به عبارت دیگر وقتی که آرشیتکت ، مهندس ساختمان یا تاسیسات هنگام تهیه نقشه و اجرای آن با یک مهندس مجرب حفاظت از حریق مشورت کرده و نظریاتش را تا سر حد امکان به موقع اجرا گذارد .

نظر چند استاد بزرگ معماری عصر حاضر:

استاد فرانسوی معماری نوین به نام (Jean Luc Poulin) استاد ساختمان و رئیس سرویس فنی دانشکده معماری و استاد ساختمان در دوره پیشگیری از حریق « دانشکده پلی تکنیک مونر آل Montreal» در ماه مارس 1964 درباره « عمل و مسئولیتهای آرشیتکت» طی سخنرانی مبسوطی چنین گفته :
« من اقرار می کنم که با شرکت در دوره پیشگیری از حریق دانشکده پلی تکنیک ، میدان معلومات ذی قیمتی برویم گشوده شد . معلوماتی که در تدریس ساختمان در دانشکده معماری به راه نوینی هدایت کرد . مسائل فراوانی است که باید بین مهندسان معمار و مهندسان حفاظت از حریق مورد بحث قرار گیرد . یک بنا باید برای اشغال کنندگان و محتویات حداکثر حفاظت از حریق را تامین سازد . گرچه مسئولیتهای یک آرشیتکت در تهیه نقشه های ساختمانی و اجرای آنها فراوان است که ایجاب تشریک مساعی نزدیک با متخصصین دیگر می نماید ولی باید همواره در نظر داشت که حفاظت جان و مال صاحب کار و اشغال کنندگان بنا از اهم وظایف و مسئولیتهای او به شمار می رود .

تعریف حریق

حریق عبارت است از احتراق شدید مواد سوختنی یا آتشی است ناخواسته و از کنترل خارج شده که معمولا با نور و دود وحرکت زیاد توام است .
احتراق عبارت است از ترکیب یک ماده سوختنی با اکسیژن و به طور کلی یک فعل و انفعال یا تغییر حالت شیمیایی و تغییر شکل یک نوع گروه مولکولی به صورت نوع یا انواع دیگر است که در نتیجه تجزیه مولکولها به اتمها یا اجزای دیگر و ترکیب تمام یا قسمتی از آنها با اکسیژن و تشکیل خوشه های تازه مولکولی حاصل می شود.

نیازمندیهای اساسی:

– هر نوع بنا یا تاسیسات ، تازه یا کهنه که برای اشغال انسان است باید راههای خروجی کافی جهت فرار سریع اشغال کنندگان به هنگام حریق یا خطرات دیگر داشته باشد ولی هیچگاه نباید تنها به یک وسیله اکتفا نمود تا چنانچه به دلایلی یکی غیر قابل استفاده گردید بلادرنگ از دیگری استفاده شود .
– هر نوع بنا یا تاسیسات باید چنان ساخته ، مرتب ، مجهز ، نگاهداری و عمل شود که تا سر حد امکان از هر گونه به خطراندازی جان یا سلامت اشغال کنندگان به وسیله حریق ، دود و همچنین وحشت و اضطراب در حین فرار از کانون حریق احتراز به عمل آید .

طبقه بندی بناها:

– از لحاظ چگونگی اشغال بناها چنین تقسیم می شوند :
اماکن اجتماعی – آموزشی – تاسیسات مراقبتی – مسکونی – بازرگانی – اداری – صنعتی – انبارها – اشغالات مختلط – آسمان خراش ها

مسکونی شامل :

الف- هتلها و متلها ب- آپارتمانها ج- خوابگاهها د- منازل یک یا دو خانواری ه- پانسیونها
بازرگانی:
شامل انبارها ، فروشگاهها و اطاقها و سالنها و اماکن دیگری که برای نمایش و فروش کالاها می باشند مانند سوپرمارکتها ، و سالنها و اماکن دیگری برای مراکز فروش ، داروخانه ها و سالنهای حراج .

اداری office :
مانند : مطب پزشکها ، دندان پزشکها ، دادگاهها و کتابخانه ها
صنعتی:
از قبیل کارخانجات از هر نوع ، آزمایشگاهها ، خشکشوییها ، نیروگاهها ، پمپگاهها ، رختشویخانه ها ، کرم سازیها ، کارخانجات گاز ، پالایشگاهها ، چوب بریها .

آتش سوزی: آتشی که از کنترل خارج و زیان بار است.

آتش استاندارد: منحنی استاندارد دما-زمان مطابق استاندارد ملی ایران شماره 12055 که افزایش دما بر حسب زمان را برای آزمایش های مقاومت حریق مشخص می کند. برای آتش سوزی سلولزی.
آتش سلولزی ← سوختن مواد جامد آلی با پایه سلولزی. زمان بیشتر برای افزایش دما.
آتش هیدروکربنی← سوختن مواد نفتی. زمان کمتر برای افزایش دما، در 4 دقیقه به دمای 930 درجه خواهد رسید.

پنجره آتش: پنجره ای با ساختار و شیشه کاری مناسب جهت جلوگیری از انتقال آتش سوزی را در حد الزامات مربوط تامین کند.

پوشش مانع حرارتی: مصالحی که عمدتا” برای حفاظت فوم های پلیمری در برابر آتش بکار می رود. باید به نحوی نصب شود که بعد 15 دقیقه در آتش سوزی، ریزش نکند.

تصرف: بهره گیری از بنا یا بخشی از آن برای مقاصد معلوم.
تصرف های پرخطر: نوع بهره برداری از آنها، دارای مواد ومصالح بسیار آتش زا، سمی، خورنده، انفجاری باشد. مقررات بین المللی خواستار است.
خودکار: در مورد تجهیزات محافظتی در برابر حریق که واکنش نشان داده و خودبه خود و بدون دخالت انسان فعال می شود.

در آتش: عناصر کلی در (چارچوب، لنگه در، یراق آلات و…) که یک درجه مشخص از محافظت در برابر آتش را تامین می کند.
در خود بسته شو: در محافظت از آتش که وسیله مکانیکی پشت آن باعث بسته شدن خودبه خود در می شود.
در خودکاربسته شو: در محافظت شده در برابر آتش که مجهز به سیستمی است که هنگام آتش سوزی و فرمان گرفتن از سیستم اعلام حریق بسته می شود.
در ها با درجه های متفاوت محافظت در برابر آتش: مدت زمانی که یک بازشو مطابق با آزمون و استاندارد قادر به مقاومت در برابر انتقال آتش باشد. بر حسب ساعت یا دقیقه می باشد.


درزبندی آتش: مجموعه ای از مواد یا فرآینده های ویژه که برای ایجاد مقاومت در برابر سرایت آتش، داخل درزها تعبیه شده.

دمپر آتش: دمپر دارای گواهینامه معتبر از مرجع قانونی صدور گواهینامه فنی، نصب شده در کانال و گشودگی های انتقال هوا یا سیستم های کنترل دود که به محض کشف حرارت به صورت خودکار مسدود و مانع عبور هوا می شود.

دوربند خروج: جزئی از خروج که دیگر فضاهای داخل ساختمان که دارای مقاومت در برابر آتش هستند را به سمت یک تخلیه خروج راه دارد.
راه خروج: مسیر بدون مانعی که برای رسیدن از هر نقطه ساختمان به یک معبر عمومی در نظر گرفته شده. 3 بخش، دسترس خروج، خروج، و تخلیه خروج می باشد.
شیب راه: سطح تردد که دارای شیب بیش از 5% است.
دیوار جدا کننده آتش: دیوار جدا کننده ای که برای جلوگیری از گسترش آتش می باشد وبازشوهای آن در برابر آتش محافظت شده.
سکوی تجهیزات صنعتی: سکوی تصرف نشده که برای تجهیزات سیستم های مکانیکی استفاده شده و شامل پلکان و نردبان ضروری است.

این فایل دارای 60 اسلاید به صورت پاورپوینت میباشد.

دانلود مستقیم از سایت معماری بنا:


مطالب مشابه:

دانلود پاورپوینت حفاطت ساختمان در برابر حریق


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

دکمه بازگشت به بالا