تنظیم شرایط محیطیتنظیم شرایط محیطی

دانلود پاورپوینت مبحث نوزدهم مقررات ملی ساختمان

مقدمه :

انسان همواره برای ایجاد آسایش بیشتر تلاش می‌نموده است. شرایط آب و هوایی در مناطق مختلف باعث شد که انسان راه حلهایی برای تطبیق با این شرایط پیدا کند و با استفاده از نبوغ خود روز به روز این شرایط را بهبود بخشید. مثلاً با پوشیدن لباس بیشتر خود را گرم کرده و با کم کردن لباس، زندگی را در هوای گرم راحت‌تر نماید. انسان اولیه با شناخت آتش و استفاده از آن محیط زندگی خود را گرم کرد. این حرارت همواره با دود محیط نامناسبی از نظر بهداشت ایجاد می‌کرد بعدها با خارج کردن دود این اشکال رفع شد البته‌ بعدها طرح‌های برای گرم کردن، ساختمان‌ها ارائه شد. از جمله استفاده از حرارت دودکش‌ها و نصب کانالهایی برای هدایت دود که از دیوار سقفها و کف ساختمانها می‌گذشت.

با کشف سوختهای مایع روش‌های مهمی برای گرم کردن ابداع شد. از آن جمله تولید گرما یدکی مرکز ارسال آن به محلهای مصرف این روش تولید و توزیع حرارت بوده است. در این روش با احتراق سوخت در یک مرکز انرژی حرارتی سوخت آزاد شده و به وسیله سیال ناقل این حرارت به محیط داد می‌شود.

به طور کلی کم شدن درجه حرارت محیط باعث ایجاد سرما می‌شود، بدن انسان خود یک ماشین گرمایی است، با مصرف مواد غذایی انرژی حرارتی ایجاد می‌شود و بدن انسان مقداری از این انرژی حرارتی را دفع می‌کند، هر گاه درجه حرارت محیط پایین‌تر باشد مقدار حرارتی که بدن انسان به محیط انتقال می‌دهد زیاد شد احساس سرما دست می‌دهد و با بالا رفتن درجه حرارت محیط انتقال حرارت از بدن، دچار اشکال شده و احساس گرما دست می‌دهد که در این شرایط نیاز انسان برای آسایش به تهویه مطبوع اقتضاء می‌کند. تهویه مطبوع عبارت است از کنترل همزمان عوامل زیر که هوای محیط را در داخل ساختمان از نظر فیزیکی و شیمیایی تحت شرایط مناسب در می‌آورد و عوامل نامبرده عبارتند از : درجه حرارت، رطوبت، حرکت هوا، پخش یکنواخت هوا، گردوغبار، باکتری‌های موجود در هوا، بوهای زننده گازهای سمی که بیشترین عوامل کم و بیش در سلامت و راحتی انسان موثر می‌باشد.

هوایی که اعمال فوق‌الذکر در جهت بهبودی روی آن انجام شده باشد از نظر تهویه مطبوع ایده‌آل خواهد بود. برای مثال چنین هوایی گرم با خنک شده است و رطوبت آن گرفته شده یا در صورت لزوم به آن رطوبت اضافه گردیده است. به گردش و حرکت در آوردن هوا در مجاری هوا و از آنجا به اتاق ساختمان توسط بادبزن انجام می‌شود و توسط فیلتر تمیز می‌گردد. مراحل تهویه مطبوع عبارتند از : گرم کردن، خنک کردن، اضافه نمودن رطوبت هوا، رطوبت گیری از هوا- به گردش درآوردن هوا تمیز نمودن و فیلتر کردن هوا می‌باشد. در حقیقت هوا وسیله ناقل گرما و سرما و رطوبت از یک نقطه به نقطه‌ای دیگر می‌باشد. هوا یک عنصر قابل لمس می‌باشد که هر فوت مکعب آن اطراف بدن را احاطه کرده و دارای وزن معینی می‌باشد که بستگی به درجه حرارت آن و مقدار رطوبتی است که در خود ذخیره کرده و همچنین بستگی به ارتفاع آن از سطح دریا دارد.

علایمی که در پوسته های ساختمان به کار می رود
اینرسی حرارتی
بام تخت
بام شیب دار
بام وارونه
جلوگیری از نفوذ بخار آب
بخار بندی پوسته خارجی

جزییات اجرایی مربوط به عایق کاری حرارتی کف

  • استفاده ازیک لایه نایلون در کف مجاور خاک
  • ایجاد دریچه در گربه روها برای تهویه
  • استفاده از بلوکاژبه ضخامت 30تا 35 سانتی متر

تهویه هوا:

ایجاد جریان هوادریک فضای کنترل شده با تامین شرایط بهداشتی

  • تعویض هوا
  • دماو میزان رطوبت هوا
  • جلوگیری از بروز میعان
  • جلوگیری از رشد باکتری

دیوارهای دو لایه
تکانه شک حرارتی
عایق(حرارتی)
عایق حرارتی میتواند دارای چند خصوصیات باشد
عایق های باربر
عایق های پلیمری
عایق های معدنی
عایق کاری پیرامونی ساختمان
روش های مختلف عایق کاری حرارتی
فضاهای کنترل شده
فضاهای کنترل نشده
محدوده آسایش ساختمان
هوا بندی
عملکرد اجزای تشکیل دهنده ی پوسته خارجی

توجه :این پروژه دارای ۷۰ اسلاید به صورت پاورپوینت میباشد.

دانلود مستقیم از سایت معماری بنا:


مظالب مشابه:

دانلود فایل مطالعات اقلیمی و جغرافیای استان زنجان

پاورپوینت معرفی کامل عایق در ساختمان و انواع مختلف

دانلود فایل نمونه‌های موردی داخلی و خارجی طراحی بانک


 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

دکمه بازگشت به بالا