مرمت

دانلود پاورپوینت مرمت خانه ی کبیری خوی

  • واژه خانه که امروزه مصطلح است در گذشته به اتاق اطلاق می شده است ، اتاق خصوصی را ( وستاخ ) یا گستاخ یا وثاق می نامیده اند ، از واژه سرا به جای کلمه خانه در اصطلاح امروز آن ، استفاده می شده است. در جنوب ایران اصطلاح خانه سرا ( به معنی سرایی با اتاق است ) مرسوم بوده است.
    انسان وقتی از غار بیرون آمد نیاز به سرپناهی داشت و بر این اساس طبیعی است که قدیمی ترین مورد معماری ، ساختمان خانه باشد. این امر از عصر حجر شروع شده و عناصر دیگر معماری از بعد زمانی فرع بر آن است.


انواع خانه ها:

همانطور که در ابتدا گفته شد سابقه معماری خانه قدیمی ترین مورد معماری بوده که از عصر حجر شروع می شود و ساختمانها دیگر فرع بر آن است. در ایران بنا بر شرایط آب و هوایی در نقاط مختلف ، خانه های متفاوتی را داریم . در شمال خانه های گالی پوش ، در غرب ایران خانه های ایوان دار ، در مناطق گرمسیر خانه های ایوان دار و صفه دار و در نقاطی دیگر با توجه به ویژگیهای محلی ، ساخته شده اند.
در بعضی از مناطق روستایی ایران، خانه ها دارای یک صفه هستند. فضاهای این خانه ها شامل یک ایوان سرپوشیده و یک اتاق تنوردار می شود.

تاریخچه ی بنا:

  • با توجه به مدارک موجود و فرم معماری می توان اظهار داشت که احداث این بنا متعلق به اواخر دوره ی قاجاریه می باشد و در وسط نقاشی رسم شده در سالن طبقه اول تاریخ 1282 ذکر شده است که احتمالا تاریخ شمسی می باشد و به نظر می رسد که بلافاصله بعد از احداث بنا نقاشی بر روی بدنه ی سالن رسم گردیده است .

موقعیت طبیعی :

  • خانه ی کبیری در بخش مرکزی قسمت قدیمی شهرستان خوی (داخل حصار محیطی که در دوره ی ایلخانان کشیده شده بود ) واقع شده است . این شهرستان در منطقه ی معتدل نسبتا سرد قرار دارد ودارای آب و هوای نسبتا سرد و کمی رطوبتی می باشد . بطور کلی منطقه ی آذربایجان غرببی بغلت وجود دریاچه ی ارومیه و مراتع و جنگلها نسبت به نواحی مرکزی ایران مرطوب بوده و شهرستانهای استان تا حدی در مسیر کمربند زلزله خیز قرار گرفته اند و طبق مدارک تاریخی شهر خوی نیز گاهی دچار زلزله با درجات مختلف شده است و آسیب نیز به بناهای شهر وارد نموده است .

موقعیت فعلی :

خانه ی کبیری در ضلع شمالی کوچه امیر و از سه طرف مشرف به کوچه می باشد .(ساختمان با محوطه به صورت سه نبش احداث گردیده است . )و دارای دو درب ورودی می باشد که یکی از ضلع غربی به محوطه ی بنا که کف محوطه نسبت به کوچه حدود 80 سانتی متر پایین تر قرار گرفته و دیگری از ضلع شمالی بداخل ساختمان می باشد . حیاط فعلی ساختمان به صورت باغچه می باشد و در قسمت جلوی ساختمان حوض نسبتا کوچکی با عمق حدود 50 سانتی متر قرار گرفته و در قسمت جنوبی محوطه ساختمان مخروبه ای که آوارهای پشت بام بداخل ریزش کرده مشاهده می گردد.

مشخصات بنا:

ساختمان کبیری که در وسط قسمت قدیمی شهرواقع شده از سه سمت مشرف به کوچه و از یک سمت مشرف به خانه نسبتا قدیمی دیگری می باشد .ساختمان در قسمت مرکزی (سالن طبقه ی همکف و سالن طبقه ی اول ) به صورت دو طبقه ، ولی طرفین با مصالح سنک لاشه و آجر و خشت خام و در داخل با اندود گچ کاری ، گچ بری و نقاشی و از بیرون با اندود کاهگل احداث گردیده است .
قسمت خارجی سلختمان به صورت خیلی ساده با اندود کاهگل پوشانیده شده و نمای مشرف به محوطه ی بنا با آجرکاری و گچ کاری خیلی ساده احداث گردیده است . به هر صورت تنها قسمت ارزشمند این بنا سالن طبقه ی اول می باشد و بقیه ی قسمت ها فاقد هر گونه ارزش معماری ، هنری می باشد.

با توجه به فرم معماری می توان اظهار داشت ، که احداث این بنا متعلق به دوره قاجار می باشد و در وسط نقاشی های رسم شده در سالن طبقه اول تاریخ 1282 ضبط شده است ، که بعضی کارشناسان میراث را ، عقیده بر آن است ، که این تاریخ هجری شمسی است ، و با احتساب تاریخ فوق نقاشی بنا ، در دوره مظفرالدین شاه بوده است ، ولی با توجه به اینکه تاریخ هجری شمسی از سال 1304 شمسی متداول گردیده ، بعید به نظر میرسد ، که تاریخ فوق ، شمسی باشد ، پس قمری بودنش درست تر به نظر می آید ، عده ای نیز بر این عقیده اند ، که نقاش این بنا کسی است ، که کاخ باغچه جوق سردار ماکو را نقاشی نموده است ، که به تحقیق بیشتر نیاز است ، و در افواه عامه وجود دارد ، که نقاش خانه مزبور پدر آقا عکاس (مصوّرزاده) مرحوم بوده است. در مورد قدمت این بنا ، آقای کبیری مالک قبلی ، اظهار می دارند ، که در زمان زندیه احداث گردیده است و از اینکه بعضی از ساختمانهای موجود در خوی مانند : ساختمان مقبره قدمتش به دوره صفوی میرسد ، به سبب مشابهتی که در این دو بنا وجود دارد ، می توان اظهار کرد ، که این بنا نیز متعلق به دوره صفوی بوده است.
که البته هر دو نظریه اینکه این بنا متعلق به دوره صفویه و زندیه باشد رد شده و به احتمال قوی این بنا متعلق به دوره قاجاریه می باشد.

 

 

 

 

ویژگی معماری قاجار:

– استفاده از پنجره های عمودی مشبک رنگی به نام ارسی
– استفاده از رنگ قرمز یا ارغوانی در کاشی های خشتی هفت رنگ
– استفاده از نقش گل لندنی در کاشیکاری
– استفاده از کنگره های کنار بام کاخها
– استفاده از نقش ومتیف های تخت جمشید
– عناصر تزئینی و نما کاری تحت تاثیر عناصر غربی
– ایجاد ایوانهای عظیم ومرتفع در ورودیها
– مرکزیت بنا با ستون و سرستونها
– بنا ها به شکل مرتفع که حاکی از عظمت وقدرت
– مصالح سنگ وسیمان وآهن
– تشابه به بناهای دوران هیتلری
– درونگرا
– تزئینات داخل
– معماری کارت پستالی
– ایجاد پلکان در محور اصلی
– رعایت سلسله مراتب
– تبدیل سه دریها به دو دری
– سقف شیروانی
– ایجاد میادین
– ارگ
– سبزه میدان
– توپخانه
– میدان مشق

تزئینات دوره قاجار :

– کاشی کاری هفت رنگ و لعابهای رنگارنگ
– نمای داخلی گچبری و کاشیکاری
– اره بندی از کاشی
– استفاده از آرایه های چوبی در تزئینات
– شیشه های رنگی
– نقاشی های لندن کاری
– استفاده ازآجر تزئینی قالبی و تراش مخصوص دوره قاجار
– استفاده از تزئینات آئینه کاری
– استفاده از کاشی منقوش و نقش دار ( منقوش اساطیری کهن و درباری )
– استفاده از قواره آجر تراش در تزئینات مکانهای مذهبی
– رسمی بندی وکاربندی

فهرست مطالب

مقدمه……………………………………………………..5
شناخت……………………………………………………6
شناخت زیست بوم منطقه…………………………….7
معماری خانه………………………………………………22
معماری دوره ی قاجار…………………………………….37
موقعیت بنا…………………………………………………41
شناخت بنا………………………………………………….47
شناخت کالبدی بنا……………………………………….51
تحلیل بنا……………………………………………………58
مصالح به کار رفته در بنا………………………………….73
جزئیات عناصر بنا…………………………………………76
تزئینات به کار رفته در بنا…………………………………91
سیستم دفع فاضلاب بنا………………………………….108
شیوه های مقابله با رطوبت در بنا……………………….109
آسیب شناسی……………………………………………112
آسیب های ناشی از رطوبت……………………………….115
آسیب های سازه ای……………………………………….141
نتیجه گیری………………………………………………..161
منابع و موًاخذ……………………………………………..162

این فایل دارای 162 اسلاید به صورت پاورپوینت میباشد.

دانلود مستقیم از سایت معماری بنا:


مطالب مشابه:

دانلود فایل کامل کوشک فخرالدوله طرح مرمت و احیا عمارت فخرالدوله

پروژه مرمت ابنیه تبریز خانه ممقانی تبریز (خانه صلح جو در تبریز)

دانلود پروژه مرمت خانه کوزه کنانی (حسینیه فروشانیها)

دانلود پروژه مرمت ابینه خانه کاظمی در تهران

دانلود پاورپوینت مرمت سرای همدانی ها در کرمانشاه

دانلود پاورپوینت پروژه مرمت خانه نصیری در خرم آباد

دانلود پاورپوینت مرمت ابینه بازار سرپوشیده تبریز(بزرگترین بازار سرپوشیده جهان)

پاورپوینت مرمت خانه ی موستوفی الممالک تهران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

دکمه بازگشت به بالا