مرمت ابنیه

دانلود پاورپوینت مرمت منزل مسکونی غفوری _ مشهد

فصل بندی پروژه

فصل اول : تاریخچه استان خراسان و مشهد مقدس
فصل دوم : شناسایی اثر
فصل سوم : مدارک (پلان – برش – نما)
فصل چهارم : تجزیه و تحلیل پلان
فصل پنجم : آسیب شناسی

منزل مسکونی غفوری درمحله عید گاه یکی از قدیمی ترین محلات مشهد واقع است این بنا دارای اندرونی وبیرونی وکلفت نشین ونوکر نشین ودرشکه خانه وهشتی بوده است که در سال ۱۳۴۵ خانه را به دو قسمت تقسیم نموده اند و قسمت نوکر نشین و کلفت نشین و اصطبل و حمام را فروخته اند که هم اکنون تمامی انها از بین رفته اندو قسمت اعیان نشین خانه باقی مانده است.و این بنا مربوط به دوره قاجار می باشد.

ویژگی خانه غفوری:

این بنا دارای تزئینات بسیار زیبایی در نما می باشد.و این تزئینات شامل اجر وکاشی می باشد. اجر های مختلف با چیدمان های مختلف و کاشی های رنگارنگ نمای بسیار زیبایی را بوجود اورده است.اجر و کاشی که روی دیوار شاه نشین انجام شده است توجه انسان.را به خود جلب می کند.کاشیکاری روی دیوار شاه نشین گره سرمه دان می باشد.که این گره چهار شمسه حاشیه دار که با کاشی های آبی و زرد و سیاه و آجر تزئین شده است جلوه ای خاص به این نما بخشیده است. بعلاوه آجر کاری بالا سر در ورودی که از نوع خفته راسته است .در داخل بنا نمونه هایی از گچ کاری و نقاشی دیده میشود.

این بنا از ابتدای ساخت تا سال ۱۳۶۰ به عنوان خانه مسکونی مورد استفاده قرار گرفته است و بعد از آن به مدت ۱۸ سال متروکه بوده است. بعد از گذشت این مدت باز سازی شده و هم اکنون بوسیله مهاجرین افغان که در ان سکونت کرده اند و منزل به آنها اجاره داده شده است و نگهداری می شود.

خانه ساختیانچی در یک نگاه

خانه ساختیانچی واقع در خیابان جنت – جنت ۲ که یک کوچه بن بست است قرار دارد.
مساحت زمین حدود ۱۲۰۰ متر مربع بوده ؛ خانه شمالی است و حیاط بزرگ آن در جنوب زمین واقع شده است.
قدمت خانه باز میگردد به دوران فاجار یعنی چیزی حدود ۱۱۰ سال پیش که این خانه از میراث پدری آقای ساختیانچی به شمار می آید.
نمای ساختمان از آجر گری پوشانده شده .. سقف شیروانی آن با روکشی از ورق گالوانیزه بوده که از زیر با الوار های و قابهای چوبی مهار شده است.
نمای شمالی و جنوبی همانند هم طراحی و ساخته شده است..و از عناصر بسیار شاخص در طراحی نماها وجود کاشی هفت رنگ به صورت قرینه می باشد که جلوه خاصی به نما داده و قدمت و اصالت خانه را کاملا مشخص می کند.
دیوار ها از داخل کاهگل با روکش گچی و رنگ شده است و در نقش و نگار سقف به جای گچبری از طرح حای زیبای چوبی استفاده شده . دیوارها اغلب باربر بوده و ستون وجود ندارد و تیرها در طبقات الوارهای چوبی هستند .
از دیگر آثار تاریخی در نزدیکی این خانه می توان به هتل پارس در خیابان امام خمینی اشاره کرد

کاشی هفت رنگ مربوط به دوره قاجار خانه ساختیانچی

ضخامت کاشی ۲.۵ سانتیمتر.جنس این نوع کاشی ها اغلب از گل سر می باشد پشت این گونه کاشی ها را به گونه ای برامده به نام گلمیخی طراحی میکردند که داخل ملات پشت آنها گیرداری لازم جهت ایستادگی به وجد آید. ملات چسباننده از نوع خاک گچ می باشد. ابعاد این گونه کاشی ها ۱۵*۱۵ تا ۳۰*۳۰ می باشد.

دانلود پاورپوینت معرفی مرمت و احیای خانه صارم الدوله (زرشکیان) کرمانشاه

دانلود پاورپوینت مرمت کامل خانه صادقی لاهیجان

این فایل دارای 130 اسلاید میباشد.

توجه :

این فایل شامل ۱۳۰ اسلاید به صورت پاورپوینت میباشد.

دانلود مستقیم از سایت معماری بنا:


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

دکمه بازگشت به بالا