مطالعات اولیه پروژه

دانلود پاورپوینت مطالعات اولیه طراحی پایانه مسافربری

فهرست مطالب

تاریخچه پایانه
معرفی پایانه های مسافربری
پایانه ها . اصول و مبانی
خصوصیات پایانه ها
انواع پایانه از نظرعملکرد
عوامل موثر بر چگونگی عملکرد پایانه
انواع حرکت در پایانه و ارتباط آن با عناصر متحرک
مطالعات تطبیقی
شامل نمونه داخلی و خارجی
پایانه شهید کاراندیش شیراز
مزایا ومعایب
پایانه شرق تهران
پایانه جنوب تهران
مشکلات و معضلات پایانه های موجود

تاریخچه پایانه :

در گذشته امور حمل و نقل مسافری به کمک گاراژ داران اداره می شد. در آن زمان، افراد معدودی که در زمینه حمل و نقل سر رشته داشتند با فراهم آوردن امکاناتی برای تجمع چند اتوبوس در داخل شهر و تهیه دفتر کاری برای جذب مسافر، نسبت به ارایه سرویس های حمل و نقل برون شهری اقدام می کردند. رفته رفته با روند رو به رشد افزایش جمعیت و توسعه اجتماعی و به نبع آن افزایش جابجایی ها و تقاضای بیشتر سفر، مشکلاتی در امر حمل و نقل مسافری به وجود آمد. ایجاد شلوغی در خیابان ها و گذرگاه های مقابل گاراژها و اختلال در سیستم ترافیک شهری و معابر پیاده از یک طرف و موضوع آلودگی هوای ناشی از وجود گاراژها در سطح شهر و عوارض منفی اجتماعی و فرهنگی عارض شده از طرف دیگر، باعث شد تا ایجاد چنین اماکنی در سطح شهرهای بزرگ زیر سوال بروند. علاوه بر اینها، به دلیل پراکندگی رانندگان و تنوع عملکرد متصدیان گاراژها لازم بود تا نظم و ترتیبی در امور رانندگان، متصدیان حمل و همچنین نظارت بهتر بر کیفیت خدمات ارایه شده به مسافران ایجاد شود. در آن زمان گاراژهای مسافری همانگونه که در حوزه شهری فعالیت می کردند، تقریبا مانند دیگر کسبه کوچه و بازار به حساب آمده و طبیعتا زیر نظر شهرداری ها اداره می شدند.

وزارت راه و ترابری نیز بیشتر بر جوانب سخت افزاری امور ترابری مانند راه سازی و نگهداری راه ها تکیه داشته و مباحث نرم افزاری حمل و نقل نیز از رونق چندانی در این وزارتخانه برخوردار نبود، از این رو، برای رفع مشکلات پیش گفته، پایانه جنوب تهران احداث و محل اصلی فعالیت شرکت ها شد. متعاقبا نیز، لایحه قانونی احداث پایانه های مسافری در مورخه 9/2/1359 به تصویب رسید و به موجب آن، شهرداری مکلف گردید ضمن به اجرا در آوردن طرح ممنوعیت ورود وسایل نقلیه برون شهری به داخل شهر تهران، نسبت به احداث پایانه های دیگر علاوه بر پایانه موجود اقدام کند. سپس مفاد لایحه مزبور در سال 1372 مورد بازنگری قرار گرفته و اصلاحاتی در آن اعمال گردید، از آن پس، شهرداری های شهرهای با بیش از پنجاه هزار نفر جمعیت سراسر کشور موظف شدند تا به تدریج نسبت به احداث پایانه های مسافری برون شهری اقدام کنند.

در آن زمان هدف اصلی از ایجاد این قانون، بیشتر حل و فصل مشکلات درون شهری و متمرکز کردن فعالیت مسافربری در نقاط خاص از اطراف شهرها بود و شاید بتوان ادعا نمود که موضوعات مربوط به وضع حمل و نقل برون شهری چندان در ایجاد این قانون موثر نبودند. در هر حال، راه حل ارایه شده مبنی بر احداث پایانه های بزرگ و متمرکز، بنا بر دارا بودن توان غلبه بر مشکلات شهری آن زمان موجه شناخته شد و به آن عمل گردید. خوشبختانه در اثر وضع همین قانون، امروزه شاهد حضور پایانه های مسافری در نیمی از شهرهای واجد شرایط این قانون هستیم و با گسترش دانش مهندسی حمل و نقل نیز این موضوع مسلم است که پایانه ها نه تنها از جمله تاسیسات زیربنایی حمل و نقل جاده ای محسوب می شوند، بلکه در تمامی جوانب حمل و نقل نقش اساسی و پایه ای را به عهده دارند. به همین دلیل نیز وجود آنها پس از گذشت قریب به بیست سال از تصویب قانون مذکور به هیچ عنوان نفی نمی شود.

پایانه شهید کار اندیش شیراز:

این پایانه در دی ماه 1366 به بهره برداری رسید که دارای چهار فاز بوده و تنها فاز اول و دوم آن به اجرا در آمد. از اجرای فاز سوم و چهارم به دلیل کمبود زمین و رشد مسافرین خودداری شد.این پایانه حدود 100.000 متر مربع فضای سبز و آبنما و 35.000 متر مربع محوطه آسفالت، 12.000 متر مربع محوطه جایگاه سوار شدن و ما بقی دسترسی ها و حریم ها می باشند. درب ورودی آن در ضلع شمالی و درب خروجی آن در ضلع جنوب غربی پایانه قرار دارد.

جایگاهای سوار در ضلع شمال و جایگاه تخلیه مسافر و سالن مستقبلین در ضلع غربی پایانه قرار گرفته است. این پایانه دارای چهار سالن می باشند که سالن 1و2 بایست شرکت مسافربری مستقر و 42 جایگاه سوار شدن خدمات حمل و نقل مسافر به برون استان را بعهده دارند و سالن 3 به عنوان محل انتظار و مجتمع خدماتی مسافرین پیش بینی شده است. سالن 4 نیز به عنوان سالن فروش بلیط و انتظار5 شرکت مسافربری و مسافرین شهرها و بخش های حومه و شمالی شهر شیراز پیش بینی شده است.

این فایل در قالب word شامل 40 صفحه می باشد.

دانلود مستقیم از سایت معماری بنا:


 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

دکمه بازگشت به بالا