مطالعات اولیه پروژه

دانلود پاورپوینت مطالعات طراحی بیمارستان و درمانگاه

تعریف درمانگاه:

درمان سرپائی و شبکه بهداشت و درمان:

مطابق تعاریفی که سازمان بهداشت جهانی ارائه کرده است ،درمانگاه جزئی از یک خدمات بهداشتی و درمانی است که شامل خانه های بهداشت،مراکز بهداشتی و درمانی و بیمارستان با درمانگاه خاص خود می باشد.

قسمتهای اصلی درمانگاه مستقل:

پزشکی عمومی
تعداد اندکی از تخصص های پزشکی
رادیولوژی
آزمایشگاه
تزریقات
پانسمان
داروخانه
بهداشت
1- واکسیناسیون
2- مددکاری
3- انواع پیشگیری
4- خانواده و مادران

قسمتهای اصلی درمانگاه بیمارستان(پلی کلینیک):

پزشک عمومی
داخلی
جراحی
پزشک تخصصی
کودکان
زنان و زایمان
دندانپزشکی
تزریقات
پانسمان
داروخانه (وابسته به داروخانه بیمارستان)
بخشهای ویژه (نوار مغز ،نوار قلب ،اودیومتری و …….

سیر کولاسیون بیمار:

پرسنل درمانگاه عمدتا شامل دو گروه است :
یکی پرسنل و کادر دائمی درمانگاه و دیگری پرسنل و کادر موقت درمانگاه .
پرسنل دائمی شامل کلیه افراد اداری درمانگاه و کادر پرستاری درمانگاه است که در تمام ساعات کار درمانگاه در قستمهای مختلف حضور دارند.
کادر فنی درمانگاه شامل پزشکان متخصص و در مواردی که بیمارستان دارای عملکرد آموزشی است شامل رزیدنتها و انترم- های رشته های مختلف پزشکی است .این گروه از کادر درمانگاه در تمام ساعات در درمانگاه حضور دارند .

پوشش های فضا:
به طور کلی برای پوشش سطح دیوارها و کف یک محیط درمانی که انواع و اقسام آلودگی ها و میکروب ها در آن وجود دارند، قابل شست وشو بودن، از جمله مهم ترین و ضروری ترین خصوصیت موردنیاز محسوب می شود.
بنابراین طبیعی است که کاربرد رنگ های پلاستیکی و همچنین کاغذهای دیواری برای اغلب مکان ها رد خواهد شد مگر آنکه کاغذ دیواری تا حدودی قابل شست وشو بوده و در سطح بالای دیوار و دور از دسترس همگان به کار برده شده باشد و فضای زیرین آن را پوشش های قابل شست وشویی مانند رنگ های روغنی و یا دیوارپوش های پلاستیکی و یا سنگ و سرامیک در برگرفته باشند.
البته رعایت این موضوع در مورد مطب های پزشکان به اهمیت اتاق انتظار در مراکز درمانی بزرگ مانند بیمارستان ها و درمانگاه ها نیست. در میان رنگ ها نیز رنگ روغنی آن هم از نوع براق تر مناسب ترین انتخاب رنگی جهت پوشش دیوارهای این قبیل مکان ها است. زیرا هر چه میزان رنگ روغنی براق نسبت به مات بیشتر باشد، سطح صیقلی تر بوده و در نتیجه شست وشوی آن راحت تر امکان پذیر خواهد بود.

توصیه: با نصب زه های چوبی و یا پلاستیکی بر روی دیوارهایی که پوشش رنگی برای آنها انتخاب شده است، آن هم در ارتفاع متناسب با ارتفاع پشتی صندلی و محل برخورد احتمالی با دیوار، از آسیب دیدگی های حاصل از این گونه برخوردها می توان جلوگیری کرد.
از دیوارها که بگذریم کف ها نیز از جمله مهم ترین سطوحی هستند که به راحتی در معرض آلودگی قرار می گیرند لذا می بایست به پوشش قابل شست وشوی آنها نیز توجه کرد. در همین راستا سنگ و سرامیک بهترین انتخاب به حساب می آیند.

البته در مورد مطب های خصوصی، پوشش کف با کفپوش های Hdf لمینیت شده نیز بلامانع است زیرا امکان استفاده از مواد شوینده و ضدعفونی کننده به وسیله انواع و اقسام تی ها برای تمیز کردن آنها وجود دارد به شرط آنکه آب به طور مستقیم استفاده نشده و نسبت به خشک کردن سطح آن نیز به سرعت اقدام شود.

لوازم دکوراسیونی و کاربردی:

در اتاق انتظار یک مطب و یا مرکز درمانی به طور قطع تعدادی صندلی و چند میز برای همراهان و خود بیماران لازم است که راحت تر بودن این صندلی ها برای نشستن حتی طولانی مدت، به صبوری در انتظار کمک می کند. بنابراین برای چنین محیط هایی صندلی ها و یا مبلمان هایی مناسب هستند که ارتفاع سطح نشیمنگاه تا زمین زیاد نباشد. هر چه این میزان در محدوده استاندارد خود کمتر باشد، فرد به هنگام نشستن احساس راحتی بیشتری می کند.

لوازم سرگرم کننده:
مراجعین یک مطب پزشک و یا یک مرکز درمانی می بایست مدت زمانی که معمولا چندان هم کوتاه نیست را برای مراجعه به انتظار سپری کنند. گذشت این مدت زمان هنگامی قابل تحمل تر می شود که افراد به کاری سرگرم باشند. به عنوان مثال تماشای برنامه های تلویزیونی که بر روی دیوار نصب شده و یا در گوشه ای قرار گرفته یا گوش دادن به موسیقی متن ملایم و آرامبخش و یا رادیو و همچنین حل جدول و مطالعه مجله و یا روزنامه می تواند از جمله این سرگرمی ها باشد.

نورپردازی:

از آنجا که نور غذای روح است، در یک محیط درمانی که اغلب بیماران با ناراحتی های جسمی یا روحی ناشی از مشکل جسمی شان مراجعه می کنند، وجود نوری مناسب و کافی ضروری است.
تسهیلات گرمایشی و سرمایشی:
وجود تسهیلات مناسب فصل برای گرم کردن و یا خنک کردن فضا برای افزایش آستانه تحمل بیماران و همراهان در یک انتظار چندساعته بسیار موثر است.

سرویس های بهداشتی:
در فضای ساختمان یک درمانگاه وجود یک سرویس بهداشتی ضروری است. در این سرویس نیز می بایست تسهیلات لازم در قالب توالت فرنگی و دستگیره های مورد نیاز برای بیمارانی که دچار معلولیت جسمی بوده و یا به جهت دردهای مفاصل پا امکان استفاده از توالت های معمولی برایشان وجود ندارد، در نظر گرفته شود.

توجه :این فایل دارای ۴۳ اسلاید یه صورت پاورپوینت میباشد.

دانلود مستقیم از سایت معماری بنا:


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

دکمه بازگشت به بالا