مطالعات اولیه پروژه

دانلود پاورپوینت مطالعات و برنامه فیزیکی کامل طراحی بیمارستان

فهرست

تاریخ سازان بیمارستان ساز
وصـیت نامه داریــــــــــوش کبیر
تاریخچه پزشکی در ایران
اصول طراحی بیمارستان
انتخاب زمین بیمارستان
سطوح بیمارستان ها و اندازه های آن
انواع بیمارستان ها بر اساس عملکرد و تعداد تخت ها:
تقسیم بندی بخش ها
معماری بیمارستان
انواع بیمارستانها

بیمارستانهای دانشگاهی
مفهوم طرح ریزی
مسیریابی
اتاقهای جراحی اصلی
اتاقهای جراحی اصلی
اتاق بیهوشی
اتاق شستشو:
اتاق اشیاء استریل:
اتاق تجهیزات:
اتاق زیر مجموعه استریل:
اتاق گچ گیری:
فعالیتهای جنبی:
اتاق پرستارها:
محل کار پرستارها:
اتاق گزارشات:
داروخانه
اتاق نظافت:
جایگاه تختهای تمیز:
ملزومات اتاق بازگشت هوشیاری:
رعایت نکات ایمنی در جراحی
روشنایی
بخش مراقبتهای ویژه
استریل‌سازی مرکزی
بخش‌های مراقبت
دپارتمانهای مراقبت
استاندارد ها:
بخش قلب و عروق :
بخش تخصصی قلب و عروق
بخش جراحی استانداردهای مختلف
بخش جراحی
بخش کاتتریزاسیون
استانداردهای بخش کاتتریزاسیون

تاریخچه پزشکی در ایران

آاغاز تاریخچه پزشکی در ایران از دوره ای است که آریاییها در زادگاه اولیه خود به نام آریاویژ در حوالی خوارزم و پامیر جایی که ده ماه از سال سرد وتنها دوماه گرم بوده است زندگی می کردند و این شاید هفت هزار سال قبل از میلاد مسیح باشد . درباره این که اساساً علم طب چگونه آغاز شد اقوال گوناگونی بیان شده است . بعضی گویند در اعصار اولیه هرفردی که بیمار می شده اورا در کنار مسیر رفت وآمد مردم قرار می داده اند .

آنگاه هر کسی که درمانی برای آن شخص یافته بوده ارائه می داده است .از میان این درمانها آن موردی که به معالجه بیمار ختم می شده را انتخاب می کرده اند وبر روی سنگ حک کرده ودر هیاکل خویش می آویختند .نخستین پزشک آریایی به نام تریتا ( اترت ) نامیده شده که به منزله اسکلپیوس یونانیان وآسکولاپیوس رومیان است .چنانکه در وند یدادپرگرد 20بند 1-2 آمده است : زرتشت از اهورا مزدا پرسید : کیست در میان پرهیزگاران ، دانایان ، کامکاران ، توانگران ، رایومندان ، تهمتنان ، پیشدادیان ، نخستین کسی که ناخوشی را بازداشت ، مرگ را بازداشت ، زخم نیزه پران را بازداشت ، گرمای تب را از تن مردم بازداشت ؟

اهورامزدا در پاسخ فرمود : ای اسپیتمان زرتشت ، تریتا در میان پرهیزگاران … پیشدادیان نخستین کسی است که ناخوشی را بازداشت ، مرگ را بازداشت ، زخم نیزه را بازداشت ، گرمای تب را ازتن مردم بازداشت .همچنین از مندرجات کتابهای مختلف زبان پهلوی چنین برمی آید که نخستین پزشک آریایی در جراحی نیز دست داشته است به قول بندهش : ” اهورا مزدا کاردی مرصع به تریتا بخشید تا با آن عمل جراحی را انجام دهد” .

تریتا از خواص دارویی گیاهان مختلف نیز آگاهی کامل داشته وبه ویژه خود عصاره ی آنها را مهیا می ساخت . چنانکه در یسنای 9 بند 10آمده است :” سومین ناموری که گیاه هئوما را فشرد وعصاره آن را مهیا ساخت تریتا از خاندان سام بود ، آنکه صاحب دو پور دلیر یکی ارواخشیه ودیگری گرشاسب گردید” . نام تریتا نه تنها در پزشکی ایران به جامانده است بلکه در هندوستان نیز نخستین پزشک آریایی شناخته شده واز این معلوم می شود تریتا هنگامی زیسته است که آریاییان هند وایران از هم جدانبوده اند وپزشکی دوقوم همجوار با یکدیگر وابسته بوده است .

این فایل در قالب پاورپوینت شامل 73 اسلاید می باشد.

دانلود مستقیم از سایت معماری بنا:


همچنین ببینید:

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

دکمه بازگشت به بالا