مطالعات اولیه پروژه

دانلود پاورپوینت معرفی ارتباط معماری با آرامش (مبانی نظری)

دانلود پاورپوینت معرفی ارتباط معماری با آرامش (مبانی نظری)
دانلود پاورپوینت معرفی ارتباط معماری با آرامش (مبانی نظری)

مقدمه

به یـقـیـن روابـط بین انـسان و محیط دو طرفه است زیرا انسان در دامـان او پـرورش می یابد و بنابر تقدیر الهی، تغییر آن در یدِ انسان است.

در عالم ماده، انسان تنــها موجودیست که اراده دارد بنابراین تنها اوسـت که قــادر است روابط خود را بر هم زند یا تغییر دهد. بعضی روابط قابل قطع شدن نیست بلکه تنها کیفیت (مثـــبت یا منفی) آن تغییر می کند و محیط از جمله ی آنـها است. بنابراین با مثــبت یا منــفی شدن آن، می توان رابطه بین خود انسان ها را نیز بررسی کرد. مقاله حاضر می کوشد تأثیر عوامل محیطی را بر انسان ها بیابد تا در نتیجه آن روابط بیــن انسان ها را بهبــود بخشد.

عناصر آرامش زا:

نمــاز- عبــادت و یاد خدا- هنرهای دستی از جمله خطاطی- ورزش هــایی مثل یوگا- رسیــدن به معشــوق- آرامش به وسیله یک معماری خوب و محیطی که در آن زندگی می کنیم- صحبت با مشاور یا سنگ صبور- در کنار هم بودن به خصوص خانواده ….

 

تاثیر نماز بر احساس امنیت روانی

چنانچه با دقت کافی و استناد به شواهد آماری به مکان هایی که استرس های متعدد زندگی، افراد را به آنجا می کشاند (مکان هایی مثل مطب پزشکان، بیمارستان های جسمی و روانی،  قبرستان  جوانمرگ ها !؟ ، زندان ها و .. ) سری بزنیم متوجه می شویم که تعداد مذهبی ها، در مقایسه با غیر مذهبی های حاضر در این قبیل جاها بسیار متفاوت است.

در کشور خودمان 90 درصد محکومان زندان ها را افراد بی نماز تشکیل می دهند. یا مثلا آمار بیماران بستری در بیمارستان ها که با نماز بیگانه اند، به طرز باورنکردنی، بیش از اشخاص مقید به نماز است.

آرامش در معماری:

آرامش معماری برای کالبد روحی انسان است و مهمتر از پاسخگویی به نیازهای فیزیکی از نظر حسی و روانی می باشد.فضاهایی که فشارها و خستگی ها را تعدیل کرده،ذهن و روح را معطوف آن بعد فراموش شده زندگی نموده و تصویری نو پیش روی وی نهاده و او را از سطح پرهیاهوی شهر به عمق معنا و واقعیت هستی می برد. در موضوع ادراک فضا از نظر تاثیرگذاری بردریافتهای روانی انسان منظور از فضا،فضای کیفی یا مراتب معنوی فضاست.

 

الف-  انسان به عنوان تجربه کننده فضا ـ تجربیات انسانها از فضا متفاوت است.

ب– الگوی رویدادهای هر فضا

 

آرامش در فنگ شویی(آرامش به سبک چینی):

فنگ شویی چیست؟ فنگ شویی به معنای باد و آب است. هنری از چین باستان که برای ترویج سلامتی، شادی و آرامش و سعادت از طریق چیدمان صحیح اشیا و دکور مناسب استفاده می شود.

 

مکان های آرامش زا در معماری

مسجد – کلیسا – پارک – اتاق خوابی با طراحی خوب – کافی شاپی با طراحی عالی و …….

 

ارتباط رنگ با آرامش 

 

با وجودی که اثر رنگ‌ها تا حدودی ذهنی است و در مورد اشخاص مختلف فرق می‌کند امّا برخی از تاثیرات رنگ‌ها دارای معنی یگانه‌ای در سراسر جهان هستند. رنگ‌هایی که در طیف رنگ‌های در ناحیه قرمز قرار دارند به عنوان رنگ‌های گرم شناخته می‌شوند که این دامنه‌اش از احساسات گرم و صمیمانه تا احساس خشم و عصبانیت متغیر است.

رنگ‌هایی که در ناحیه آبی قرار دارند، رنگ‌های سرد نامیده می‌شوند و شامل آبی، ارغوانی و سبز هستند. این رنگ‌ها معمولاً آرامش بخشند امّا گاهی نیز ممکن است احساس غمگینی و بی‌تفاوتی را به ذهن آورند.

ایجاد آرامش به وسیله ترکیب آب با فضای سبز و همچنین ایجاد تقارن به وسیله جوی آب در اکثر باغهای ایرانی

آب در هنر، منزلتی والا داشته و بعنوان مظهر حیات، صفا، مسرت و روانی یاد شده و در آیین و مراسم سوگ و شادی دارای اهمیت بسزایی است.

 

ایجاد آرامش به وسیله ی آب در طراحی منظر

 

نور و تاثیر آن بر آرامش

گرچه می توان بوسیله رنگ ها، نور طبیعی را روشن تر جلوه داد اما قطعا رنگ، یک مکمل است و در جایی که تاریکی زیادی وجود دارد، بحث رنگ بی فایده است. اما نور مصنوعی خود یک اصل است. بی نیاز از نور طبیعی است و گاهی این نور مصنوعی است که محورروشنایی قرار می گیرد نه نور طبیعی. نور مصنوعی علی رغم صرف انرژی، تنوع مختلفی را در رنگ ها ایجاد می کند. بگونه ای که می توان در روز بر روی دیوار، رنگی متفاوت از شبش داشت.

این فایل دارای 38 اسلاید به صورت پاورپوینت میباشد.

 

دانلود مستقیم از سایت معماری بنا:


 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

دکمه بازگشت به بالا