زنگ تفریح معماری

دانلود پاورپوینت معرفی انواع نماهای دو جداره(دو پوسته)

پس از بحران انرژی در دهه 70 میلادی ایده تحول اساسی در ساختار نمای بیرون ساختمان مطرح شد . فلسفه پیدایش این ایده، دستیابی به بهترین سطح آرامش دمایی در شرایط گوناگون آب و هوایی توام با بالاترین میزان بهره مندی از نور طبیعی از یک طرف و مصرف بهینه انرژی از طرف دیگر بود . استفاده از شیشه های وی کول (شیشه هایی با عملکرد ویژه در برابر نور و انرژی خورشید ) حاصل این ایده میباشد
مبحثی که در ادامه می خوانید، به معرفی انواع نماهای دوپوسته و ویژگی های آنها می پردازد.

تعریف نماهای دو جداره  

امروزه استفاده از نماهای کاملاً شیشه ای در بین معماران و طراحان اروپایی بسیار رایج شده است. در اقلیم های مختلف ساختمان های کاملاً شیشه ای نیاز به ابزاری (پرده) جهت سایه اندازی دارند. ابزارهای سایه انداز بیرونی بسیار مؤثرتر از ابزار سایه انداز درونی هستند. اگرچه ابزارهای سایه انداز بیرونی به خاطر هزینه و مسائل مکانیکی و دلایل اکوستیکی زیاد مرسوم نیستند به همین دلیل از ابزار سایه اندازی که در داخل پوسته در یک کاواک تهویه شده قرار می گیرد، استفاده می شود. در دهه هفتاد ایده پنجره های اقلیمی توسعه پیدا کرد. بیشترین پیشرفت اخیر مربوط به ایده Double skin façade می باشد که در شکل زیر نشان داده شده است.

مفهوم نماهای دوپوسته

نمای دو پوسته ساختاری است متشکل از دوسطح (الزاماً سطح بیرونی شفاف است ) که بواسطه یک فضای خالی از یکدیگر جدا شده باشند. فضای خالی به مانند کانال هوا عمل می کند . این کانال یا محفظه هوائی نقش موثری در عملکرد ایزولاسیون صوتی و حرارتی نمای دو پوسته دارد.
لایه های facadeعبارتند از:
شیشه بیرونی: معمولاً شیشه منفرد سخت شده است. facade بیرونی می تواند کاملاً شیشه ای باشد.
شیشه درونی: شیشه دو لایه عایق شده ( شیشه های خورشیدی، می تواند مورد استفاده قرار گیرد ) می باشد ممکن است این لایه کاملاً شیشه ای نباشد.
حفره هوای بین دو شیشه: می تواند کاملاً طبیعی یا مکانبکی تهویه شود. پهنای کاواک ( حفره ) بین cm‌ 20 تا m‌m 2 متغیر است. پهنای کاواک زمانی که façade بعنوان نگه دارنده است اثرگذار می باشد. پنجره های داخلی توسط کاربر می تواند باز شود این روش ممکن است اجازه تهویه طبیعی بدهد. تنظیم اتوماتیک سایه خورشید می تواند بطور یکپارچه در داخل کاواک انجام گیرد. در مفهوم عملکرد façade و نوع شیشه رادیاتورهای گرما می تواند در کنار façade نصب شود.
رواج و استفاده از این نوع نماها به سرعت رو به افزایش است . اصطلاح نماهای دو پوسته به گروه بزرگی از سیستم ها اطلاق می شود که در ظاهر مشابه و در عمل بسیار متفاوت هستند. به منظور طبقه بندی کردن این نوع سیستم ها ابتدا باید به 3 تفاوت عمده بین آنها توجه کنیم
1- سیستم هایی که در آنها فضای داخلی یا حفره کاملاً بسته است . این حفره به عنوان یک سپر در برابر حرارت وصدا عمل می کند .
2-سیستم هایی که در آنها در فضای داخلی یک سیستم تهویه مکانیکی قرار دارد . در این سیستم ها پوسته دوم عایق صداست و عملکرد عایق حرارتی  بسته به شرایط آب و هوایی پویا و قابل کنترل است .
3-سیستم هایی که در آنها در فضاهای خالی باز است  و جریان هوا به صورت سیستم تهویه طبیعی عمل می کند. فضای داخلی و پوسته دوم عملکرد عایق حرارتی و صوتی دارد .(اثری مشابه بادگیر در ساختمانهای قدیمی )

طبقه بندی انواع نماهای دو پوسته

مزایا نماهای دو پوسته

1- هزینه های پائین ساخت که بوسیله مقایسه با سایر پروژه ها می توان دریافت.
2- عایق صوتی: به نظر بعضی از محققان عایق صدا یکی از دلایل مهم برای استفاده از Double skin façade میباشد.
3- کاهش سطح صدای داخلی (نوع Double skin façade و تعداد بازشوها برای عایق صوتی بودن با توجه به آلودگی داخلی و خارجی دارای اهمیت است.)
4- عایق گرمایی
5- سیستم تهویه در طول شب
6- ذخیره انرژی
7- کاهش تأثیر فشار باد
8- طراحی شفاف
9- تهویه طبیعی
10- گریز از آتش

معایب نماهای دو پوسته

1- هزینه های ساخت بالا در مقایسه با facade های معمولی ( متداول )
2- کاهش فضای مفید قابل استفاده
3- هزینه های مازاد نگهداری
4- مشکلات جوش
5- افزایش گرمای سازه

این فایل دارای 23 اسلاید به صورت پاورپوینت میباشد.

دانلود مستقیم از سایت معماری بنا:


 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

دکمه بازگشت به بالا