مطالعات اولیه پروژهنقشه مدرسه و دانشگاه

دانلود پاورپوینت معرفی دانشکده معماری خارجی و داخلی

نمونه های خارجی:
دانشکده هنر پاریس

تحلیل طراحی:

باتوجه به ساختار سایت پلان و پلان طبقات تمایل معمار به استفاده توامان از فرم و عملکرد در طراحی دانشکده مشخص است . ایجاد یک فرم آزاد با حرکات منحنی که دو بار در سایت تکرار شده است ، در کنار فرم دقیق و کاملا هندسی سایر بخشهای دانشکده، ترکیب مناسبی را در مجموعه سایت بوجود آورده است. عملکردها نیز به تناسب در قسمتهای مختلف طرح، تعریف شده اند. یکی از نقاط قوت این طرح، ایجاد فضای بزرگ مرکزی درون ساختار مکعب مانند دانشکده است که عملکرد ارتباط طبقات و نورگیرهای فضا را در خود جای داده و به مرکز تجمع دانشجویان تبدیل شده است.

طراحی این نورگیر مرکزی که پیرامون آن راه پله های طبقات به شکل مارپیچ فراگرفته اند، فضای داخلی دانشکده را کاملا تعریف نموده و هویت خاصی بدان بخشیده است. پله های دیگر در بخشهای بیرونی ساختمان دانشکده با تقلید از این فرم طراحی شده اند که در راستای ارتباط بصری فضاهای درونی و بیرونی دانشکده نقش مهمی ایفا می کنند.

دانشکده معماری دانشگاه رایس، تگزاس

طراح: جیمز استرلینگ

ساختار دانشگاه معماری با شکل( ال ) مانند به محوطه اصلی دانشگاه رایس پیوند خورده است و افزودن این بال (ال )شکل به ساختمان قدیمی، یک حیاط را تشکیل می دهد و مواد و مصالح، هماهنگ با ساختمان های قدیمی انتخاب گردیده، سکو و پله های بخش ورودی، یک نقطه کانونی را در باغ تشکیل داده و دانشجویان را به یک گالری جادار با سقف بلند هدایت می کند. دور راه پله سالن ورودی را به نیم طبقه ای متصل میکنند که وظیفه پل زدن بین نمایشگاه اصلی و سالن دفاعیه را به عهده دارد.

دانشکده معماری، دانشگاه ییل آمریکا:

طراح: پل رودولف
((طرح دانشکده معماری دانشگاه ییل توسط پل رودولف می باشد که در دوران معماری مدرن متاخر طراحی گردید،
که گرایش به تندیس گرایی)) به ((سبک بروتالیسم)) از جنگ جهانی دوم تا اوایل دهه هفتاد داشت. نکته حائز اهمیت در مورد این ساختمان تندیس گونه بودن آن است که همه آن بلا استثنا با بتن احداث شد. سطح بتن به صورت نمایان در نمای ساختمان ظاهر شده و بیانگر مفهوم سبک بروتالیسم که اهدافش را در خود داشت، بود. علاوه بر نمایش بتن، اجسام و سازه ساختمان، نمایش بتن و ایجاد سطوح خشن خصوصا تیرها، به صورت اغراق آمیز همانند یک قلعه مدرن نمایش داده شده بود و دانشکده معماری دانشگاه ییل بهترین نمونه اجرا شده به سبک بروتالیسم بود که نمای ساختمان بصورت نمایان با بتن شیار داده شده جهت وضوح بیشتر زبری بتن پوشانده بود. همچنین تیرهای بتنی به صورت اغراق آمیز بر روی اجسام مکعب شکل بنا ظاهر شده است.

نمونه های داخلی:

دانشکده هنر و معماری دانشگاه یزد:

فضاهای زیستی یک کشور در قالب ابنیه و مجموعه های زیستی در حقیقت به عنوان شناسنامه فرهنگی هویت کشور مطرح می باشد. که در این میان آثار برجای مانده از گذشته جایگاه ویژه ای دارند. از این رو تلاش در جهت پاسداشت با هدف تسری و انتقال ارزشهای فرهنگی دیروز به امروز در قالب طرحهای مرمت و احیا از اهمیت بالایی برخوردار است.
شکل گیری دانشکده هنر و معماری یزد در خانه های قدیمی واقع در بافت قدیم شهر یزد نیز از جمله مصادیق بارز این طرحهای احیا به شمار می رود. تلاشی در جهت حفظ و تداوم حیاط چند خانه قدیمی و روبه تخریب از طریق مرمت و تعریف فعالیتی جدید و امروزی در آن و تبدیل بنا به یک فضای آموزشی.

نگرشی به فضاها و فعالیتهای مجتمع هنر و معماری :

مجتمع هنر و معماری یزد شامل چند خانه تاریخی واقع در محله سهل بن علی، از محلات قدیمی یزد می باشد. هسته اصلی این مجموعه را خانه رسولیان شکل می دهد که این مجتمع در این مکان شروع به کار کرد. پس از گذر از کوچه سهل بن علی و با گذشتن از هشتی ورودی واردیک حیاط بزرگ می شویم. در امتداد محور طولی آن یک ایوان و یک فضای هفت دری که آتلیه اصلی مجتمع را شکل می دهد، قرار دارد. فضاهای کوچکترکه در دو ضلع دیگر حیاط قرار دارند، کاربری اداری و خدماتی دارند.

دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران :

تاریخچه دانشکده هنرهای زیبا : در مهرماه سال1319 بنا به توصیه و حمایت اسماعیل مرآت وزیر فرهنگ وقت، دانشکده هنرهای زیبا به جای مدرسه کمال الملک و مدرسه عالی صنایع پیشه و هنر ودر ابتدا با نام ((هنرکده)) تاسیس گردید. در سال 1321 ه.ش با تلاش مسئولین ذیربط، این هنرکده ابتدا به زیرزمین دانشکده ای مستقل به نام ((دانشکده هنرهای زیبا)) تغییر نام پیدا کرد. در شهریور ماه 1328 یکی از کارگاه های دانشکده هنرهای زیبا واقع در جنوب شرقی دانشگاه مورد استفاده قرار گرفت و یکسال بعد بنای دیگری نظیر آن آماده و به شهبه معماری اختصاص یافت.
مشخصات کلی گروه های آموزشی دانشکده : دانشکده هنرهای زیبا که با سه رشته معماری، نقاشی و مجسمه سازی آغاز به کار نمود، با گذشت بیش از شصت سال از تاسیس آن، اینک جایگاه ویژه ای در دانشگاه تهران و نیز مجموعه آموزش عالی کشور در رشته های هنر، معماری و شهرسازی دارد. یکی از قدیمی ترین و بزرگترین دانشکده های تهران می باشد که خود دانشگاه مادر در کشور است. (مجله هنرهای زیبا ، 1382، ص 5و6)

این فایل دارای 35 اسلاید به صورت پاورپوینت میباشد.

دانلود مستقیم از سایت معماری بنا:


 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

دکمه بازگشت به بالا