انسان طبیعت معماریمطالعات اولیه پروژه

دانلود پاورپوینت معرفی رنگ در معماری

مفهوم رنگ:

انسان از طریق دانش و آگاهی از اصول عینی می تواند ازقیود ذهنی رهایی یابد.در موسیقی تئوری کمپوزیسیون مدتهاجزئ مهم و پذیرفته شده ای از آموزش حرفه ای بوده است.یک موزیسین ممکن است کمپوزیسیون را خوب بداند ولی در صورتی که فاقد بصیرت و الهامات هنری باشد کسالت اور خواهد بود.درست به همین منوال چنانچه طراحی کلیه تدابیر کمپوزیسیون فرم و رنگ را بداند ولی فاقد قوه الهام باشد بی ثمر خواهد بود.

تاریخ رنگ:

در آثار رنگین بازمانده از قرون گذشته میتوانیم تمایلات عاطفی ملل ناپدید شده ای را بیابیم.

چینی ها از زمانهای قدیم صاحب نقاشان چیره دستی بوده اند.از امپراتوری خاندان هان (80 سال قبل از میلاد)چنین ثبت شده است که این امپراتور مجموعه ای از تابلوهای نقاشی که گفته می شود در زیبایی بی نظیر بوده اند را  در انباری-به اصطلاح امروزی موزه-نگه داری می کردند.

در عهد تانگ (618-907 بعد از میلاد)نقاشی های دیواری و تابلوهای نقاشی که با زیبایی خاصی رنگ آمیزی شده بودند پدید آمدند.در سلسله سانگ رنگهای تصویری بسیار متنوع شد و طبیعت گرایی رونق گرفت.سرامیکهای لعابدار جدید با زیبایی بی همتا به رنگهای سبز کمرنگ و مهتابی ابداع شد.

موزاییکهای چند رنگ رومی و بیزانسی که به شکل زیبایی رنگ آمیزی شده اند از اولین هزاره عصر مسیحیت در اروپا  نگه داری شده اند.

هنر موزاییک نیازبه توانایی مربوط  به رنگ را درمرتبه ای والا قرار داد.زیرا هر زمینه رنگ در موزاییک از عناصر متعددی تشکیل شده است که هر کدام نیاز به دقت در انتخاب دارد.هنر مندان موزاییک(راونا) در قرن پنجم و ششم میتوانستند با رنگهای مکمل تاثیرات حسی زیاد و متنوعی به وجود آورند.

معرفی آرامگاه گالاپلاسیک

معرفی آرامگاه گالاپلاسیک
معرفی آرامگاه گالاپلاسیک

آرامگاه(گالاپلاسیک)در راونای ایتالیا در فضای فوق العاده زیبایی از نور ملایم خاکستری قرار دارد.
این زیبایی حاصل غوطه ور شدن موزاییک های داخلی در نور نارنجی است.که از میان پنجره های باریک مرمری نارنجی عبور می کند.
رنگهای نارنجی و آبی رنگهای مکمل هستندومخلوط این رنگها رنگ خاکستریی را به وجود می آورند.وقتی تماشاگر دور هرم طواف می کند نورهای متفاوتی را دریافت می کندکه این نورها متناوبا آبی و نارنجی هستند.
و دیوارها این رنگها با زوایای دایما متغییر،منعکس می کنند.این تاثیر متقابل،احساسی از غنای رنگ را به انسان می بخشد.

معرفی کلیسای شارترس

در تزینات اوایل قرون وسطایی راهبان ایرلندی در قرن8 و9 به لوحی بر می خوریم که بسیار با ظرافت و متفاوت از دیگر لوحها می باشد.نکته بسیار حیرت اور در این لوح در قدرت درخشندگی مربوط به صفحاتی است که رنگهای مختلف، درخشندگی یکسانی دارند.تاثیرات احساسی (پنهان و قوی)از چنین اثر زنده ای آنچنان است که تا عصر امپرسیونیستها و (وان گوک)نظیر آنرا نمی توان پیدا کرد.
در شیشه های رنگی اولیه فقط از چند رنگ مختلف استفاده می شود.و لذا به علت اینکه در فن تهیه شیشه های رنگین در آن زمان ازتعداد رنگ کمتری استفاده می شود، نا پخته به نظر می آید.
هر کس که هر روز از وقت خود را برای برسی درباره پنچره های کلیسا ی شارترس در تغییرات نور روزانه صرف کرده باشد و پرتوهای طلایی غروب آفتاب را از این پنچره گلرنگ بزرگ که در شکوه به حد اعلای خود رسیده را مشاهده کرده باشد، هرگز زیبایی آسمانی آن لحظه را فراموش نخواهد کرد.

_ سبک های هنری رنگ

معماری ملهم از این سبکهای هنری است.هنرمندان رومانسک و هنرمندان باستانی گوتیک در نقاشیهای روی دیوار و روی لوحه ها،رنگها را به عنوان مفاهیم و تعابیر سمبولیک به کار می بردند.به این دلیل انان کوشش می کردند تا رنگها را در مایه های خالص و بدون کدر نمودن به کار ببرند.اثرات ساده و روشن سمبولیک را بیش از سایه های متعدد و تغییرات رنگین پی جویی می نمودند.فرمها نیز متحمل چنین کششی میشوند.

_ معرفی انواع طیف رنگ

نور خورشید پس از عبور از شکافی باریک،بر منشور می تابد.نور سفید،پس از برخورد به منشور به رنگهای طیف تجزیه می شود.با تاباندن پرتوهای تجزیه شده نور بر یک پرده،می توان طیف را مشاهده نمود.نواری از رنگهای به هم پیوسته از قرمز و نارنجی و سبز و آبی گرفته تا بنفش دیده می شوند.اگر این پرتوهای رنگین را از یک عدسی همگرا عبور دهیم،از ترکیب آنها با هم دوباره نور سفید به دست می آید.
هردو رنگی را که از ترکیب آنها نور سفید حاصل می شود،رنگهای مکمل می گویند.
اگر یک رنگ،مثلا رنگ سبز را از طیف منشور جدا کنیم و بقیه رنگها را از یک عدسی بگذرانیم،رنگ ترکیبی به دست آمده قرمز خواهد بود.یعنی مکمل رنگ سبز را جدا کرده ایم.اگر رنگ زرد را جدا کنیم،مکمل آن یعنی بنفش به دست می آید.
اگر ما یک نیلوفر قرمز رنگو سبز رنگ را در برابر یک لامپ الکتریکی قرار دهیم،از ترکیب این دو رنگ سیاهی یا تاریکی حاصل می شود.
رنگهایی که در نتیجه جذب حاصل می شوند،به رنگهای کاهشی معروف اند.رنگ اشیاء عموما از نوع رنگهای کاهشی می باشند.یک ساختمان قرمز رنگ به این علت قرمز رنگ به نظر میرسد که همه رنگها را جذب کرده و فقط قرمز را منعکس می کند.

_ هماهنگی در رنگ ها

کنتراستهای هفت گانه رنگ عبارتند از:
1-کنتراست رنگ فام
2-کنتراست تیره-روشن
3-کنتراست سرد-گرم
4-کنتراست رنگهای مکمل
5-کنتراست متقارن(همزمان)
6-کنتراست سیر(اشباع)
7-کنتراست وسعت

شکل رنگ:

در اینجا در مورد معنی دار بودن و قدرت گویایی رنگ،کوشش خواهیم کرد تا توانائیهای مفهومی و بیانی رنگها را تشریح کنیم.

تاثیرات فضایی یا مکانی رنگها:

تاثیرات فضایی رنگها می تواند ناشی از چندین عمل باشد.نیروهایی که در جهت عمق عمل می کنند درخود رنگ وجود دارند.این نیروها ممکن است روشن یا تیره _گرم یا سرد_سیر یا شفاف نشان دهند.بعلاوه یک تاثیر فضایی می تواند به وسیله تورب یا تقاطع ایجاد شود.وقتی یک سری رنگ شش تایی (زرد،نارنجی،قرمز،بنفش،آبی،سبز)در یک زمینه ی سیاه بدون فاصله در کنار هم قرار می گیرند،بنظر می رسد که زرد روشن جلو می آید،در حالیکه بنفش انگار به عمق زمینه ی سیاه فرو می رود.تمام رنگهای دیگر واسطه ای میان زرد و بنفش هستند.اما رنگ سفید تصویر عمق را تغییر می دهد،در زمینه سفید بنظر می رسد که بنفش جلو می آید در حالیکه این زمینه ،زرد را با درخشندگیش به عقب می راند.این ملاحظات نشان می دهند که چگونه رنگ زمینه از تاثیر عمق به اندازه ی خود رنگ بکار رفته اهمیت اساسی دارد.

این فایل دارای 41 اسلاید به صورت پاورپوینت میباشد.

دانلود مستقیم از سایت معماری بنا:


مظالب مشابه:

دانلود پاورپوینت معرفی کامل رنگ شناسی در معماری

بررسی نقش رنگ در معماری


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

دکمه بازگشت به بالا