روستا

دانلود پاورپوینت معرفی روستای مرادآباد از توابع استان لرستان(شهرستان نورآباد)

موقعیت جغرافیایی استان لرستان

استان لرستان در غرب ایران بین 46 درجه و 51 دقیقه تا 50 درجه و 3 دقیقه طول شرقی از نصف النهار گرینویچ و 32 درجه و 37 دقیقه تا 34 درجه و 12 دقیقه عرض شمالی واقع شده است .
بیشترین طول استان از غرب به شرق با مسافتی حدود 340 کیلومتر و حداکثر عرض آن از شمال به جنوب حدود 201 کیلومتر می باشد . مساحت این استان 28559 کیلومتر مربع بوده و 7/1 درصد مساحت کل کشور را به خود اختصاص داده است .
استان لرستان از شمال به استان مرکزی و همدان ، از جنوب به استان خوزستان و چهارمحال و بختیاری ، از شرق به استان اصفهان و از غرب به استان کرمانشاه و ایلام محدود است .
به طورکلی از نظر سیمای جغرافیایی استان به 4 منطقه مرتفع اصلی و 4 منطقه پست تقسیم می شود . در این استان دریاچه دائمی یا فصلی، همچنین رودخانه هایی که از داخل استان سرچشمه گرفته و دائمی می باشند وجود دارد .
این استان در مسیر راههای استانهای شمالی وشرقی کشور با جنوب و غرب کشور قرار گرفته است . نقشه شماره ( 1-1) موقعیت استان لرستان را نسبت به سایر استانهای کشور نشان می دهد .

موقعیت جغرافیایی شهرستان دلفان

شهرستان دلفان با وسعت 2570 کیلومتر مربع از شمال به شهرستان هرسین و کرمانشاه، از غرب به شهرستان کوهدشت، از شرق به شهرستان نهاوند و از جنوب به شهرستانهای الشتر و خرم آباد منتهی میشود. این شهرستان از دو بخش بنامهای مرکزی و کاکاوند، ده دهستان و 418 روستا تشکیل شده است. این شهرستان با داشتن 1864 متر ارتفاع از سطح دریا، آب و هوای معتدل کوهستانی با زمستانهای سرد و تابستانهای معتدل دارد.

سابقه فرهنگی شهرستان دلفان

کلمه دلفان در اصل پیشینه آن بر گرفته از واژه باستانی””DEL+PANAG یعنی دل به اضافه پسوند مکان در مفهوم خوشایند است که پس از آن در فارسی میانه به ((DEL+PAN یعنی جایگاه دلنشین بدل شده که نهایتا واژه پان مانند وازگان پارسی چون گوسپند، پیل و بسیاری واژگان دیگر حرف “پ” آن به حرف “ف” تبدیل و بصورت “دلفان” درآمده است.
مردم شهرستان دلفان از قوم لک هستند که به زبان لکی تکلم می کنند. قوم لک گروهی مستقل از اقوام آریایی (کاسیها) هستند که امروزه در استانهای لرستان، کرمانشاه، ایلام، همدان و بخشهایی از کشور عراق سکونت دارند .
عقیده بر اینست که کلمه “لک” یک کلمه اصیل پهلوی است که به عنوان واحد شمارش بجای یکصدهزار بکار میرفته است و چون جمعیتی از این قوم که انحصارا” به این زبان صحبت میکرده اند دارای جمعیت یکصدهزار نفر بوده اند، کلمه لک به آنها اطلاق شده است. کلمه لک هم اکنون در فرهنگ ادبیات و زبان محاوره مردم هندوستان، افغانستان و پاکستان به معنای یکصد و یکصد هزار بکار می رود.
زبان لکی مناطق لک نشین لرستان بدلیل شرایط جغرافیایی این مناطق، دچار تغییر و تحول کمتری شده است. این زبان مستقل از زبان کردی و لهجه لری بوده و گرچه شباهتهایی با آنها دارد لیکن تفاوتهای اساسی نیز با آنها دارد. کلمات لکی مطول و کامل میباشند. این زبان جزء زبانهای هشت گانه هندواروپایی محسوب می شود . فلذا کلمه لک علاوه بر هویت زبانی، هویت نژادی نیز دارا می باشد.
دلفان دیار آواهای باستانی است. خاستگاه هوره، مور، گورانی و دنگ را باید در اعتقادات و باورها دینی قبل از اسلام جستجو کرد. مراسمات چمر، کتل کو و قیقاچ (سوارکاری همراه با تیراندازی) نیز در ایام غم و شادی، تسکین دل اهالی لکستان را موجب میشده است.

جاذبه های گردشگری شهرستان دلفان

از جاذبه های گردشگری این شهرستان دامنه های سرسبز کوههای سر به فلک کشیده گرین،چغادزدان،سرکشتی و بزکن، رودخانه های خروشان گیزه رود، رضاویس و بادآور، دشتهای سرسبز خاوه و چواری، سرابهای نیاز،دولیسگان،قمش،کل خانی،تیمور و پیردوستی و جنگلهای سرسبز جنوب و جنوب غرب دلفان را می توان نام برد.
مهمترین جاذبه های تاریخی-مذهبی این شهرتان بقاع متبرکه امام زاده ابراهیم از نوادگان امام موسی کاظم، معروف به “بابا بزرگ” در 60 کیلومتری غرب نورآباد و امام زاده پیرمحمد از نوادگان حضرت زین العابدین در 54 کیلومتری جنوب شهر نورآباد میباشد. محیط سرسبز و جنگلی در اطراف این اماکن مذهبی جذابیتهای بالایی ایجاد نموده است.
چشمه آبگرم دلفان در محل تلاقی سه رودخانه گاماسیاب،سیمره و گیزه رود (درون یکی از زیباترین تنگه- های ایران) و همچنین وجود چشمه سارهای متعدد در دامنه های کوهها و حتی ارتفاعات این شهرستان که سبب ایجاد آبشارهای زیبایی چون “گاویار” در ارتفاعات بزکن، “سیله” در ارتفاعات مامن کوه، “قمش” در ارتفاعات منگاول و “داله لان” در ارتفاعات مهراب کوه شده است، بر زیبایی هرچه تمامتر این شهرستان افزوده است.
گرچه جای جای خاک این مرز و بوم دارای جاذبه های باستان شناسی است لیکن بطور عمده میتوان به قلعه سه طبقه خاکی “کفراش” در خاوه (محل سلطنت ساسانیان)، قلعه “سلاسل” در محل قلایی، قلعه سه طبقه “ورمشان” در حسن گاودار، قلعه دو طبقه “سرابگر” در اتیوند، قلعه دو طبقه معروف “گندم بان” در تپه جمشیدی، قلعه سه طبقه موسوم به “چغا موین” در دولیسگان و آثار باستانی متعددی در کاکاوند و مهراب کوه اشاره کرد.

دلفان در گذر تاریخ:

از مطالعه اسناد تاریخی چنین به نظر می آید که دلفان گهواره نخستین تمدنهای بشری می باشد که بر دوش اولین مهاجران دنیای باستان (کاسیتها) از قفقاز به سمت جنوب سرازیر شده است. دلفان که گاهی به نام دشت خاوه (واقع در شرق دلفان) از آن یاد می شود، محل سکونت کاسیتهای دامدار و جنگجو بوده که گاه توانسته بودند برای مقابله با سپاه شوش و بابل تا 13 هزار کماندار در اختیار عیلامیها بگذارند. دیاکنوف بر اساس مدارک تاریخی اقوام ساکن لرستان را به احتمال قوی جزء کاسیتها میداند.
از دیگر موقعیتهای تاریخی منطقه، واقع شدن جنگ داریوش اول با بردیای دروغین “گئومات”است که در کتیبه بیستون “دژی سیک ی ووتیش” در آن ذکر شده که بسیاری عقیده دارند این نام همان دژ سیکوند در دلفان لرستان است.
دلفان سرزمین غارهای باستانی است که از سکونت چندین هزار ساله بشر در این دیار خبر میدهد. از جمله این غارها، غار پیردوستی یا غار اسب میباشد که متعلق به دوره پیش از تاریخ است.
پروفسور “گدار” فرانسوی با اشاره به ترکیب مفرغهای یافت شده در ناحیه ای که امروزه دلفان نامیده می شود معتقد است که همین منطقه حد شمالی سرزمین کاسیان قبل از تصرف بابل بوده است. کاسیتها اغلب فصول را در دشتهای مرتفع خاوه و الشتر به دامداری و پرورش اسب میگذراندند.

بگفته “راولینسون” اراضی مرغوب و چمنزارهای دشت خاوه همان منطقه “نیسین یا نیسان” که اسکندر مقدونی هنگام مسافرت از شوش به همدان از آنجا دیدن کرد.
کاوشهای باستان شناس انگلیسی خانم “کلر گاف مید” در سال 1349 ش در منطقه “باباجان” دلفان قدمت تاریخ تمدن مردمان این ناحیه را به سده های 8 و 9 ق م میرساند. بر این اساس این منطقه که شامل یک تپه مرکزی و چندین تپه در شرق و غرب آنست چهار دوره تاریخی را تجربه کرده است: دوره پیش از تاریخ، دوره ماد، قرن هفتم و هشتم پیش از میلاد و هزاره سوم قبل از میلاد.
راه باستانی تنگ گاو شمار، به طول600 متر و عرض 7- 4 متر که با سنگهای پاکتراش خاکستری تیره مفروش شده، قسمتی از راه باستانی شاهی محسوب می شود که در گذشته ارتباط همدان و شوش، دو پایتخت تابستان و زمستانی هخامنشیان را میسر میکرده است.
در تقسیمات پیش از اسلام دلفان جزو منطقه “پهله” و در دوره اسلامی نیز قسمتی از ایالت جبال و جزو ماه (قمر) کوفه بوده است .در قرن یازدهم این منطقه بنام خاوه (خاور زمین) مشهور بوده است. در سال 1312 ش محل کنونی شهر توسط شخص سرحددار نماینده حکومت وقت به عنوان مرکز بخش دلفان انتخاب گردید و این مساله در راستای تخت قاپو کردن عشایر توسط حکومت پهلوی بوده است.

بررسی اجمالی موقعیت سیاسی و جغرافی روستا و پیشینه تاریخی آن.

روستای مرادآباد جزو دهستان نورآباد بخش مرکزی شهرستان دلفان است.این روستا درحدود4کیلومتری قسمت جنوبی شهرنورآبادواقع شده است.نوع راه ارتباطی روستاباشهر نورآ بادآسفالت گویش اهالی این روستالکی است وهمگی جزو طایفه نورعلی که جزوطوایف مهم شهرستان دلفان است محسوب می شوند.طبق بررسیهای انجام شده وپرسش از اهالی روستاو ریش سفیدان محلی نام قبلی روستا بهمن یک رزگی بوده است. قدمت روستابه حددود100سال پیش می رسدونام اولین کدخدای روستایعنی مراد رابرای آن برگزیده اند.
روستای مرادآباد با آنکه بعنوان یک روستای اقماری طبق طرحهای فرادست شناخته شده اما به دلیل مجاورت با شهر نورآبادهم جمعیت زیادی داردوهم نرخ رشد جمعیتی زیادی داردیعنی علاوه بر نرخ رشد طبیعی روستا مهاجر پذیرنیزمی باشد. بنابرا ین با توجه به نرخ بالای رشدجمعیتی درروستا بایدخدماتی فراتراز خدمات که به یک روستای اقماری داده می شود برای ان در نظر گرفت.
نکته مهم دیگر این است که قرارگیری مراکز بزرگ جمعیتی دراطراف این روستاباعث شده که این روستاازنظر سطح بندی به عنوان یک روستای اقماری شناخته شودوچه بساکه روستا های زیادی که در فاصله دورتری از شهرنورآباد قرار دارد وجمعیتی کمتراز مرادآبادداشته باشندنیز به عنوان یک روستای مرکزی شناخته شوند.

بنابراین ذکر این نکته برای درنظرگرفتن برنامه های عمرانی برای سال افق طرح ضروری است.

فهرست موجود:

  • وجه تسمیه روستا

  • بررسی مشکلات روستا از نظر ساکنین

  • بررسی مشکلات روستا از نظر متخصصین

  • شناسایی پایه در سطح حوزه نفوذ

  • جدول الگوی مراجعات حوزه نفوذ مراد آباد

  • مشخصات عمومی روستا

  • ماتریس فاصله

  • نقشه محله بندی روستا 

  • نقشه شیب بندی روستا 

  • نقشه ارزش اقصادی زمین

  • نقشه توسعه ادواری 

  • نقشه کیفیت ابینه روستا

  • نقشه مصالح مورد استفاده در روستا

  • نقشه عرض معابر در روستا

  • نقشه مالگیت اراضی

  • نقشه کاربری اراضی

  • شناخت عمومی روستا

  • آثار واجد ارزش تاریخی

  • نقشه محدویت ها و پتانسیل توسعه

  • معرفی پلان جدید و قدیم موجود در روستا 

  • شناختی بر مکان های مهم روستا

  • بررسی محیطی روستا 

  • نمودار شغلی روستا 

  • میزان درآمد و هزینه روستائیان 

  • میزان بارندگی در سالهای مختلف

  • جدول استقرارخدمات وامکانات موجود

  • جدول محصولات کشاورزی در سال 1389

  • اوقات فراغت روستائیان

  • جدول  تحولات جمعیتی روستا  بین سالهای 85 تا 89

  • بررسی تحولات جمعیتی روستا در دوره های مختلف سرشماری

  • نمودار کیفیت ابنیه روستا در سال 1389

  • نمودار   ساختار جنسی روستا در سال 1389

  • شناخت وبررسی علل پیدایش روستا         

  • شناخت مراحل گسترش کالبدی روستا

ارایه دیدگاه روستاییان:

معرفی مسایل ومشکلات روستااز نظرساکنین آن:
مسایل ومشکلات روستای مرادآبادبا حضور شورای اسلامی روستا به شرح زیر است:
1-با توجه به نزدیکی روستابه شهر نورآبادوداشتن جمعیت و وسعت زیاد هنوز یک معبراز روستاآسفالت شده است و بقیه معابرروستابامشکل ترددورفت وآمد مواجه است.
2-روستا فاقد بهداشت عمومی است
-فقدان سیستم مناسب برای دفع فاضلاب روستابرای اهالی روستا مشکل ساز شده است.
3-ازمشکلات مهم دیگرروستافقدان سیستم مناسب جهت دفع آبهای سطحی است.
4-فقدان سیستم مناسب جمع آوری بهداشتی زباله در روستااز دیگرمشکلات روستا است.
5-مشکل کمبودوقطع مکررآب آشامیدنی لازم برای اهالی روستا بعلت کمی ظرفیت منبع آب آشامیدنی روستا.
6-فقدان مرکزآموزشی دبیرستان درسطح روستابرای دانش آموزان روستامشکل ساز شده است وباعث شده که اهالی روستا برای مراجعه به شهرنورآباددرفصل زمستان علیرغم مشکل یخ بندان وبارش شدید برف وباران مواجهه شوند.
7-لایروبی زمین های کشاورزی ومشکل هدایت آب سراب مراد برای آن.
8-کمبود کود کشاورزی برای اراضی زراعی روستا.
9-کمبودابزار و ادوات کشاورزی.
10-مشکل تامین سوخت وگازرسانی به روستا علیرغم نزدیکی به شهر نورآباد.
11-فقدان فضای فرهنگی در روستا.

این فایل دارای 48 اسلاید به صورت پاورپوینت و 11 صفحه در قالب word و همچنین نقشه های اتوکدی و عکس های روستا موجود میباشد.

دانلود مستقیم از سایت معماری بنا:

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

دکمه بازگشت به بالا