معماران معروف

دانلود پاورپوینت معرفی ریچارد راجرز

زنــدگـی نـامـه :

 ریچارد راجرز در سال 1933 در فلورا نس ایتالیا به دنیا آمد و تحصیلات معماری را در مدرسه ی Association Architectural (A A) لندن و سپس در دانشگاه ییل آمریکا به پایان رساند. او اولین تجربیات ساخت و ساز خود را بین سال های 1963 تا 1967 انجام داد. در آن زمان گروه (Team 4) را همراه نورمن فاستر و همسر خویش بنیان کرد. در آغاز علاقه ی راجرز به نهضت ساخت گرایی constructivism همراه با هویت شکلی صنعتی آشکار شد. در سال 1970 راجرز،همکاری با معمار جوان ایتالیایی رنزو پیانو را آغاز نمود. آنها با هم در مسابقه ی مرکز ژورژ پومپیدو شرکت کردند و طرح آن ها مقام اول را کسب کرد. مرکز پومپیدو اولین وشاخص ترین دیدگاه ساخته شده ی نهضت هنرمندانه «های – تک » است.

زمینه های فکری:

  • عینیتی قابل لمس برای همگان
  • زیبایی های نهفته در صنعت و ماشین ،جایگاه خود را همان گونه که از نامش پیداست به عنوان یک معماری همراه با تکنولوژی برتر باز نمود.
  • تفکرات اقلیمی ، که گویای محوریت فکری و ذهنیت خلاق آنهاست .
  • در تفکرات گروه راجرز نوع اقلیم منطقه، آفتاب، باد و گیاهان عوامل مهمی هستند که نقش اساسی دارند.
  • توجه خاص به اصول منطق (ریاضی-فنی) ساخت ، به معنای دسترسی به کالبدی که منطق شکل گیری آن از دانشی پیروی می کند که امکانات علم امروز به آن رسیده است.
  • از بین بردن انبوه مصالح و جرم صلب در بنا و جایگزین کردن آن با سبکی، شفافیت و انعطاف پذیری فضا های متنوع مورد نیاز بهره برداری می باشد.

ریچارد راجرز بر این عقیده است :

ایده هایی که معماری می کنیم،از خیلی لحاظ ریشه در باورهای ما دارد و به این ربط پیدا می کند که ما ساختمان را مثل یک کتاب بخوانیم ، برای این که ساختمانی خوانا باشد،باید جریان ساختن آن قابل رویت باشد.

شیوه ای که در گذشته انجام میشده است کلیساهای عظیم گوتیک مثالی بسیار روشن است. زمانی که  آب از درون ناودان شرشرکنان تخلیه می شود خیلی هیجان انگیز است. این بسیار روشن وخیلی خوانا است.

این نوع معماری مورد علاقه من است علم همه ما را به هیجان می آورد. ما معماران عقیده داریم که قرن حاضر قرن علم است. علم و تحقیق علمی ما را با آهنگ معماری بهتر آشنا می کند و می توان به شکلی مفاهیم علمی را با تعبیر شاعرانه ای طرح و تبیین کرد.

مـرکــــــز فرهنــــگی ژرژ پمپـیــدو           طرح : ریچارد راجرز                 رنزو پیانو           

                         

این پروژه با الهام از پروژه سال 1990 گروه آرشیگرام، گروهی از معماران ایده آل گرا،طراحی واجرا شد.

ـــ این ساختمان باید قابل انعطاف می بود و برای کاربری مجموعه ای از فعالیت های فرهنگی ،موزه، فضاهای نمایشگاهی،  مرکز تحقیقات، سینما تئاتر، تالار موسیقی طراحی می شد.

ـــ چنین نیاز های عملکردی که پیانو آنها را  مکانی انعطاف پذیر در برابر هر نوع عملکرد نامیده بود. برای او تکنولوژی به اندازه معماری اهمیت دارد ولی این تکنولوژی نوعی وسیله و واسطه ای برای رسیدن به هدفی والاتر ایجاد فضای معماری می باشد..

ـــ مرکز پومپیدو،چالشی آشکار به دیدگاه  نوین شهری است. در مکان بازارهای شهری،محلات سنگی خاکستری سنتی پاریس،این مرکز باید نشانه ای از پاریس و فرانسه ی مترقی زمانه خویش می شد که پومپیدو به عنوان رئیس جمهور و یک روشنفکر مایل بود از خود به عنوان میراث جاودان باقی بگذارد.

ـــ نمای شیشه ای شفاف و فولاد،با بادبندهای ضربدری نمایان، آسانسورها،پله برقی ها و عناصر خدماتی در بیرون بنا خود را جلوه گر می کنند.تا فضاهای وسیع طبقات به نمایشگاه ها فعالیت های فرهنگی و هنری اختصاص یابد .

ـــ نمایشی از تکنولوژی برتر در معماری

ـــ حس کنجکاوی

ـــ توجه به مخاطب

ـــ حذف بینش کهنه و قدیمی موزه ها

دادگاه حقوقی بوردو (فرانسه،8-1992 )

پروژه ی دادگاه حقوقی بوردو که در پایان قرن بیستم تکمیل شد همان اهمیتی  را در کار راجرز داشت که دهه ی 1970 در پمپیدو و لویدز لندن داشت.

ـــ این ساختمان رسما به عنوان دادگاه بزرگ نمونه ی شاخص شناخته شد که هفت سالن دادگاه با دفترهای مربوطه و ساختمان های عمومی را در بر می گرفت.

بطور خلاصه : فرآیند تکاملی که معماری راجرز  را تغییر داده است ( با موضوعات اکولوژی و تاریخی که اهمیت خاص یافتند) و بطور برابر اصول اصلی را در بر می گیرد.زمانی که دادگاه حقوق بشر،کار خود را در استراسبورگ آغاز نمود این طرح به ذهن راجرز خطور کرد.

                                                    

توجه :این فایل شامل ۳۶ اسلاید به صورت پاورپوینت میباشد.

دانلود مستقیم از سایت معماری بنا:


مطالب مشابه:

زندگی نامه ریچارد راجرز و معرفی کارها و سبک معماری وی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

دکمه بازگشت به بالا