سازه های معماری

دانلود پاورپوینت معرفی سازه فضاکار

سازه های فضایی:

به سازه ای که اصولاً رفتارسه بعدی داشته باشد به طوری که به هیچ ترتیبی نتوان رفتار کلی آنرا با استفاده از یک یا چند مجموعه مستقل دو بعدی تقریب زد، سازه فضا کار نامیده می شود.
با این تعریف طیف وسیعی از سازه ها یعنی حتی برخی از قوس ها و گنبد های آجری گذشته نیز جزء سازه های فضا کار محسوب می شوند. اما دراینجا منظور سازه های سه بعدی خاص هستند که معمولاً دارای اعضاء مستقیم با اتصالات صلب یا مفصلی می باشند.

تاریخچه سازه فضاکار

باک مینستر فولر در سال 1948برای ساخت و تولید یک گنبد باسازه ی فضایی تلاش کرد.
باک مینستر فولر و دانشجویان وی گنبد تجربی و آزمایشی به قطر 15 متر را با استفاده از پنجره های کرکره ای قدیمی ساختند. به علت عدم کفایت سختی ،تیغه ها نمی توانستند وزن خود را تحمل کنند.یک سال بعد فولر تلاش خود را مجدداتلاش خود را برای ساخت سازه های فضا کار (گنبد های ژئودوزیک )در یک پروزه آغاز کرد او در این پروزه از لوله های سخت صلب از جنس الو مینیوم له توسط کابل ها به هم متصل شده بودند استفاده کرد هنگاهی که گنبد به سمت بالا کشیده شد و فرم نهایی خود را پیدا کرد افسانه و داستان سازه های فضایی آغاز شد .
بهترین انتخاب در سازه های تنسگریتی و ژئودرزیک استفاده از ترکیبات مثلثی و شش ظلعی در تمام سطوح ویا ترکیب آن دو با هم است .زیرا این روش مقاومت مکانیکی بسیار بالایی با استفاده از کمترین مقدار مصالحدر سازه تامین می شود.
در عین حال این ترکیب قابلیت انعطافو امکان اجرای سازه به اشکال مختلف را فراهم می نماید .
انواع سازه های فضایی سازه هایی که در گروه سازه های فضایی جای گرفته اند به شرح زیر تقسیم بندی می شوند
1- شبکه های تخت یک لایه ای.
2-شبکه های تخت دو لایه و چند لایه
3-چلیک ها
4-گنبدها
5- شبکه های زین اسبی
_ شبکه های تخت
_ شبکه های تخت یک لایه ای
_ هیپار
شبکه های زین اسبی (هیپار) نحوه شکل گیری این سطوح بدین صورت است که یک منحنی مسطح (مولد) به موازات خودش بر روی منحنی مسطح دیگری (هادی) حرکت می کند و معمولا صفحه این دو منحنی بر هم عمودند.
_ ویژگی ها و مزایا شبکه فضایی
_ نمونه های مشابه شبکه های فضایی داخل و خارج از کشور

این فایل دارای 53 اسلاید به صورت پاورپوینت میباشد.

دانلود مستقیم از سایت معماری بنا:


 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

دکمه بازگشت به بالا