سازه های معماری

دانلود پاورپوینت معرفی سازه های مشبک فضایی

مقدمه :

سازه های مشبک فضایی از اوایل قرن بیستم میلادی هنگامی که اولین نمونه های این نوع سازه هادر سال ۱۹۰۳ توسط الکساندر گراهام بل ساخته شد۰به عنوان گروهی از سازه ها که از مزیت سبک و مقاوم بودن و نیز سرعت و سهولت اجرا برخوردارند ، هماره با فرمهای متنوع برای عملکردهای گوناگون مورد استفاده قرار گرفته اند . رفتار سه بعدی این سازه ها ، پیش ساخته بودن و امکان تولید انبوه آن سبب شد شبکه های فضایی به عنوان یکی از موثرترین روش ها برای پوشش سقف ها و اجرای ساختمانهای با دهانه های زیاد ، مورد توجه معماران و مهندسان قرار گیرد .

امروزه با توجه به استفاده روز افزون از سازهای فضاکار و با بوجود آمدن نرم افزارها در عرصه مهندسی عمران (سازه) ، نوآوری هایی در زمینه طراحی و ساخت سازه های فضاکار صورت گرفته به نحوی که امروزه در دنیا شاهد محبوبیت روزافزون این نوع سازه ها هستیم و این محبوبیت ناشی از قابلیت منحصر بفرد این سازه ها است که عبارت است از پوشش دهانه های بزرگ به جلوه های زیبا ، وزن کم ، سادگی تولید ، سرعت نصب و… است . از طرفی امروزه با پیشرفت علوم و تکنولوژی نیازها و خواسته های جدیدی در زمینه مهندسی سازه رخ نموده است . عامل زمان در ساخت سازه ها اهمیت دوچندان یافته و این امر گرایش به سازه های پیش ساخته را افزایش داده است همچنین با افزایش جمعیت بشری علاقه به داشتن فضاهای بزرگ بدون حضور ستون های میانی خواهان بسیاری پیدا کرده است .. مثالهای متعددی از سازهای فضاکاری که در دنیا و ایران ساخته شده است وجود دارد ؛ استادیوم های ورزشی ، مراکز فرهنگی ، سالن های اجتماعات ، مراکز خرید ، ایستگاه های قطار ، آشیانه های هواپیما ها ، مراکز تفریحی ، برجهای رادیویی و …..

مزایای استفاده از شبکه های فضایی

تقسیم بار :اولین مزیت سازه های فضایی ، مشارکت اغلب اعضای سازه در تقسیم و توزیع بار است ..

نصب تاسیسات : به دلیل وجود فضای باز بین دولایه شبکه های فضایی ، نصب تاسیسات مکانیکی و الکتریکی و کانال های هوا درون ارتفاع سازه به سادگی میسر است . به دلیل وجود سیستم منظمی ازتکیه گاهها ، اتصال این تاسیسات بسیار ساده است و نیاز به کار فولادی ثانویه بسیار کم شده یا حتی خذف می شود ..

مقاومت : شبکه های فضایی سازه های مقاومی اند ، به این معنی که به طور کلی ، فروریختن تعداد محدودی از اعضاء برای مثال کمانش فشاری تحت بارگذاری بیش از حد لزوما منجر به فروپاشی سازه ها نمی شود. ولی اگر اعضای بحرانی تخریب و یا تضعیف شوند در این حالت فروریختن سازه بعید نیست .

اجزای مدولار : شبکه های فضایی مدولار ترین سیستم های سازه ای هستند که از نصب اجزا پیش ساخته به یکدیگر ساخته شده اند بر این اساس اجزای سازه با ابعاد بسیار دقیق و با کیفیت مطلوب تولید می شوند و اغلب به راحتی قابل حمل و نقل اند و به جز برپایی در سایت به کار بیشتری نیاز ندارند . به دلیل این طبیعت مدولار ، سازه های فضایی به راحتی می توانند توسعه پیدا کنند و حتی جمع آوری شده و به منظور استفاده در محل دیگری دوباره برپا شوند .

معایب و محدودیت های شبکه های فضایی
هزینه:
یکی از معایب سازه های مشبک فضایی و شاید یکی از اصلی ترین آنها ، هزینه است که گاهی می تواند در مقایسه با سیستم های سازه ای دیگر مثل قاب مسطح بیشتر باشد ، هزینه بالای اینگونه سیستم ها در مواقعی که از شبکه های فضایی در دهانه های کوچک استفاده می شود ، بیشتر مشهود است .
هندسه منظم :
با وجود اینکه هندسه منظم شبکه های فضایی اغلب به عنوان یکی از مزایای آن در نظر گرفته   می شود ، ولی از برخی از زوایا بسیار پیچیده و در هم به نظر می رسند. شکل واقعی و منظم هندسه شبکه های فضایی در بیشتر زوایای دید از بین می رود و سازه در عین سبکی ، فشرده به نظر می رسد .
زمان نصب :
اگر چه یک نگاه منتقدانه به شکل های فضایی بیان می دارد که تعداد و پیچیدگی گره ها ممکن است سبب طولانی تر شدن زمان نصب در محل اجرا شود . زمان نصب به عوامل مختلفی نظیر سیستمی که می تواند برای کاربرد خاصی بکار رود یا به اندازه عوامل دیگر مانند انتخاب مدول های شبکه بستگی دارد . در مواردی که از اجزای گران قیمت استفاده می شود ، طراحی شبکه با حداقل تعداد گره ها در عمل شیوه بسیار مناسبی است ، زیرا این کار موجب می شود که هزینه مصالح ، کمتر و زمان نصب سریع تر شود .
مقاومت در برابر آتش سوزی :
شبکه های فضایی اغلب در ساخت بام مکان هایی که به مقاومت در برابر حریق نیاز ندارند ، بکار می رود . اگر چه زمانی که از این نوع سیستم ها برای نگهداری کفها استفاده می شود ، در صورتیکه سازه به صورت نمایان باشد ، به محافظت در برابر آتش سوزی نیاز دارند . چنین محافظتی به علت تعداد زیاد اعضاء و سطوح بزرگ اعضای شبکه های فضایی اقتصادی نمی باشد . ولی پوشش های مقاوم در برابر حریق می تواند مورد استفاده قرار گیرد.

سازه های فضا کار:
منظور از عبارت سازه فضاکار سیستم های اسکلت فلزی بوده که از بافت تعدادی زیادی المان یا مدول با شکلهای استاندارد به یکدیگر تشکیل می شوند و نهایتا یک سیستم سبک و با صلبیت زیاد را ایجاد می کنند . سازه های فضاکار در اشکال بسیار متنوعی ساخته می شوند که مهمترین آنها عبارتند از : شبکه های مسطح دو یا چند لایه ، چلیک ها ، گنبدها و قوس ها

 

توجه :این فایل شامل ۲۸ اسلاید میباشد.

دانلود مستقیم از سایت معماری بنا:


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

دکمه بازگشت به بالا