عناصر و جزئیات ساختمانی

پاورپوینت معرفی سیستم قاب سبک فولادی

مقدمه سیستم قاب سبک فولادی

žاستفاده از اعضای فولاد سرد نوردشده از دهه ۱۸۵۰ میلادی آغاز گردید. ولی استفاده از آن تا انتشار اولین ضوابط انجمن امریکایی آهن در ۱۹۴۶ گسترش زیادی پیدا نکرد. امروزه بدلیل کیفیت مناسب ساخت و سرعت بالا و مقاومت بالا در برابر زلزله از آن در کشورهای انگلستان، امریکا، کانادا، استرالیا، ژاپن و… استفاده می کنند. این سیستم ساختمانی دارای تاییدیه فنی از مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن بوده و بعنوان یکی از تکنولوژی های نوین ساختمان در کشور به طور رسمی معرفی شده است.

žتعریف و توضیح سازه فولادی سبک  (LSF)

یکی از سیستم های نوین ساختمانی-برای اجرای ساختمان های با طبقات محدود ،معمولا تا ۵ طبقه
این سازه از ورق های فولادی نورد شده برای تامین پایداری ساختمان، صفحات و تخته های گچی به عنوان پوشش درونی و قطعات دیواره خارجی به عنوان نما تشکیل شده است.
  سیستمی با  توانایی ترکیب با سیستم های سازه ای دیگر کاهش وزن سازه را تا پنجاه درصد (این بزرگترین امتیاز در برابر زلزله می باشد)
شباهت زیاد این سیستم به روش های ساخت ساختمان های چوبی، شکل گرفته بر اساس کاربرد اجزایی به نام استاد (Stud) یا وادار و تراک (Track) یا رانر  و از ترکیب نیمرخ های فولادی گالوانیزه سرد نورد شده، ساختار اصلی ساختمان برپا می شود. مقاطع مورد استفاده در این سیستم U,C و Z، معمولاً با اتصالات سرد به یکدیگر
žالزامات طراحی و اجرا این برای سیستم ساختمانی قاب های سبک فولادی سرد نورد شده (LSF)
در مناطق با خطر نسبی کم، متوسط و زیاد (مطابق آئین نامه ۲۸۰۰ ایران) استفاده از این سیستم سازه ای به عنوان قاب ساختمانی ساده به همراه دیوار برشی بتن آرمه حداکثر در پنج طبقه یا ارتفاع ۱۸ متر از ترازپایه بلا مانع است.
۲ـ استفاده از این سیستم در مناطق با خطر نسبی کم،متوسط و زیاد(مطابق آئین نامه ۲۸۰۰ ایران)تا حداکثر دو طبقه یا ارتفاع ۲۰/۷ متر از تراز پایه،با اجرای مهار بندی قطری بلا مانع است.
۳ـ بکارگیری این سیستم در مناطق لرزه خیز با خطر نسبی بسیار زیاد مطابق آئین نامه )۲۸۰۰ ایران) مجاز نمی باشد.
۴ـ بکارگیری حداکثر دهانه ۵ متر و حداکثر ارتفاع ناخالص(با احتساب ضخامت سقف)۶۰/۳ متر برای هر طبقه در این سیستم مجاز می باشد.
۵ـ طراحی کلیه اجزاء و اتصالات بر اساس استاندارد AISI  (American iron and steel institute)و طرح سازه ای و لرزه ای آن بر اساس آئین نامه های ۷ـ۲۰۰۵ASCE ، ۲۰۰۳ IBC و ویرایش های بعد از آن انجام گیرد.

این فایل شامل ۱۶ اسلاید به صورت پاورپوینت  میباشد.

دانلود مستقیم از سایت معماری بنا:


 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

دکمه بازگشت به بالا