بزرگان معماری

دانلود پاورپوینت معرفی لوکوربوزیه و آثار او

شارل ادوارد ژانره معروف به لوکوربوزیه، معمار معروف و یکی از پیشگامان معماری مدرن ( مدرن متعالی) ، در 6 اکتبر سال 1887 در شهر ((لا-شو-دو-فن)) سوئیس که در کوهستانهای ((ژورا)) قرار دارد قدم به عرصه وجود نهاد.

اجداد لوکوربوزیه از نخستین پروتستانها بودند که از جور کاتولیکها ناگزیر از جنوب فرانسه به این ناحیه از سوئیس کوچ کردند.مردم این شهر بیشتر به ساعت‌سازی اشتغال داشتند.

لوکوربوزیه شهرهای آینده را شهرهایی تجسم نمود که از آسمانخراشهای عظیم و مرتفع تشکیل شده‌است. در هر یک از این آسمانخراشهای چند عملکردی، حدود صد هزار نفر کار و زندگی خواهند کرد. در این ساختمانها آپارتمانهای مسکونی، ادارات، فروشگاه‌ها، مدارس، مراکز تجمع و کلیه احتیاجات یک محله بسیار بزرگ فراهم است. ساکنان این مجتمع ها، از دود و سر‌و‌صدای ترافیک اتومبیل‌ها به دور هستند و بجای آن از آفتاب و دید و منظر زیبا استفاده می‌کنند.

لوکوربوزیه معماری است که کوشید تا به زبانی مدرن، نظامی ریاضی و برخاسته از تناسبات انسانی، به معماری ببخشد . نظام مدولار ابداعی لوکوربوزیه بر دو مفهوم نسبت طلایی و دنباله اعداد فیبوناچی در ریاضیات استوار است و تشریح آن بصورت خلاصه چنین‌است:
لوکوربوزیه انسانی با قد 83/ 1 متر را در نظر گرفت و بر مبنای این ارتفاع استاندارد و‌ قابلیت‌‌ تقسیم‌بندی پیکر انسانها به فواصل مبتنی بر تناسبات طلایی، چهار نقطه از بدن انسان را به عنوان نقاطی که دارای تناسبات طلایی فیبوناچی در فواصل خود نسبت به یکدیگر هستند را معرفی کرد.. چهار نقطه مذکور عبارتند از ،کف پا، ناف، نوک سر و نوک انگشتان دست در حالت بلند کرده و این بدان معناست که بر مبنای این نظام “فاصله بین کف پا تا ناف” با مجموع “فاصله بین نوک انگشتان دست با نوک سر” با “فاصله بین نوک سر تا ناف” برابری می‌کند.

پنج اصل لوکوربوزیه عبارتند از :

  • ستونها، ساختمانها را از روی زمین بلند کنند. (پیلوت)

  • بام مسطح و باغ روی بام

  • پلان آزاد (عدم وجود دیوار باربر)

  • پنجره های طویل و سرتاسری

  • نمای آزاد ( کف‌ها و دیوارها بصورت کنسول)

خانه ماشینی برای زندگی

معماری مدرن که سبکی غالب و جهانگیر در قرن بیستم میلادی بوده ، ریشه در تحولاتی دارد که خاستگاه آن شهر فلورانس در شمال ایتالیا ، در حدود چهار صد سال پیش از ظهور معماری مدرن بوده است. ولی باید توجه داشت که معماری مدرن بصورت یک مکتب معماری با مبانی نظری مدون و ساختمانهای ساخته شده بر اساس اندیشه مدرن،از اواخر قرن 19 میلادی شکل گرفت. خاستگاه این معماری در شهر شیگاگو ، و در اروپا شهرهای پاریس ، برلین و وین بود. و همچنین قابل ذکر است که معماری مدرن ، نقطه عطفی در تاریخ معماری غرب و یا به عبارت دیگر ، در تاریخ معماری جهان بود. زیرا برای اولین بار ، نگرش از سنّت و تاریخ و گذشته ، بعنوان منبع الهام معماری تغییر جهت داد و آینده و پیشرفت ، بعنوان موضوع و هدف اصلی معماری مطرح‌شد.
معماران و نظریه پردازان مدرن سعی کردند، معماری را با علم، تکنولوژی و جهان در حال تحول همگون سازند.
به هر حال اگر بخواهیم اعضای خانواده معماری مدرن را نام ببریم شامل سه دوره اصلی ،  معماری مدرن اولیه ، معماری مدرن متعالی و معماری مدرن متاخّر ، خواهد بود که هر کدام از آنها نیز دارای زیر مجموعه هایی هستند. ولی همانطوری که قبلا اشاره شد ، سبک معماری لوکوربوزیه ، معماری مدرن متعالی ‌‌‌بود‌ که ‌به ‌اختصار‌ به ‌شرح ‌این‌ نوع ‌سبک‌ می‌پردازیم . معماری مدرن متعالی و یا به عبارتی اوج معماری مدرن در بین دو جنگ جهانی اول و دوم ، یعنی عمدتاَ در دهه های 20 و 30 میلادی در اروپا و آمریکا مطرح بود. در دوره معماری مدرن اولیه ، کماکان سبک های تاریخ گرایی , همچون نئوکلاسیک ، رمانتیک و بالاخص التقاتی ، بعنوان سبک های مهم و رایج در غرب ، حائز اهمیت بودند. مانند مکتب شیگاگو ، که بعد از یک دوره نسبتاَ کوتاه بیست ساله ، در مقابل سبکهای تاریخ گرایی نتوانست دوام بیاورد. نهضت هنر نو نیز در اروپا بلا رقیب نبود و بسیاری از ساختمانهای مهم ، به سبک های مختلف تاریخی در اروپا ، همچنان احداث می‌شد. ولی با پایان جنگ جهانی اوِّل و نیاز شدید به ترمیم خرابی های جنگ و تولید انبوه ساختمان، گرایش به سمت معماری مدرن افزایش یافت. لذا استفاده از تکنولوژی روز، مصالح مدرن ، پیش ساختگی ، عملکرد گرایی و دوری از سبکهای پر زرق و برق تاریخی ، مورد توجه قرار گرفت. در این دوره معماری مدرن بعنوان تنها سبک مهم در غرب مطرح شد و دامنه نفوذ آن بصورت یک سبک جهانی ، در اقصا نقاط گیتی گسترش یافت.  یکی از موضوعات کلیدی و بسیار مهم در دوره مدرن متعالی ، مسئله صنعت ، تولیدات صنعتی و تکنولوژی بود. تمامی معماران صاحب نام ، در این دوره به نوعی با مسئله تکنولوژی درگیر بودند. و معماران دیگری مانند والتر گروپیوس و میس ونده رو ، که همفکر با لوکوربوزیه بودند، سعی در قطع کردن وابستگی های معماری مدرن، به گذشته و تاریخ گرایی داشتند. و بجای آن خواهان جایگزینی تکنولوژی و عملکرد ، بعنوان منبع الهام معماری شدند. و گروهی دیگر نیز مانند فرانک لوید رایت و آلوار آلتو خواهان استفاده از امکانات مدرن ، برای رسیدن به یک معماری همگون با طبیعت بودند.

 

ویلا (( فاله))   1906  –  1905 اولین خانه‌ای که توسط لوکوربوزیه طراحی شد.

لوئیس فاله یک جواهرفروش محلی معروف و عضو هیئت امنای مدرسه هنر لاشودفون بود او طراحی خانه خودش را به اپلاتنیه واگذارکرد تا خانهای شبیه به خانه خودش روی شیب تپه پویلره که دارای چشم اندازی بسوی لاشودفون بود، بسازد. اپلاتنیه این وظیفه را به لوکوربوزیه هفده ساله محول کرد و ترسیمات نهایی و نظارت اجرایی را رنه چا پالزکه یک بنای  محلی بود و در ساخت خانه شخصی اپلاتنیه همکاری داثست ، انجام داد .

ویلاهای (( استوتزر و ژاکومه))   1908

اولین خانه های ژانره با توجه به ستنهای بومی سوئیس و شبیه بسیاری از کلبه های این منطقه طراحی شده اند. آنها فاقد اصول بنیانی بکار گرفته شده در کارهای نهایی او
سایت شخصیت هر خانه با توجه به نحوه جایگیری خاص آن و پاسخگویی به بعضی نیروهای طبیعی همچون شیب و چشم انداز مناسب و مسیر حرکت خورشید بوجود آمده اند
محورها بعنوان عناصر اصلی انتظام دهنده بکار رفته اند . در هر ساختمان تضاد درونی میان محورهای خطی و متقاطع نمایان است
هر ویلا دارای یک فرم فشرده است و فرمی که بر روی چشم انداز گسترش نبافته بلکه بصورت یک حجم کاملا بسته است . سقفهای شیبدار با فرم مکعب مستطیل شکل هر خانه تضاد دارد و فرم سقف مهم ترین عنصر به شمار می رود . حجم هر ویلا بصورت مجسمه ای از تنشهای متمایل به پیچیدگی است.
سطوح با بهره گیری از تصاویر و بافت نمایان مصالح مورد استفاده غنی یافته اند و توسط یک سیستم قاب بندی سازماندهی شده اند سنگ نعل درگاه پنجره ها ساختار را به نمایش می گذارند ؛ ولی پروفیل قاب بندی پنجره ها و ستون های تراش خورده بر زیبایی آن افزوده اند . سطرح به ماهیت عملکردی خاص هرفیت پاسخ می دهند. ساختار توجه به خصوصیات سلگ و الوار از اصول بیانی ساختار به شمار می رود . شخصیت سنگین و فشرده سنگ با شخصیت سبک و صفحه مانند الوار در تضاد است.

ویلاهای (( ژانره-پره))   1912

تحت نان سر به مشرق زمین و یک کتاب مدائی سادگی آرامش بخش مقامائی میعایتی سیتوزانه معماری به من و تزیینات اولیه را رها کرد
به مقنعه وانی ترکیب بناء های فرمالی جدید پرداخت . تغبیت بدنی و حجم خارجی صورت نگرفته است؛ ولی او کوشیدنا میان پان و تا یک ارتباط متنی بوجود آورد. استفاده از چهار ستون بتن مسلح برای ایجاد فضاهای داخلی آزاد و نان اولین فضاهای داخلی مانی تنهای مناسب از خصوصیات این وب به شمار می رود.

ژانره تحت تأثبر آگوست پره ( در مدت زمانی که در پاریس برای او کار می کرد ) به پشن مسلح علاقه مند شد. این علاقه ، بواسطه ارتباط با یک مهندس سازه بنام ماکس دوبو افزایش یافت. این دو نفر روی سیستم ساختارهای بتنی ( با بهره گیری از عناصر مورد تایید پروفسورا مورشه که استاد دوبر در دانشکده پلی تکنیک زوریخ بود ) کار می کردند.
خانه ها با استفاده از یک سیستم متشکل از تیرها و ستونهای مبتنی برپا می شد و قابلیت جایگزینی با سایر دومینوهای مشابه را داشت. او در سال ۱۹۱۵ ، با استفاده از این سیستم و خانه های دارای ترکیب بندی های متفاوتی را ترسیم کرد. ولی در این مدت ، تنها وبلا شواب بود که با استفاده از بتن مسلح ساخته شد. یکی از بزرگترین نتایجی که ژانره از این سیستم گرفت ؛ امکان استانداردسازی فرم ساختار و تفکر در مورد ساختن خانه های مشابه قابل تولید در کارخانه بود.

ویلاهای (( شواب))   1916

خانه (( سیتروهان))  1920:

فرم مکعب مستطیل به دو فرم مکعب تقسیم شده است ؛ ( طول عربک اندکی بیشتر از عرض آنها است. یک مکعب ، محدوده نشیمن دارای ارتفاع در برابر نسبت به سایر فضاها و مکعب دوم محدوده استراحت منزل را در بر می گیرد . اتاق خواب اصلی به داخل محدوده نشیمن دید دارد و در طبقه زیرین آن ، آشپزخانه و غذاخوری قرار دارد . در اطاق خواب دیگر در طبقه بالاتر قرار گرفته اند و دارای یک تراس پشت بام هستند. برخلاف ویلاهای اولیه که تقارن آنها را کنترل میکرد و شکل سطرح بسیار مهم بود؛ خانه سیترومان عناصر متقارنی را در درون یک ترکیب بندی انتزاعی و نامتقارن فرار میدهد. عملکرد منقارت پله خارجی و پله مدور داخلی، محدوده وسیع نشیمن و جایگیری آشپزخانه و غذاخوری در محدوده خصوصی در نظر گرفتن عملکردها و ایجاد ترکیب بندی های زیبا و ارضاکننده ، از مهم ترین خصوصیات این خانه به شمار می رود. این زیبایی عملکردی با تراس پشت بام و فضاهای زیبای خود ، تفکر لوکوربوزیه در مورد سبک زندگی در عصر ماشین را به نمایش میگذارد . برخلاف ویلاهای اولیه او ، تصاویر جدید خطوط صریح و واضح و ندان تزیینات ، باعث گردید تا خانه سیترومان بعنوان اولین ماشین زندگی” لوکوربوزیه شناخته شود.

خانه (( سیتروهان شماره2))  1922

لوکوربوزیه برای اصلاح طرح اول خود یک گاراژ را به خانه سیتروهان می افزاید . گاراژ در زیر خانه ( که توسط یک اسکلت سازهای بالاتر از سطح زمین قرار گرفته است ) قرار دارد بر خلاف مدل قبل ، پلکان در داخل خانه قرار می گیرد ولی نشیمن زنانه در بالای محوطه غذاخوری قرار گرفته و به نشیمن بابین دید دارد. ورودی اصلی در نمای خانه قرار گرفته است و مسیر منتهی از بخش ورودی فضای نشیمن از کنار پله مدور به نشیمن زنانه نیم طقبه بالا ، میگذرد.

ویلا (( ساوا))   1931-1929

پوسته منحنی شفاف معرف محدوده دسترسی از نظر شکل و تراکم با قطعه مکعبی در تضاد است. دیواره شیشه ای و شفاف این محدوده اولبه محرک انسان برای نفوذ به بنا است.
دیوار شیشه ای در میان قابهای ساختاری ستونها جای گرفته است و توسط یک تیر I شکل (تیر متصل به یک ستون خارجی که به وسط یک تیر داخلی مابین دو ستون برخورد می کند ) شکافته شده است. این تیر روی محور اصلی ساختمان قرار گرفته و محل ورودی را مشخص می سازد. قدرت و جهت این تیر توسط دو نیر نمایان موازی که ستونهای طرفین ورودی را به یکدیگر می پیوندند ؛ تقویت شده است.
قرارگیری ورودی در ابتدای رامپ ، که با اوج گرفتن خود، یک گردش معمارانه را به آرامی آشکار می سازد ! حالتی رسمی و تشریفاتی به ورودی می دهد.
در سمت چپ رامپ ، یک پله چرخان ساده قرار گرفته است که نشانه چرخش و حرکت عمودی در درون فضا است و در امتداد حرکت منحنی جداره شیشه ای شکل گرفته است.

رامب و بله چرخان و عناصر عملکردی هستند که وقایع مجسمه وار درون فضا را در تقاد با فرم کلی بنا بوجود آورده اند. قرارگیری این دو فرم عمودی در مراکز جاذبه درون مجموعه و نقاد را افزایش می دهد. فرم مدور پله و دیواره مایل کاراز با جداره شیشه ای منحنی ترکیب می شوند تا تحرک و پویایی فضا را افزایش دهد موزاییکهای مربع شکل دارای زاویه ۴۵ درجه نسبت به محور اصلی ، حس چرخش درون فضا و ارتباط میان درون و برون را افزایش می دهند. در سمت راست ورودی ، یک منحه معلن توسط ستون مدور مجاور ورودی سوراخ شده و بازگو کننده ایده اصلی ویلا در مقیاس کوچک تر است.

کلیسای (( رونشان))   1950

سایت بنا بر روی زمین مسطح بالای یک تپه قرار دارد و مسیر دسترسی به آن از پایین تپه در سمت جنوب شرقی آن سایت واقع است. قسمت غربی مسیر با درختان محصور شده است و این مسیر از جبهه غربی سطح صاف بالای تپه به آن وارد می گردد.
در فاصله زیادی از قسمت شرقی سایت، و درختان جنگل لبه شرقی سایت را بوجود آورده اند . در میان این تپه پر درخت ، سطح صاف و کوچکی در جبهه غربی آن قرار گرفته که دارای چشم اندازهایی به” اطراف و خصوصأ سمت جنوب است.

این فایل دارای 109 اسلاید به صورت پاورپوینت میباشد.

دانلود مستقیم از سایت معماری بنا:


مطالب مشابه:

دانلود پاورپوینت رایگان معرفی معمار لوکوربوزیه

دانلود پاورپوینت معرفی لوکوربوزیه

دانلود پاورپوینت معرفی اثار لوکوربوزیه

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

دکمه بازگشت به بالا