معماران معروف

دانلود پاورپوینت معرفی معماران هرزوگ و دمورن

مقدمه:

معماری و تفکر در طول تاریخ به یکدیگر وابسته بوده‌اند و همواره با ایجاد تحول در اندیشه‌های زمانه، معماری دچار تحول شده است. اگر سطح را بعنوان یکی از مهمترین عناصر معماری بپذیریم، می‌توان تحول معماری دوره‌های مختلف را در تحول سطوح معماری جستجو کرد.
با این فرض می‌توان به بررسی جایگاه سطح در معماری معاصر پرداخت.بطور کلی دیدگاههای متفاوتی نسبت به سطح در معماری معاصر مطرح شده است که بعنوان نمونه می‌توان به سطح شفاف۳، سطح کدر۴، سطح مفهومی۵، سطح بدون مرکز۶،‌ سطح پیوسته۷ اشاره کرد که نقطه اوج هر کدام را می‌توان در آثاری چون: خانه شیشه‌ای۸ (فیلیپ جانسون)، اپرای توکیو۹ (ژان نوول)، خانه دیوار۱۰ (جان هیدک)، پارک لاویلت۱۱ (برنارد چومی) و کتابخانه ژوسیو۱۲ (رم کولهاس) مشاهده کرد.
سطح نیمه شفاف یا سطح کدر که موضوع بحث این مقاله است، محصول پسا مدرنیته و نگاه نیمه شفاف به جهان هستی است و آثار هرتزوگ و دمورن در این حوزه اندیشه بررسی خواهند شد.
این دو معمار در سال ۱۹۵۰ میلادی در شهر باسل۱۳ سوئیس به دنیا آمده ، بین سالهای ۷۵-۱۹۷۰ تحت نظر آلدو روسی۱۴ به آموزش معماری پرداخته و در سال ۱۹۷۸ شرکت هرتزوگ و دمورن و همکاری را تأسیس نموده‌اند و تاکنون ضمن تدریس در دانشگاههای معتبر جهان به فعالیت حرفه‌ای خود ادامه می‌دهند. آنها در سال ۲۰۰۱ میلادی جایزه معتبر پرایتزکر۱۵ را بطور مشترک دریافت نمودند.
اساس کار هرتزوگ و دمورن بر طراحی سطح (پوسته بیرونی بنا) قرار دارد . آنها معتقدند:” دوران پروژه‌هایی که حجم یا برنامه‌های پیچیده دارند به سر رسیده است و اکنون باید به پروژه‌هایی با سطح پیچیده اندیشید.” و با این هدف، از روش‌های متفاوتی برای دست‌یابی به سطح عمیق و پیچیده استفاده می کنند. استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته‌ چاپ روی بتن، شیشه و پلاستیک، نقاشی انتزاعی بر نمای ساختمان‌ها، ترکیب مصالح شناخته شده به روش‌های جدید و توجه به نقش طبیعت در تأثیرگذاری بر نمای ساختمان از جمله مهمترین روش‌های مورد استفاده‌ی آنان است.

_ افتخارات هرزوگ و دمورن

۱۹۷۵- کسب مدرک معماری از دانشکده فنی فدرال سوئیس – در شهر زونیخ
۱۹۷۷- فعالیت به عنوان دستیار پروفسور Dolf Schnebli در زونیخ
۱۹۷۸- تاسیس دفتر هرزوگ و دمورن در شهر بازیل
۱۹۸۳- هرزوگ به عنوان استاد مهمان در دانشگاه Cornell آمریکا، دعوت شد
۱۹۸۷- برنده جایزه معماری از آکادمی هنر در برلین.
۱۹۸۹- استاد مهمان در دانشگاه هاروارد (هرزوگ و دمورن)
۱۹۹۱- استاد مهمان در دانشگاه Tulane در New Orleans
۱۹۹۱- کرسی استادی برای معماری و طراحی در زونیخ، سوئیس
۲۰۰۱- برنده جایزه معماری Pritzker
۲۰۰۲- برگزاری نمایشگاه Archaeology of the Mind در مونترال کانادا
۲۰۰۳- برپایی نمایشگاه از طرح های دفتر هرزوگ و دمورن در مونترال کانادا
۲۰۰۵- برپایی نمایشگاه Beauty and Waste in the Architecture در مادرید
_ ورنر هرزوگ به همراه ویم وندرس و رینر ورنر فاسبیندر برجسته‌ترین اعضای بین‌المللی سینمای جدید آلمان هستند. او در نظر عموم با مجموعه‌ای چشم‌گیر از فیلم‌های داستانی دهه ۱۹۷۰ و سالهای اولیه دهه ۱۹۸۰ مرتبط است که برای وی شهرت جنبش «رویای خیالی (Romantic Visionary) را به ارمغان آوردند. با این حال حتی در آن دوره از زندگی وی، او به همان اندازه که در سینمای داستانی فعال بوده در سینمای مستند هم فعال بوده است. با کاهش حجم تولیدات داستانی وی و همینطور عدم موفقیت در هماهنگ کردن استانداردها یا برانگیختن تحسین کارهای اولیه اش، سالهای دهه ۱۹۹۰ و ۲۰۰۰ شاهد تمرکز فزاینده او روی سینمای مستند بود که اغلب نتایج خشنود کننده‌ تری هم داشت. هر دو سوی آثار وی به طور ریشه‌ ای به وسیله تمایلی به شخصیت‌ های رؤیاپرداز، که درک‌ شان از جهان، آنها را از مسیر اصلی جامعه بیگانه کرده و اغلب در مرزهای ارتباطات (یا انزوای) انسانی قرار دارند، به هم مرتبط شده‌اند. رؤیایی‌ های بلندپرواز، دیوانگان، کوتوله‌ ها، خون‌ آشام‌ها، معلول‌های ذهنی و جسمی و بازماندگانی چون دیتر دنگلر در «دیتر کوچولو نیاز به پرواز دارد-۱۹۹۷ (Little dieter needs to fly) و جولیان کوپکه در «بالهای امید-۱۹۹۹» (Wings of Hope) که تجربیات آسیب‌زای آنها به نحوی موجب ازهم‌گسیختگی‌ شان شده است، نمایانگر شخصیت‌ هایی هستند که نهایت وجوه شخصیت هرزوگ از طریق آنها نمایی مبسوط از «وجود» را در تعارض با کوری معنوی هنجارهای اجتماعی به نمایش می‌گذارد.
_ هرزوگ همچنان در خودداریش از نگاه به فیلم های مستندش به عنوان بخش متمایزی نسبت به سایر کارهایش ثابت قدم است و به طور مفیدی وجوه مشترک داستانی/مستند را جهت سود بردن از هر دو گونه مورد مکاشفه قرار داده است. او هیچ اشکالی در این نمی‌بیند که به عنوان مثال، در فیلم «درسهای تاریکی» در صدای روی تصویر به دروغ ادعا کند که آتش‌نشان‌ها، از سرجنون، در حال آتش زدن مجدد چاههای نفت تازه خاموش شده هستند تا چیزی برای دوباره خاموش کردن داشته باشند، یا در فیلم «ناقوس هایی از اعماق-۱۹۹۳» (افراد مست محلی را برای ایفای نقش زائران استخدام کند.

_ بیوگرافی ورنر هرزوگ:

با نام Werner Stipetic در سال ۱۹۴۲ در مونیخ آلمان متولد شد. در روستای کوهستانی و دور افتاده Sachrang بزرگ شد. بسیار سفر کرد، اولین سفرش را در سن ۱۴ سالگی انجام داد. زمانی که هنوز در حال تحصیل در مدرسه بود سرمایه اولین فیلمش را با شب‌کاری در یک کارخانه فولاد تأمین کرد. شرکت فیلم‌سازی Werner Herzog Filmproduktion را تأسیس کرد که بسیاری از فیلم‌هایش را تولید نمود. اولین فیلمش «نشانه‌های زندگی» (Signs of Life) را در سال۱۹۶۸ ساخت. از سر بغض تهمت فاشیسم از سوی چپ‌ها، که بیشتر حول فیلم سال ۱۹۷۰ وی «حتی کوتوله‌ها  با کم شروع می‌کنند» (Even Dwarfs Started Small) متمرکز بود، تا کسب عنوان بخشی از سینمای جدید آلمان در سالهای ۱۹۷۰ پیشرفت کرد. به خاطر همکاریش با Klaus Kinski  هنرپیشه در ۵ فیلم به خوبی شناخته شد.

_ معرفی مبانی فکری و نظری هرزوگ – دمورن

_ آنها معتقد اند:
دوران پروژه‌هایی که حجم یا برنامه‌های پیچیده دارند به سر رسیده است و اکنون باید به پروژه‌هایی با سطح پیچیده اندیشید.” و با این هدف، از روش‌های متفاوتی برای دست‌یابی به سطح عمیق و پیچیده استفاده می کنند. استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته‌ چاپ روی بتن، شیشه و پلاستیک، نقاشی انتزاعی بر نمای ساختمان‌ها، ترکیب مصالح شناخته شده به روش‌های جدید و توجه به نقش طبیعت در تأثیرگذاری بر نمای ساختمان از جمله مهمترین روش‌های مورد استفاده‌ی آنان است.
در این دسته آثار، هرتزوگ و دمورن با استفاده از سطوح مشبک فلزی یا پارچه‌ای در مقابل سطح شیشه‌ای نما، پوسته‌ای دو جداره بوجود می‌آورند، که کیفیت‌های فضایی و بصری متنوعی به ساختمان می‌دهد. ساختمان مرکز تحقیقات شرکت روچه فارما۱۶ یکی از این دسته‌ آثار است که بین سالهای (۲۰۰۰-۱۹۹۳) طراحی و اجرا شده است. ” این ساختمان در یک مجموعه‌ بنا شده است و اکثر بلوک‌های آن قبلاً ساخته شده‌اند. بنابراین باید از شرایط موجود در آن مجموعه از لحاظ کد ارتفاعی و کشیدگی ساختمان و… پیروی می‌شد.
_ هرتزوگ و دمورن، در چند پروژه‌ی دیگر هم مانند ساختمان اداری شرکت بیمه هلوتیا پاتریا۲۰ (۲۰۰۱-۱۹۹۸)، مجموعه‌ مسکونی خیابان هرن (۲۰۰۰-۱۹۹۶)، آپارتمان‌ مسکونی در پاریس۲۰۰۰-۱۹۹۶ از این تکنیک استفاده کردند. در مجموع به نظر می‌رسد در این دسته آثار،‌ هرتزوگ و دمورن تحت تأثیر اندیشه‌ها و آثار کریستو- به ویژه پروژه‌های بسته‌بندی او بوده‌اند.

_ ایجاد بافت بر پوسته خارجی

ویژگی بارز این دسته آثار، استفاده از تکنیک‌های چاپ بر روی پوسته خارجی بناها است که هرتزوگ و دمورن از روش‌های بسیار متفاوتی جهت ایجاد این بافت‌ها استفاده کرده اند.
_ پروژه دیگری که در اینجا قابل بررسی است، کارخانه شراب‌سازی دومینوس۳۴ است که در مکانی استثنایی در ناپاوالی۳۵ در ایالت کالیفرنیا واقع شده است.
ساختمان این کارخانه به سه بخش عملکردی تقسیم شده، بگونه‌ای که سه بخش در سلسله مراتب هم بصورت خطی، حجم کلی ساختمان را بوجود آورده‌اند. ساختمانی به طول ۱۰۰ متر ، عرض ۲۵ متر و ارتفاع ۹ متر، که رابطه‌ی مطلوبی با سایت پروژه برقرار کرده است.

_ آثار : هرزوگ – دمورن

تیت مدرن- لندن
خانه رودین- لیمن فرانسه
خانه آبی- سوئیس
مدلی از خانه چوبی- اشتوتگارت آلمان
خانه پلی وود(تخته سه لایی)- سوئیس
سیگنال باکس- سوئیس
انبار موتور راه آهن- بازل، سوئیس
سوئیس – SBB برج مرکزی کنترل
موزه کوپرزموله-دویسبورگ، آلمان
خانه سنگی- ایتالیا
آپارتمانی در بازل- سوئیس
کارخانه مشروب سازی دومینوس- آمریکا
آپارتمان مسکونی- سوئیس
استودیو رمی زاگ- فرانسه
انستیتو تحقیقات دارویی- بازل، سوئیس
ساختمان ریکولا استوریج- سوئیس
فروشگاه پرادا- توکیو، ژاپن
ساختمان ریکولا- فرانسه
کتابخانه مدرسه فنی ابرسولد- آلمان
انستیتو تحقیقات دارویی روشه- سوئیس
مرکز اقامتی و رسانه ای کرملیچ- آمریکا
مرکز رقص باله لابن – لندن
موزه دو یانگ- سانفراسیسکو، آمریکا
فروم- بارسلونا، ایتالیا
توسعه تیت مدرن- لندن
ورزشگاه جام جهانی آریانز آرنا- برلین، آلمان
مرکز هنری واکر
تالار فیلارمونیک الب
ورزشگاه جام جهانی آریانز آرنا- برلین، آلمان
BBVA
España
آسمان خراش جدید “هرزوگ و دومورون
ساختمان مثلثی شکل
موزه CaixaForum
موزه M. H. de Young Memorial در پارک گلدن گیت سانفرانسیسکو
Walker Art Center در میناپلولیس مینه‌سوتای آمریکا
مرکز حرکات موزون

_ نتیجه‌گیری

در مجموع می‌توان آثار هرتزوگ و دمورن را با آثار نقاشان سبک اکسپرسیونیسم انتزاعی مانند مارک روتکو۴۳و جکسن پولاک مقایسه کرد که با تأکید بر سطح و عمق بخشیدن به آن از طریق باز آفرینی‌های مکرر سطوح با تکنیک‌های مختلف، سعی در تولید فضاهای جدید و تجربه نشده دارند و توانسته‌اند جایگاه سطح را در فرایند تولید اثر معماری ارتقا دهند.
اما مسئله‌ی معماری تنها سطح و پوسته ی بیرونی نیست. شاید در پروژه‌هایی با مقیاس کوچک، توجه به پوسته باعث پیچیده‌تر شدن معماری ‌شود، اما در پروژه‌های بزرگ نمی‌توان تنها با توجه به پوسته خارجی به کلیه‌ی مسائل پروژه پاسخ داد یا به تعبیر رم کولهاس : ” در پروژه‌هایی با مقیاس بزرگ، داخل و خارج (Interior and Exterior) دو پروژه‌ی جدا از هم‌اند و نمی‌توان با فکر کردن در مورد یکی به مسائل دیگری پاسخ داد.”
البته با دقت در آثار متاخر هرتزوگ و دمورن، به ویژه مرکز فرهنگی اسکار دومینگوئز و مرکز خرید پرادا و حتی بازسازی موزه‌ی تیت مدرن لندن و استادیوم المپیک پکن متوجه می‌شویم که دیدگاه آنها پیرامون توجه به سطح پیچده اندکی متحول شده و تا حدودی به برنامه و حجم پیچیده هم توجه کرده اند.
در مجموع می‌توان مهمترین ویژگی آثار هرتزوگ و دمورن را تأکید بر دوگانگی‌هایی مانند شفافیت و عدم شفافیت، بیرون و درون، نو و کهنه و… دانست که با حذف مرز بین این دوگانگی‌ها و با ابزار سطح در جستجوی آفرینش معماری هستند.

مطالب مشابه:

این فایل دارای ۶۷ اسلاید به صورت پاورپوینت میباشد.

دانلود مستقیم از سایت معماری بنا:


 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

دکمه بازگشت به بالا