انسان طبیعت معماریسبک های معماری

دانلود پاورپوینت معرفی فلسفه معماری ارگانیک

بینش معماری ارگانیک ریشه در فلسفه رمانتیک دارد. رمانتیسم یک جنبش فلسفی ، هنری وادبی 18 و19 میلادی در شمال غربی اروپا بود که به سایر نقاط اروپا و آمریکا سرایت کرد. این جنبش واکنشی در مقابل خرد گرایی عقل مدرن بود. گوته و شیلر دو شاعر بنام آلمانی واژه رمانتیک را در مقابل کلاسیک برای اولین بار به کار بردند.
رمانتیک ها مانند پیروان تفکر کلاسیک به ذهن انسان اعتقاد داشتند. ولی رمانتیک ها به آن بخش از ذهن توجه داشتند که بیشتر درباره احساس و عواطف بود. در صورتی که برای فلاسفه کلاسیک مانند دکارت ولبیتنز، عقل و منطق اهمیت داشت.

کلاً سیستم یا خرد باوری به مبانی علوم اثباتی مانند فیزیک، ریاضی و خرد و منطق معتقد است. در حالی که رمانتیسم یا احساس باوری به تخیل، احساس، هیجان و عاطفه نظر دارد. نکته حائز اهمیت اینکه اکثر فلاسفه رمانتیک شاعر بودند وبه تجلیل از طبیعت، عواطف و تخیل می پرداختند. در حالی که اکثر فلاسفه کلاسیک ریاضی دان بودند.لذا در آثار ادبی و هنری کلاسیک می توان وضوح، عدم ابهام، نظم تقارن و تناسب را مشاهده کرد. ولی در آثار رمانتیک برانگیختن احساس و هیجان، ایجاد ابهام و توهم و مناظرتماشایی طبیعی مورد نظر است.

رالف والدوامرسون( 1882-1803) نویسنده، شاعر و کشیش آمریکایی
رالف والدوامرسون( 1882-1803) نویسنده، شاعر و کشیش آمریکایی

هواریتو گرینو(1852-1805) مجسمه ساز و هنرمند آمریکایی، نظریه زیبایی پیشنهاد می کرد که براساس مطالعه دقیق طبیعت بود« قانون تطبیق پذیری»، قانون زیر بنایی طبعیت درتمام ساختارها است.

ساموئل تیلور کولریج( 1834-1772) شاعر،ادیب و فیلسوف انگلیسی، معتقد بود که « فرم ارگانیک همان گونه که از درون رشد می کند.شکل می گیرد»
وبالاخره ویوله لودوک( 1879-1814)، معمار معروف فرانسوی که بر ضد ضوابط مدرسه هنرهای زیبا قیام کرد، سازه ساختمان های گوتیک را سازه پویا و دینامیک می دانست.« وی معماران را ترغیب کرد که قوانین طبیعی خلقت را به کار گیرند. همانند مجسمه سازان قرون وسطی که گیاهان وحیوانات رامطا لعه می کردند تا بفهمند که چگونه فرم های آنها همواره یک عملکردی را نشان می دهند ویا خود را با خصوصیات ارگانیسم تطبیق می دهند». لودوک بر این نظر بود که « ارتباط بین عملکرد وسازه یک اصل زیر بنایی در معماری قرون وسطی بود وباید به عنوان یک اصل مهم، راهنمای هنرمندان مدرن باشد»

لذا می توان بیان نمود که عقاید رمانتیک های اروپا وآمریکا، بالاخص نظرات آنها را در مورد طبیعت وقوانین طبیعی، زیر بنای فکری معماری ارگانیک را تشکیل می دهد.
معماری ارگانیک در آمریکا در قرن 19توسط فرانک فرنس و لویی سالیوان شکل گرفت. اوج این نظریه را می توان در نیمه اول قرن بیستم در طرح ها ونوشتارهای فرانک لوید رایت مشاهده کرد.

فرانک فرنس( Frank furaness ) که استاد سالیوان محسوب می شود وسالیوان برای مدتی در دفتر او کار کرده بود، بیشتر تحت تاثیر سبک نئوگوتیک بود.

به اعتقاد فرنس « بر اساس نظریه ارگانیک ، فم های طبیعی پویا (دینامیک) هستند. نیروها وفشارهایی که در ساختار یک حیوان دخیل هستند، کشش ماهیچه ها ومفاصل هنگامی که موجود حرکت می کند، طرح رشد وگسترش که در فرم گیاهان وصدف ها دیده می شود، تصویری از یک شکل زنده است اگر یک کار هنری بخواهد بیان کننده باشد، باید به صورت ارگانیک ساخته شود ، اجزا آن نمی توانند به صورت بخش های مجزا باشند، بلکه آنها باید در یک سیستم پویا وشکل پذیر در یکد یگر Knowlton house ادغام شده باشند . بیان در معماری باید، در حل کردن نیروهای فیزیکی که در یک کالبد ارگانیک عمل می کند صورت گیرد»

لویی سالیوان از پایه گذاران سبک مکتب شیکاگو معماری مدرن در آمریکا بود. وی نیز اعتقاد بسیار زیاد به فرم های طبیعی وسبک ارگانیک داشت. سالیوان به روش معتقد بودکه مشابه پروسه به وجود آمدن در طبیعت بود.

او برای اولین بار اصطلاح فرم تابع عملکرد را بیان نمود( Form Follows Functio ) و چنین عنوان کرد: « بعد از مشاهده مستمر پروسه طبیعی به این نتیجه رسیدم که فرم تابع عملکرد است» یعنی سالیوان فرم تابع عملکرد را در پروسه رشد و حرکت طبیعی می دید.

توجه :این فایل شامل ۲۵ اسلاید به صورت پاورپوینت میباشد.

دانلود مستقیم از سایت معماری بنا:


مطالب مشابه:

دانلود پاورپوینت معرفی معماری رنسانس و باروک

دانلود مقاله مبانی نظری فرم گرایی در معماری

دانلود پاورپوینت تاثیر آب و گیاه بر معماری‌‏‎‏‎


 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

دکمه بازگشت به بالا