سبک های معماری

دانلود پاورپوینت معرفی معماری شیوه پارتی

بناهای مهم شیوه پارتی

۱- نیایشگاه آناهیتا در کنگاور ۲۵۳- ۲۲۴ ق م
۲- کاخ الحضرا (هترا) ۱۲۳ ق م
۳- مجموعه شهر و کاخ های نسا ۱۷۳- ۱۳۶ ق م
۴- کاخ آشور ۱۰۰ -۱ ق م
۵- بازه هور ( احتمالا نخستین چهارتاقی پیش از ساسانی )
۶- آتشکده فیروز آباد ۲۲۴ م
۷- تاق کسری ۲۴۱ م

معبد آناهیتا:

طرح کالبد معبد آناهییتا-کنگاور پس از کاوش های باستان شناسی
طرح کالبد معبد آناهییتا-کنگاور پس از کاوش های باستان شناسی

بزرگترین بنای سنگی ایران است که شیوه ساخت معماری آن شامل رواق های سرپوشیده طویل در چهار سمت ، صحن وسیع مستطیل شکل ، تعداد زیادی ستون های تناور و کم ارتفاع در دو سوی رواقها و فضای کوچک مستطیل شکل در شرق صحن بزرگ می باشد.

« وضعیت کالبدی بنای معبد آناهیتا»

بنای آناهیتا چهار ضلعی مستطیل شکل و پهناوری آن به ابعاد 209 × 244 متر مربع است و هر ضلع آن دیواری به ضخامت 18.5 متر است که روی آن ردیفی از ستون های قطور قرار گرفته است . بلند ترین نقطه معبد 32 متر از سطح زمین ارتفاع دارد و اختلاف سطح بین دو نقطه ی منتهی الیه شمال غربی و جنوب غربی آن به 14 متر بالغ می شود.پیکره ی دیواره های سکو وسیع معبد عمدتاً با لاشه سنگ و ملات گچ ساخته شده است. اما نمای بیرونی آنها با قطعات سنگی بزرگ پاکتراش چنان استادانه پرداخت شده که به ملات نیازی نداشته و به صورت خشکه چین است.
در ضلع جنوبی بنا پلکان دو طرفه ای به درازای 154 متر احداث شده که هر 2 تا 5 پله ی آن در یک بلوک سنگی تراشیده شده اند و پله های عظیم صفه تخت جمشید را تداعی می کنند.

سبک « دوریک » در معماری یونان عهد « آرکائیک » که نمونه بارز معماری و حجاری آن معبد « پوزنیدون » بوده و دارای ستون هایی که ارتفاع آن ها 4 برابر قطرشان است در حالیکه ابعاد یک واحد ستون در معبد آناهیتا متشکل از پایه + سر + میان ستون برابر 355 سانتی متر است و این اندازه برابر فاصله بین دو ستون و ضمناً معادل دو برابر قطر پایه ستون است . باید خاطر نشان کرد که ستون های آپادانا در مقایسه با ستون های آناهیتا ، کالبدی کشیده تربلند تر دارند و به عناصر تزیینی همچون گل و برگ و خطوطی برای تجسم احجام هنری و حیوانی مزینند.

هترا – (Hatra) – الحضراء:

شهر هترا که به شهر الهه خورشید نیز معروف است ، از معدود آثار تاریخ دنیای باستان است که از چند فرهنگ و تمدن تاثیر عمیقی پذیرفته است. این شهر در زمان (Parthians) اشکانیان بنا شده است. از این رو تاثیر هنر هلنی که توسط یونانیان و در پی حمله اسکندر به ایران راه یافت در آن به وضوح مشاهده می شود. همچنین این شهر به دلیل موقعیت جغرافیایی خود و ارتباط با روم  از هنر رومی هم بهره گرفته است. البته عقاید ایرانی هم در احداث این شهر سنگی بی تاثیر نبوده است.

معرفی کاخ الحضرا:

شهر هترا را خواهر شهر پالمیر در سوریه خوانده اند ، زیرا این دو شهر شباهت های زیادی به یکدیگر دارند. هترا دو بار در برابر حمله پادشاهان روم مقاومت کرده است. در زمان ساسانیان این شهر توسط شاهپور اول فتح شد و بقایای خاندان اشکانی در آنجا سقوط کردند ، بعدها زلزله این شهر را ویران کرد. در دوران اسلامی ، یاقوت حموی جغرافی دان مسلمان که بین سالهای 575 تا 626 (ه .ق) می زیسته ، آن شهر را دیده و در کتاب خود از آن یاد کرده است. چندین معبد ، قصر و مجسمه سنگی در این شهر باقی مانده است. این شهر بین دجله و فرات و در فاصله چند کیلومتری از غرب شهرهای آشوری قرار دارد.

معرفی کوه خواجه سیستان:

تزیینهای معماری بکار رفته در برخی قلعه‌های این بنا شباهت به شیوه یونانی دارد، سر ستون‌هایی به سبک دوریک با پیچهای توماری، تزیینهای دیگری مانند گل کوچک پرپر به صورت نیلوفری (لوتوس)، از هنر هخامنشی اقتباس شده است و بعضی از آنها به هنر بین‌النهرین نیز شباهت دارد.
آتشدان، اتاق طواف، رواقهایی با نقاشیهای دیواری زیبا و محلی که گالری نام گرفت به خاطر وجود تعداد زیادی از نقاشیهای دیواری از پرتره پادشاهان ، بزرگان و داستانهای مذهبی با کادر و قابی در اطراف که در تمام نقاط اتاق خودنمایی می‌کند و حتی تا سقف نیز کشیده شده از جمله آثار مهم کشف شده در کوه خواجه سیستان است.

معرفی طاق کسری:

یکی از آثار برجسته و شاخص از دوره ساسانی تاق کسری است. تاق کسری در تیسفون و در خاک عراق واقع شده است.این که بنا چه زمان و به دست چه کسی ساخته شده است کاملا مشخص نیست. برخی آنرا به زمان شاپور یکم ساسانی در نیمه دوم سده سوم میلادی  نسبت می دهند و برخی دیگر در زمان خسرو انوشیروان ( کسری). این بنا مانند کاخهای تخت جمشید و قصر شیرین بر روی صفه ها ساخته شده است.

ویژگیهای معماری دوره پارتی

1- گوناگونی در طرحها و بهره گیری از اندامهای گوناگون
2- جفت سازی در نیایشگاه ها و کاخهای پذیرایی
3- عدم استفاده از جفت سازی در کاخهای مسکونی و خانه ها
4- درونگرایی با بهره گیری از میاسرا
5- شکوه و عظمت دادن به ساختمان ها با بلند ساختن آنها
نیارش در دوره پارتی
آرایه ها (تزئینات) در دوره پارتی
گوشه سازی یا گوشه بندی

توجه :این فایل شامل ۳۳ اسلاید میباشد.

دانلود مستقیم از سایت معماری بنا:


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

دکمه بازگشت به بالا