تنظیم شرایط محیطی

دانلود پاورپوینت معرفی معماری پایدار همراه ده ها نمونه موردی های خارجی

فهرست:

_ مقدمه

_ معماری سبز

_ کلیات و اهداف در معماری سبز

_ دستور العمل اجرایی معماری سبز

_ مصالح سبز

_ معرفی معماران سبز

_ معرفی نمونه های معماری پایدار

در معماری معاصر،تغییراتی که با توجه به معیاری های زیست اقلیمی و پایداری پدید می آیند،هر روز اهمیت بیشتری می یابند. سخن از پایداری در معماری را می توان به تصور و طراحی ساخت و سازهای آینده تعبیر کرد.آن هم نه تنها با پایداری فیزیکی ساختمان،بلکه با پایداری و حفظ این سیاره و منابع انرژی آن،گسترش شهر نشینی و زندگی صنعتی باعث ایجاد اثرات مخرب زیست محیطی گوناگون گردیده،که مهمترین آنها آلودگی هوا و صدامی باشد.
بحث معماری پایدار ،بحث جدیدی نیست چه در زمان ساخت و به اصطلاح مرحله کارگاهی چه در زمان استفاده و همچنین در زمان بازسازی و تخریب یک بنا باید از مصالح و روش کار استفاده کرد که کمترین ضرر را به محیط زیست و در نتیجه بشریت وارد کند.
اصطلاح معماری پایدار یا معماری محیط زیستی به معماری حساس به مسائل پیچیده همزیستی طبیعت ،انسان و مصنوعات اطلاق می شود. این واقیعت موجب شده در اغلب کشورها معماری محیط زیستی نوعی رمان علمی ،تخیلی مربوط به آینده یا نوعی تجمل مختص قشر مرفه تلقی شود اما واقعیت با این ایده کلیشه ای نسبت به معماری محیط زیستی متفاوت است.
امروز هدف معماری محیط زیستی ایجاد تعادلی پایدار و سازمان یافته بین طبیعت،موجودات زنده و محیط مصنوع است.یا به نوعی معماری سبزو در
این راه کل فرآیند معماری ،یعنی اندیشیدن و مطالعه ،طراحی ،ساخت.
فرآیند سبز در معماری فرآیندی کهن می باشد برای مثال از هنگامی که انسان های غارنشین برای اولین بار پی به این مسئله بردند که انتخاب غاری
رو به جنوب از لحاظ دمای محیط مناسب تر از غاری می باشد که دهانه آن به سمت شمال است.

معماری سبز:

معماری سبز برخاسته از معماری پایدار و توسعه پایدار می باشد که این نیز ناشی از نیاز انسان امروز در مقابل پیامدهای سوء جهان صنعتی ومصرفی عصر حاضر است . معماری و فن آوری میتوانند از یکدیگر یاد بگیرند.  معماری “های تک” با منطق خشک تولید کلان واستفاده بی مهابا از تکنولوژی و تلفیق با کارکردگرائی شدید منجر به محیط های خنثی و بی مصرف شد حساسیت در برابر چنین وضعیتی روابط گسترده تر،از جمله ساخت مکان ،مصرف انرژی ،شهر سازی و آگاهی زیست را بوجود آورد بطوریکه امروزه اکوتک(تلفیق طبیعت با تکنولوژی) را در مقابل های تک قرار داده است

_ معمارانی که آثار شاخص در معماری پایدار دارند :

– رنتزو پیانو
نورمن فاستر
– سانتیاگوکالاتراوا
– ریچارد راجرز
– برنارد لاسوس
– اینگن هوون
– اوردیک
– کالن
– نیکلاس گریشماو
– ایتسوکو هاسه گاوا

_ معرفی نمونه های موردی ساختمان هایی که طبق اصول معماری پایدار ساخته شده اند

– ساختمان اداری مالیات داخلی ناتینگهام
طراحی ساختمان اصلی اداری در کنار جاده با کارکردهای اجتماعی و وسایل ارتباطی قرار گرفت که به وسیله ی یک دیوار دوجداره ی شیشه ای با عرض یک متر از آلودگی و سرو صدا محافظت می شود در این دیوار پنجره هایی برای تهویه ی هوا تعبیه شده اند بین دو ساختمان یک حیاط چشم نواز که شبیه یک دره عمیق و سراشیب است قرار دارد . دو ساختمان با پلهایی به هم مرتبط می شود این حیاط فقط یک منظره ی بصری برای ساختمان نیست بلکه یک منطقه محدود با هوایی یک نواخت بوجود می آورد که هوای خارجی را که قبلا در تهویه ی ساختمان استفاده شده است تصفیه می کند . درختان حیاط هوا را پاک می کنند سایه ایجاد می کنند و دریافت گرما را از خورشید کاهش می دهند.
_ ساختمان لویدز
این ساختمان دارای یک پوسته ی مثلثی شیشه ای برای عایق دار شدن و هم یک سقف بتنی بدون پوشش است که انرژی سرمایی را درطول شب جذب و در طول روز آنرا مصرف میکنند که نیاز به خنک کننده را در طول روز کاهش می دهد ایده پوسته ی شیشه ای دوجداره می تواند محصور کننده ی ساختمان در لایه ای از هوا باشد که پنجره ها در پوسته داخلی نصب می شود تا به روزنی شفاف باز شوند و از آنجا هوای مصرف شده در خانه بوسیله تاثیرات لایه ای بیرون کشیده می شود و بوسیله باد از سطوح خارجی ساختمان دور می شود در تابستان این روزن می تواند برای افزایش جریان هوا تا حد امکان باز شود. در زمستان سیستم بسته می شود تا باعث افزایش ایزولاسیون و جذب گرما شود.
_ معرفی ساختمان دادگاه بوردو
دادگاه مرکزی شهر بوردو دارای اصولی برای تهویه مطبوع و طبیعی در آب و هوای گرم اروپایی است ، به طوریکه نیاز به چرخش هوای تازه در اتاق های دادگاه در طراحی و شکل بنا تاثیر گذاشته است.کارکرد و ظاهر آنها مانند وست هاوس می باشد که هوا و نور از پایین و گرمای اندکی از طرق نورگیر وارد میشود ، گرمای خورشید که از بالای بنا جذب میشود (تاثیرات لایه ای ) را افزایش می دهد و تحرک کافی هوا را در ساختمان ایجاد می کند. قبل از اینکه هوا وارد اتاق های دادگاه شود از روی یک استخر آب می گذرد و مرطوب و خنک می شود هوای سالن از فراز استخر و همچنین از خنکای آبهای زیر زمینی که از طریق دستگاه تهویه به چرخش در می آید تامین میشود.
_ کاربرد انرژی خورشیدی در ساختمان
بکارگیری طراحی معماری خورشیدی که تشابه بسیاری با معماری سنتی کشورمان دارد نیازهای گرمایی و سرمایی ساختمانها به حداقل می رسد. بر این اساس برای کاهش انرژی مورد نیاز یک ساختمان می بایست طراحی آن مطابق با اقلیم آن منطقه باشد.دلیل عمده عدم استقبال اقشار مختلف مردم از استفاده از انرژی خورشیدی در منازل،ارزانی حامل های انرژی در ایران می باشد،در صورتی که با وضعیت کنونی انرژی،ضرورت اجرای طرحهای خورشیدی امری اجتناب نا پذیر است.
_ آشیانه ای متخلخل
این سازه غول پیکر براساس قوانین حاکم بر طبیعت طراحی شده است در راستای آموختن مسائلی چون انعطاف پذیری،قابلیت سازگار شدن با محیط ،صرفه جویی انرژی و.. از طبیعت کشف و نتیجتا ساخت نمونه ای سازه جدید شده است.برج بیونیک به گونه ای طراحی شده است که تمام قسمت های آن الهام گرفته از طبیعت باشد چرا که طراحان آن اعتقاد داشتند،طبیعت پاسخ تمام مشکلات را در خود دارد.اولین و مهمترین نکته مقاومت این برج ۱۲۲۸ متری مقاومت آن در برابر زلزله و باد است.این مسئله در برج بیونیک با ساخت پی هایی مانند ریشه درختان حل شده ریشه های شناور شده در خاک درخت این سازه بی نظم را قادر می کند تا نیرو را به صورت متلاشی و خرد شده به زمین منتقل کند با توجه به این نکنه که پی های افقی برای مقاوم سازی برج ها با ارتفاع بیش از ۵۰۰متر مناسب نیستند طرح خود را بر روی فونداسیونی ریشه مانند مستقر کردند.قسمت فوقانی این بنا قابلیت نوسان،توانایی ایستادگی در مقابل باد ها و طوفان های سنگین را دارد البته این نوسان آنقدر آرام صورت می گیرد که برای ساکنان محسوس نیست .
_ پروژه وینسنت
پروژه وینسنت در پاریس در حال احداث می باشدساختمان هایی با سبک معماری متضاد با هوای مه آلود پاریس است.solar drop یکی از این ساختمانهاست که با ساختاربیضی شکل بر روی خطوط متروکه راه آهن احداث شده است.نمای این ساختمان از۲۵۰ مترمربع صفحات فتوولتائیک و همچنین چمن پوشانده شده است.
_ برج زنده در شهر رن فرانسه
این برج ترکیبی از ۱۲۷ آپارتمان مسکونی،اداری و تجاری ،گلخانه و یک کتابخانه است.طراحان نشان داده اند که ساختمان می تواند به صورت یک ماشین محیط زیستی مستقلی در نظر گرفته شود و پروژه برج زنده تجربه ای در این زمینه است.
گلخانه ای که در همه طبقات این برج تداوم دارد با استفاده از فنون کشاورزی پیشرفته صنعتی می تواند مقدار زیادی سبزی و میوه تولید کند و همچنین آب بازیافت شده از فاضلاب و باران را به کار گیرد.
_ معرفی برج مسکونی در بمبئی
در این پروژه که داستانهای علمی-تخیلی را تداعی می کند از مفهوم باغهای معلق بابل استفاده شده و برج سمبلی از هندویسم است.
در این برج ۷ لایه روی هم قرار گرفته فضای مسکونی وجود دارد و باغهای معلق آن با کابلهایی به هم متصل شده اند.بزرگترین واحد مسکونی به وسعت ۴۵۰۰ مترمربع روی بام قرار گرفته است . یک باند فرود هلیکوپترو یک باغ اختصاصی را نیز شامل می شود.در این برج،طبیعت و گل و گیاه به عنوان عناصر اصلی نمای بنا به کار گرفته شده اند و حضور طبیعت با مفاهیم فلسفی اصلی پروژه گره خورده است.
_ معرفی ساختمان پاویون هلند
در طبقات این ساختمان ۶ نوع مختلف از تلفیق طبیعت و معماری دیده می شود در طبقه همکف تپه های ماسه ای منظره ی خاصی را بوجود آورده اند در طبقه بالا تر منظره ی گلخانه برای نمایش تاثیر مثبت صنعت کشاورزی و شکل دهی به طبیعت طراحی شده است در طبقه دوم محفظه های بزرگی که در آن ریشه ی درختان طبقه بالا تر جا داده شده است قرار دارد طبقه سوم تداعی کننده ی منظره ی جنگل است و در آن تنه ی درختان تنومندی که ریشه در طبقه ی زیرین دارد دیده می شود .
_ معرفی برج الطاقه, برج انرژی خاورمیانه
این طرح در مقایسه با بنا های سنتی مصرف انرژی را حدود ۶۰ درصد کاهش می دهد و بقیه ی نیازها با استفاده از انرژی های تجدید شوند خورشید ،باد ،خاک و آب تامین می شود در نتیجه بنا به هیچ وجه باعث اشاعه ی گازco2 نمی شود برج انرژی یک سازه ی مدرن ۶۰ طبقه است فناوری تهویه ی آن براساس بادگیر های سنتی عربی است جریان باد از بالای ساختمان به پایین و درون بنا هدایت می شود ساختار ویژه این بادگیرها امکان می دهد که مستقل از جهت باد عمل کند و جریان هوا به وسیله ی تبخیر آب،پاک و خنک هم می شود انرژی باد به عنوان ابزار مستقیم تهویه ی ساختمان مورد استفاده قرار گرفته و دیگر به سیستم مکانیکی کشنده ی هوا نیازی نیست .نمای دو جداره ای که سراسر بنا را می پوشاند هوای تصفیه نشده را وارد سیستمی می کند که صرفا با استفاده از باد و گرما بخش حرارتی کار می کند شیشه های دو جداره حفاظت بهینه ی حرارتی را تضمین و امکان حد اکثر بهره برداری از نور روز و استفاده از چشم اندازها را فراهم می کند یک سپر خورشیدی جدید فضا های داخلی را در مقابل تابش مستقیم حفظ می کند این سپر بخشی از محیط دایره را به وسعت ۶۰ درجه پوشش می دهد و همراه با خورشید در اطراف برج می چرخد این پرده ی خورشیدی مجهز به فتوولتائیک انرژی الکتریکی نیز تولید می کند .

این فایل دارای ۴۹ اسلاید به صورت پاورپوینت میباشد.

دانلود مستقیم از سایت معماری بنا:


نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا