انسان طبیعت معماریتنظیم شرایط محیطی

دانلود پاورپوینت معرفی معماری پایدار در طراحی ساختمان

کاربرد مفاهیم پایداری و توسعه پایدار در معماری مبحثی به نام معماری پایدار را بوجود آورده است که مهم‌ترین سرفصل‌های آن را عناوین “معماری اکو – تک”، “معماری و انرژی” و “معماری سبز” تشکیل می‌دهد.

 

معماری پایدار

که در واقع زیرمجموعه طراحی پایدار است – را شاید بتوان یکی از جریان‌های مهم معاصر به حساب آورد که عکس‌العملی منطقی در برابر مسایل و مشکلات عصر صنعت به شمار می‌رود. برای مثال، ۵۰ درصد از ذخایر سوختی در ساختمان‌ها مصرف می‌شود که این به نوبه خود منجر به بحران‌های زیست محیطی شده و خواهد شد. بنابراین، ضرورت ایجاد و توسعه هرچه بیشتر مقوله پایداری در معماری بخوبی قابل مشاهده است.

عمر ساختمانها در کشور ما چنان است که یک خانه با قدمت ۲۰ یا۳۰ سال، کلنگی تلقی شده و غیر قابل استفاده است و این، کاملاً مغایر با اصول توسعه پایدار است. استانداردهای مورد استفاده در خانه های ما، نه تنها به روز نیست بلکه متعلق به دهه های ۴۰ و۵۰ است که اکنون به کلی منسوخ شده و همین امر موجب شده تا خانه های امروز ما، بازدهی بسیار کمی داشته باشند…. آرامش خانه های ما امروز کجاست؟ آیا هنوز آن احساس امنیت، سکوت، محرمیت و … که در خانه های سنتی ما بود، در خانه های مدرن ما احساس می شود؟ معضل عمده کشور ما که به لحاظ منابع جنگلی و چوبی، کشوری فقیر بحساب می آید، کمبود چوب نیست بلکه استفاده ناصحیح از آن است. چوب بدون پرداخت در اکثر خانه های سنتی استفاده میشود که بسرعت خوراک جانوران گشته یا آتش می گیرد، می پوسد و از بین میرود.

معماری پایدار، مانند سایر مقولات معماری، دارای اصول و قواعد خاص خود است و این سه مرحله را در برمی‌گیرد:

۱– صرفه جویی در منابع

این اصل از یک سو به بهره‌برداری مناسب از منابع و انرژی‌های تجدیدناپذیر مانندسوخت‌های فسیلی، در جهت کاهش مصرف می‌پردازد و از سوی دیگر به کنترل و به کارگیری هرچه بهتر منابع طبیعی به عنوان ذخایری تجدید پذیر و ماندگار توجه جدی دارد.

۲– طراحی برای بازگشت به چرخه زندگی

دومین اصل از معماری پایدار بر این فکر و یا نظریه استوار شده است که ماده از یک شکل قابل استفاده تبدیل به شکل دیگری می‌شود، بدون اینکه به مفید بودن آن آسیبی رسیده باشد.

از سوی دیگر به‌واسطه این اصل، یکی از وظایف طراح، جلوگیری از آلودگی محیط است

۳- طراحی برای انسان

اصل طراحی برای انسان، آخرین و شاید مهمترین اصل از معماری پایدار است. این اصل ریشه در نیازهایی دارد که برای حفظ و نگهداری عناصر زنجیره ای اکوسیستم لازم است که آنها نیز به نوبه خود بقای انسان را تضمین می کنند.

نمونه معماری پایدار :برج هرست

این ساختمان درنیویورک قراردارد که توسط نورمن فاستر، معمار بسیارمعروف، طراحی شده و نمونه‌ای بارز از یک بنای پایداراست

عمار با انتخاب طرحی منحصر بفرد برای این بنا، موجب کاهش ۲۰ درصدی فولاد مصرفی در ساخت آن شده است.همچنین، ساختمان مجهز به سنسورهای حساس به نور خورشید برای تنظیم روشنایی لازم درفضاهای داخلی است

این ساختمان به دلیل اینکه دربیشتراوقات سال از هوای خارج از ساختمان به عنوان تهویه مطبوع استفاده می‌کند، ۲۲ درصد دی‌اکسیدکربن کمتر ‌وارد هوا می‌کند.

تاریخچه معماری پایدار:بحران افزایش آلودگی محیط زیست در اواسط دهه۱۹۷۰ ، سبب تشکیل گروههای طرفدار و حامی محیط زیست گردید و مفهوم گسترده ای تحت عنوان «پایداری» پیگیری شد. اصطلاح «پایدار (sustainable)» برای نخستین بار در سال ۱۹۸۶ توسط کمیته جهانی گسترش محیط زیست تحت عنوان «رویارویی با نیازهای عصر حاضر بدون به مخاطره انداختن منابع نسل آینده برای مقابله با نیازهایشان» مطرح گردید .

آیتم های مورد بحث
تعریف نگارنده از معماری پایدار
تاریخچه معماری پایدار
مفاهیم پایداری
معانی پایداری
اصول معماری پایدار
نظریه معماران پایدار
مصالح سبز
شعارهای معماری پایدار
معماری اکوتک
معماران پایدار
نمونه بناهای پایدار

 

توجه :این فایل شامل ۲۵ اسلاید میباشد.

دانلود مستقیم از سایت معماری بنا:


 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

دکمه بازگشت به بالا