بناهای تاریخیپروژه های درسیجاذبه های گردشگری جهان

دانلود پاورپوینت معرفی معماری یونان

موقعیت جغرافیایی یونان باستان

کشور یونان با مساحت تقریبی 46500 (چهل و شش هزار و پانصد کیلومتر مربع)، در جنوب شرقی اروپا و در کرانه های شمال شرقی دریای مدیترانه قرار گرفته است. این سرزمین از شمال به مقدونیه و بلغارستان، از شمال شرقی به ترکیه، از شرق به دریای اژه، از جنوب به دریای مدیترانه و از سمت شمال غربی به کشور آلبانی محدود می شود. یونان سرزمینی کوهستانی است که در انتهای جنوبی شبه جزیره بالکان قرار دارد و قسمت اعظمی از قسمت جنوبی این شبه جزیره در دریا پیش رفته است. این سرزمین پوشیده از رشته کوه های فراوانی است که به علت کوهستانی بودن، قابل سکونت و مستعد برای فعالیت های کشاورزی است .

بر اساس تقسیمات جغرافیای تاریخی، یونان باستان سه ناحیه مهم را در بر می گرفته است:

1. بخش جنوبی شبه جزیره بالکان.
2. جزایر واقع در دریای اژه، معروف به جزایر ایونی.
3. کرانه های غربی آسیای صغیر که در تاریخ اقتصادی و اقتدار سیاسی یونان اهمیت فوق العاده ای داشته اند.

معماری یونان باستان

باستان شناسی یونان نیز مانند سایر کشور ها، دارای یکصد سال عمر است. هنر یونان را تنها نباید در سرزمین اصلی آن جستجو کرد زیرا با گسترش متصرفات یونان در دوره اسکندر و نفوذ هنر یونان در کشور های مفتوحه و علاقه ای که یونان در هلنیزه کردن دنیای آن زمان داشت، موجب گردید که هنر یونان در مقیاس وسیعی گسترش یابد. این هنر در سرزمین های متصرفه، با ترکیب هنر بومی و محلی، رنگ تازه ای گرفت که نه شیوه خالص یونانی در بر داشت و نه چندان هنر محلی بود بلکه هنر کاملاً التقاطی بود. البته در ایران نفوذ هنر یونانی پیش از دوره اسکندر، در زمان هخامنشی به خوبی دیده می شود. ؟
با از بین رفتن نفوذ سیاسی یونان بر کشور های متصرفه، هنر محلی این کشور ها با کیفیت بهتری جای هنر یونانی را گرفت.

در سال 1886م ، یک تاجر آلمانی به نام هانریش شلیمان، Heinrich Schliemann، با مطالعه کتب و افسانه های یونانی تصمیم به یافتن سرزمین های قدیمی یونانی کرد. در این زمان بود که باستان شناسی یونان متولد شد. شلیمان با مطالعه آثار هومر، تصمیم گرفت، تروا و میسن را بیابد. شهر تروا در اشعار هومر با نام ایلیون آمده است. وی در محل تروا ، 9طبقه فرهنگی را یافت که طبقه 6 را با توجه به اشیاء ارزنده آن و مقایسه با گفته های هومر، شهر تروای داستان ایلیاد دانست.

این شهر باستانی از سال 1600 تا 1200ق.م فعال بوده و بعد از این تاریخ بر اثر آتش سوزی از بین رفته است. شلیمان برای اطمینان از کلوش های خود در شهر میسن نیز به کاوش پرداخت تا مرکز پادشاهی آگاممنون را کشف کند.

تمدن های پیش از هلنی

تمدن های اژه ای: تمدن هایی که در طی هزاره سوم قبل از میلاد و قبل از پیدایش تمدن های خاص یونانی در تقاط مختلف دریای اژه ای بوجود آمد.

1. تمدن کرتی (مینوسی) (1200-3000ق.م)
2. تمدن میسنی
3. تمدن سیکلادی (2600 تا 1100 ق.م میلاد )

ویژگی های هنر مینوسی:

آثار یافت شده از این تمدن به طور ناگهانی ظاهر شدند و در مدت کوتاهی از میان رفتند. احتمالاً یک عامل خارجی در از بین رفتن این تمدن دخیل بوده است. طبیعت هنر مینوسی آمیخته به شادی و آکنده از حرکات موزون است و در هیچ یک از آثار هنری اشاره ای به تهدید ها و جنگها نشده است. در دوران اولیه این تمدن، یعنی در هزاره سوم قبل از میلاد، ساکنان این جزیره هنوز در مرحله روستا نشینی قرار داشتند. اما تحول هنری کرت در هزاره دوم قبل از میلاد رخ داد. در این دوره بود که تمدن شهر نشینی پیشرفته ای بوجود آمد که با مناطقی همجوار مانند مصر روابط تجاری برقرار کرد. هسته مرکزی این تمدن کاخ های کنوسوس، فایستوس و گورتین بود. این کاخ ها در 1450 ق.م به یکباره نابود شدند.

کاخ کنوسوس:

این کاخ مهمترین کاخ کرت است و مربوط به مینوس شاه می باشد. در افسانه تزئوس و مینورتور چنین آمده است که مینوس پادشاه جزیره کرت در کاخ باشکوهی فرمانروایی می کرد. این کاخ آنقدر اتاق تو در تو داشت که در افسانه ها به معبد هزار خم مینورتور معروف شد. مینوس دستور داده بود که هر ساله تعدادی از جوانان آتن را برای قربانی شدن به غار هیولای مینورتور ببرند. اما یک پهلوان آتنی به نام تزئوس به تنهایی وارد غار شد و هیولا را کشت.
در اوایل قرن 19م ، آرتور اوانس بقایای کاخ کنوسوس را در جزیره کرت یافت.

تمدن میسنی:

این دوره را که همزمان با دوره اواخر مینوسی می دانند، حدوداً به 1500 ق.م می رسد که پس از فروپاشی تمدن مینوسی در کرت ، در یونان برتری یافتند. شواهد نشان می دهد که این قوم به دلیل مراودت زیادی که با مصری ها داشته اند ، تحت تاثیر هنر مصری قرار گرفته اند. نام میسنی ها که در سرزمین اصلی یونان زندگی می کردند، برگرفته از شهر اصلی و قلعه مانندشان میسن است که درسواحل جنوب شرقی یونان واقع شده بود. میسنی ها کاخ هایشان را در قلعه های عظیمی ساخته بودند که دیوار هایش سه متر ضخامت داشت. سالم ترین و گیراترین بقایای معماری میسنی آثاری از کاخ های مستحکم تیرونزو است که در حدود 1400 ق.م ساخته شد و در 1200ق.م با هجوم اقوام دوری به میسن، نابود گردید.

آخرین مرحله تمدن میسنی به عنوان دوران قهرمانی یونان کهن شناخته شده است. در این ایام آگاممنون حاکم میسن جنگ تروا (1200ق.م) را به راه انداخت. وی با کشتی های جنگی خود به سوی شهر تروا، در آن سوی دریای اژه حمله کرد. اما به خاطر استحکامات قوی شهر تروا، نتوانست آن را تسخیر کند تا اینکه با حیله اسب چوبی وارد این شهر شد و آن را ویران کرد.
هومر شاعر حماسه سرای یونان در قرن 8ق.م، در کتاب ایلیاد، حوادث این نبرد را توصیف کرده است.
تمدن میسنی با هجوم اقوام دوری، سرنگون شد و آتش سوزی شهر میسن را نابود کرد.

تمدن سیکلادی:

این تمدن در جزایر کوچک سیکلاد، واقع در شمال جزیره کرت موطن داشت. که از 2600 تا 1100 ق.م میلاد را دربر می گرفت و به جز مقابر سنگی کوچک کمتر اثری از این تمدن بر جای مانده است. از جمله اشیایی که در این مقبره های در کنار مردگان قرار می دادند، بت های مرمرین بود که پیکره برهنه الهه ای ایستاده را نشان می دادند. بت های سیکلادی به اندازه های مختلف از بزرگ تا کوچک ساخته شده بودند و حالت زاویه دار داشتند. یعنی بدن های پهن و سه گوش و گردن استوانه ای و صورت بیضی. علایم چهره نیز تنها شامل بینی بلند و تیغه ای بود.

نظام های معماری یونان

در معماری یونان ستون عنصر اصلی شمرده می شد و واحد محاسبه معماری و معیاری بود برای ایحاد تناسب بین اجزا و عناصر معماری.
کلمه نظام و شیوه معماری از سویی 1.دلالت بر تمام خصوصیات و اصول معماری و 2. از سوی دیگر دلالت بر ویژگی ها و اجزای ستون ها و سرستون ها دارد. به طور کلی از حدود 600ق.م تا پایان دوره یونانی مآبی (27ق.م) چهار نوع ستون و سرستون یا همان نظام معماری در یونان متداول بود. از این چهار شیوه، یک شیوه فرعی بود و بعد از مدتی به کلی متروک شد و سه شیوه دیگر، اصیل و رسمی شدند و هنوز هم در معماری استفاده می شوند.

 شیوه دوریک Doric

  1. این سبک از 630ق.م در مرکز یونان مرسوم شد.
  2. از ویژگی های این سبک سادگی و صلابت آن است.
  3. بدنه ستون ها کوتاه و کلفت است و از پایین به بالا از قطر آن کم می شود. تعداد شیارها قاشقی بدنه ستون ها از 24 تا 116 عدد متغیر بود.
  4. سرستون ها مدور و ساده است که به بالشتی معروف است.
  5. بر روی سرستون ها فرسب (سه ترکی) و بالای آن افریز قرار می گیرد.
  6. در افریز های سبک دوریک نقوش برجسته اندک و تک نقش های کوچک استفاده می شد.
  7. بهترین نمونه این سبک معبد هرا در المپ است.

این فایل دارای 80 اسلاید به صورت پاورپوینت میباشد.

دانلود مستقیم از سایت معماری بنا:


 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

دکمه بازگشت به بالا