در اوایل قرن بیستم و در سال ۱۹۱۹ والتر گروپیوس مدرسه معماری باهاس را بر اساس وحدت نقش معمار، هنرمند و صنعتگر بنیان نهاد؛ چند سال بعد، لوکوربوزیه در سال ۱۹۲۳ کتابی را با عنوان “بسوی یک معماری” منتشر کرد که این کتاب برخوردی انقلابی با معماری همان زمان محسوب میشد. وی در این کتاب با شور فراوان از شگفتی های صنعت و از استاندارد سازی بناها همچون تولیدات صنعتی صحبت میکرد. در حقیقت اینها سالهای آغازین شکل گیری بنیانهای معماری مدرن محسوب میشدند. بین سالهای ۳۴- ۱۹۲۹ لوکوربوزیه بیشتر نظریات خود در باب شهرسازی را در بسیاری از شهرهای آمریکای جنوبی، آفریقا و اروپا بصورت طرحهای پیشنهادی ارائه کرد و حتی در بخش هایی از شهر پاریس نیز با استفاده از سیاست “تخریب از بن” ساختمانهای مورد نظر خود را جایگزین بخش هایی از بافت فرسوده شهری نمود. در این سالهای بیثبات در فاصله زمانی ۱۹۲۵ تا ۱۹۳۳ ، مدرسه باهاس بدست نازی ها بسته شد و درنتیجه کارگاه های مختلف در نقش هنرمند- صنعتگر به طراحی در تمام مقیاس ها برای برآورده ساختن احتیاجات روزمره و یا به عبارتی طراحی “از قاشق تا شهر” میپرداختند. با احداث ویلا ساووا در سال ۱۹۳۱ معماری مدرن با اصول پنج گانه لوکوربوزیه – بنا روی پیلوت، باغ بام، پلان آزاد، پنجره در درازا و نمای آزاد – تثبیت شد و تا امروز به عنوان بن مایه های معماری مدرن شناخته میشود.
رم کولهاس که متولد رتردام هلند است بین سالهای ۱۹۵۲ تا ۱۹۵۶ در اندونزی مقیم بود و سپس به عنوان خبرنگار و فیلم نامه نویس در آمستردام ساکن شد. پس از آن به لندن رفت و به تحصیل معماری در مدرسه AA پرداخت. در سال ۱۹۷۲ با کسب بورس تحصیلی عازم ایالات متحده شد و در آنجا اقامت گزید. وی در آمریکا شیفته نیویورک شد و با چاپ کتاب “هذیان نیویورک (Delirious Newyork)” در سال ۱۹۷۸ به زودی مشهور گشت. حدود بیست سال بعد کولهاس با کتاب “کوچک،متوسط،بزرگ،کلان (S,M,L,XL)” نشان داد که ایده اصلی مدرنیسم با معماری و شهرسازی مدرن در تضاد است و برای حل مسائل امروز باید با توجه به واقعیت که وی آن را “رئالیسم نو” مینامد، روح اصلی مدرنیسم را احیاء کرد. موضوعاتی که کولهاس با پیوستگی شایان توجه به آنها میپردازد، از یک واحد مسکونی تا شهر و کلانشهر توسعه مییابند.
یکی از مهمترین پروژه های کولهاس مرکز هنر و تکنولوژی رسانه ای “ZKM” است که برای شهر کالسروهه طراحی شده بود. بنا میبایست به لابراتواری تبدیل میشد که افراد بتوانند در مورد رابطه پرابهام هنر و تکنولوژی تحقیق کنند، به همین دلیل به این مرکز لقب باهاس الکترونیک داده شده بود. هر چند کولهاس پس از سه سال کار و تهیه کلیه نقشه های اجرایی موفق نمیشود که باهاس الکترونیک را بدلیل انصراف شورای شهر بسازد، اما چیزی را که در طی زندگی حرفه ایش بوجود میآورد بیشباهت به باهاس گروپیوس نیست. وی علاوه بر تحقق بخشیدن به طرح هایش در مقیاس خرد و کلان و ارائه نظریات و تئوری های نو در زمینه های مختلف، دفاتر معماری OMA و AMO را بنیان نهاد که بطور مثال بین سالهای 1993 تا 2003 در مدرسه- دفتر AMO حدود 500 نفر بیش از 120 پروژه معماری، شهرسازی و تحقیقاتی را اداره کرده اند. هرچند طرح های ساخته شده به نسبت کل، بسیار کم است اما تولید اندیشه در دفتر کار وی اعجاب انگیز است، بطوری که افرادی که بعدها تحت عنوان معماران مولف، گروه هایی نظیر MVRDV، FOA و … را بنا نموده اند، مدتها در دفتر معماری کولهاس به کار اشتغال داشته اند.
_ معرفی ویلا دال آو –فرانسه ساخته شده 1991
_ معرفی تئاتر رقص هلند.لاهه هلند.ساخته شده 1987
_ آموزشگاه .اوترخت.هلند
_ کتاب خانه عمومی سیاتل آمریکا
_ خانه ی بردو –فرانسه –ساخته شده 98-1994
_ شهر موسیقی پورتو
_ کنگره بزرگ لیل فرانسه
_ استفاده تنوع بسیار زیاد مصالح وتضادها
_ ساختمان CCTV رم کولهاس
توجه :این فایل شامل ۱۳۶ اسلاید به صورت پاورپوینت میباشد.
دانلود مستقیم از سایت معماری بنا:
دکمه بازگشت به بالا