معماران معروف

دانلود پاورپوینت معرفی معمار گرگ لین

قرن هاست که بشر در رابطه ی تنگاتنگ با طبیعت به سر برده و برای تولید مایحتاج خود از آن الهام می­گیرد. لئوناردو داوینچی، نابغه ی عصررنسانس، یکی از اولین کسانی بود که برای ساختن ماشین پرواز دانشهای «بیولوژی» و «فنی» زمان خود را در آمیخته و برای حل مسائل فنی زمانش به جستجو و تحقیق در ساختار جانداران پرداخت. امروز پانصد سال پس داوینجی مهندسان رشته های مختلف برای ایجاد ارتباط بین قوانین علوم فنی با دنیای جانداران تلاش مشابه دارند. ارتباطی که با آغاز قرن بیستم و یکم و رشد روزافزون رایانه ها جایگاهی خاص یافته ودنیای اندیشه های معماری را نیز تحت تأثیر قرار داده است. حجم زیاد مقالات، سخنرانی ها، مباحث نظری و پروژه های ارائه شده در چند سال گذشته تأییدی بر این مدعاست. به موازات اوج گری این مباحث، عرضه ی آثار شاخص این جریان را در سالنهای موزه های معتبر دنیا نیز می بینیم. یکی از سردمداران به نام این جریان «گرگ لین» متولد ۱۹۶۴، معمار و نظریه پرداز آمریکایی است که این مقاله در معرفی و بررسی افکار او تحت عنوان معماری بینونیک دارد.
اما بیونیک در معماری تنها کندوکاو در ساختار بهینه ی جانداران و کاوش در «نحوه ی عملکردها» خلاصه نمی شود. طیف گسترده ای از برخوردهای جدید را می توان امروزه به بیونیک نسبت داد. مباحثی چون بررسی فرایندهای زنده و الهام از آنها برای بهینه سازی کلان طرح؛ تجزیه ی مراحل طراحی و سازماندهی مجدد آن به کمک مدلهای پیچیده ی ریاضی و الگوریتمهای هوش و حیات مصنوعی برای یافتن اشکال و رشد فرمهای بهینه و بسیاری موارد دیگر.
گرگ لین را در این میان می توان سردمدار نظریه ای جدید در مباحث بیونیک در معماری به شمار آورد. او مایل است آثاری خلق کند که همچون موجوی زنده دارای گونه های متمایز و انعطاف پذیری همزیستی با شرایط محیطی را از لحاظ فرم یا رنگ دارا باشند. حرکتی که می توان گفت از همان ابتدای دهه ی شصت آغاز شد، ولی به دلیل محدودیت های فنی تأثیر مشخصی در آن سالها از خود بر جا نگذاشت. از دو دهه ی پیش بود که با افزایش قدرت رایانه ها معمارانی چون لین این امکان را یافتند که به طراحی معماری ابعاد جدیدی بدهند. ابزار این معماران سیستمهای کامپیوتری جدیدی است که نه تنها طراحی سه بعدی را از ابتدا ممکن می­کند بلکه به موازات آن، محاسبه ی مدلهای ریاضی پیچیده، فرمهای غیرهندسی و شبیه سازی فرایندهای زنده را امکان پذیر می سازند. البته استفاده ابزای از سیستمهای پیچیده ی طراحی و محاسبه را در دو دهه گذشته در شمارزیادی از پروژه ها می بینیم. پروژه هایی چون موزه ی گوگنهایم (۱۹۹۱) اثر فرانک گهری که پس از ساخت مدل گلی اولیه، کلاً در دنیای مجازی سه بعدی رایانه طراحی شد و یا پروژه هایی چون ماکس راینهاردهاس (۱۹۹۲) اثر پیتر آیزنمن که سیستمهای نرم افزاری پیچیده را برای تحول فرمهای اولیه بر مبنای الگوریتمهای ریاضی غیرخطی استفاده کردند.

توجه :این فایل شامل ۲۳ اسلاید میباشد.

دانلود مستقیم از سایت معماری بنا:


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

دکمه بازگشت به بالا