عناصر و جزئیات ساختمانیمعرفی مصالح

دانلود پاورپوینت مبانی نظری نمای ساختمان و انواع نما

نما در لغت نامه دهخدا به معنای صورت ظاهری هر چیزی، آنچه که در معرض دید و برابرچشم است، آنچه از بیرون سوی دیده می شود، منظره خارجی بنا و عمارت،‌ قسمت خارجی ساختمان و نماسازی، فن روسازی ساختمان و ساختن نمای عمارت است.
نمای هر ساختمان موثر در مجموعه شهری است که در آن حضور دارد و این تاثیر را در بدنه خیابان‌ها یا میدان‌ها که در آن قرار گرفته است می گذارد. اگر به نمای ساختمان واحدی، بدون در نظر گرفتن نمای دیگر ساختمانها فکر شود، همگونی نمای شهری در کلیت از بین می‌رود.
برای مثال در ساختمان‌های کوتاه عریض، ابعاد عرضی غالب خواهد بود. در ساختمان‌های بلند عناصر باریک برتری خود رانشان می‌دهند. در و پنجره و نعل درگاه‌ها تاثیر خاصی در نما می‌گذارند. ناودان‌ها، سایه بانها، پیش آمدگی‌های سقف و بالکن‌ها ایجاد سایه های خاصی بر روی نما می‌کنند.
نسبت‌های هندسی نقش تعیین کننده ای در هماهنگ سازی ظاهر نما دارند. می‌توان پنجره ها را در گروه‌های کوچکتر ترکیب شده که شکل مشخصی را ایجاد می‌کنند دسته بندی کرد. نــمــاهــــا مـی تـوانـنـد از نـظـر مـصـالـح نـیـز با یکدیگر متفاوت باشند.
مصالح نما در رنگ، شکل، زبری و خـشـنـی نـمـا تاثـیـر می گذارد.
مصالح بومی نشان می‌دهد که نمـا مـربـوط بـه چـه منطقه ای است.
محدوده های افقی ساختمان عبارتند از نقطه اتصال به آسمان ( محدوده پایانی ساختمان) نقطه اتصال به زمین (محل نشستن ساختمان بر زمین) و پوشش ساختمان مثل بام و شیروانی. محدوده پایانی ساختمان باید معنای اتمام ساختمان را با خود داشته باشد و طبقه همکف ساختمان را با خود داشته باشد و طبقه همکف ساختمان باید مفهوم نشستن ساختمان بر زمین را برساند.
_ طراحی نمای ساختمان:
نمای هر ساختمان در شکل‌دهی به مجموعه شهری که در آن حضور دارد، موثر است. اگر به نمای یک ساختمان بدون در نظر گرفتن نمای دیگر ساختمان‌های شهر توجه شود، همگونی نمای شهری در مجموع از بین می‌رود.

_ عناصر پر اهمیت در نما:

ورودی یکی از عناصر حایز اهمیت نما در ساختمان است که محل و اهمیت طراحی آن به شکل مستقیم نمایانگر نقش و عملکرد ساختمان است. در ورودی نشانه گذر از فضای عمومی خارجی به فضای خصوصی داخلی و یکی از مهم ترین عناصری است که می‌توان به عنوان نشانه ساختمان از آن نام برد.
صورت ظاهر ساختمان و آنچه که در برابر دید عموم قرار دارد، در واقع پر اهمیت ترین قسمت ساختمان در برابر عابران و سایر افراد غیر استفاده کننده از ساختمان است. همان‌طور که عنوان شد نمای ساختمان‌ها، نمای شهری را ایجاد می کند، اما به‌دلیل ضعف قوانین موظف کننده طراح و سازنده در این ارتباط، نمای ساختمان در کمترین اهمیت قرار گرفته است.
پذیرفتن این موضوع چندان سخت نیست که «نما» درمیان مفاهیم مختلف ساختمان سازی از اهمیت بصری اجتماعی تری برخوردار است. نمای یک ساختمان در حقیقت وجه اجتماعی آن ساختمان و زبان دیالوگ و تعامل آن با فضای اطرافش است. ایده های یک معمار، در طراحی یک بنا تنها در نمای آن بناست که رخ می نمایاند و اگر خوب طراحی شده باشد، ما را با زبان بصری خود به درون دعوت می کند. این بعد از معماری البته در طراحی شهری نیز اهمیت دو چندانی دارد؛ زیبا شدن جلوه ظاهری و بیرونی ساختمان و در نتیجه ایجاد دورنمای مناسب برای محلی که ساختمان در آن واقع شده است، یکی از این دلایل است.

_ نمای ساختمان؛ اهداف و کارکردها، بایدها و نبایدها:

_ آماده سازی سطح زیر کار برای نما سازی:

_ انواع نمای ساختمانی:

_ نمای شیشه ای

_ نمای پوسته ایی

_ تاثیر دما و رطوبت بر نمای ساختمان

1. در اکثر اوقات روز درجه حرارت هوا در داخل پوسته هوشمند از دمای محیط بیشتر خواهد شد. رسانش پایین گرمای از دست رفته و رسانش بالای گرمای بدست آمده در تابستان بستگی به دمای محیط و سطوح تابش اشعه خورشید دارد.
2. لایه شیشه ای اضافی پوسته هوشمند مقدار تابش اشعه آفتاب به پوسته داخلی را کاهش می دهد. بنابراین بازتابش اشعه خورشید به ساختمان به خاطر عبور از شیشه کاهش می یابد.
3.پوسته هوشمند امکان قرار گرفتن پرده در داخل پوسته را فرآهم می آورد. بنابراین بار اشعه تابشی ازپنجره کاهش می یابد. اینکه کدامیک از این سه مورد در یک زمان مخصوص مهم تر است بستگی به خصوصیات و عملکرد سازه و دینامیک پیچیده گرمایی بین نما، دماها، جریان هوا در پوسته هوشمند و فضای بیرونی دارد.

_ پترونت

در یک همکاری مشترک شرکت تولید کننده مواد کامپوزیت دیاب ( Diab Group AB) یک سیستم خلاقانه پیمانه ای برای نمای ساختمان ها ساخته است. (برای مثال ساختمان شش طبقه اداری کپنهاگ) این نمای ساختمانی جدید دارای دونمای متفاوت است. در حالیکه از یک سو نمای ساختمان شیشه به نظر می رسد از سوی مخالف سنگ مرمر به نظر می رسد. این حالت برای هر چهار طرف ساختمان دیده می شود. مساحت کل نمای کار شده در حدود 4000 متر مربع است. در این ابتکار بجای استفاده از روش های سابق شبکه کاری استیل که با پودر سنگ وشیشه همراه می شد اسکاند یناویسکا گلاسیتم (Skandinaviska Glassystem) سیستم پیمانه خلاقانه ای را تولید کرده که با استفاده از کامپوزیت های ساندویچی هردو خاصیت را دارا باشد. این سیستم به نسبت 4:1 مشخصاً بسیار سبکتر از روش های سنتی است و بسیار سریع تر و با افراد کمتر قابل نصب است.

_ مینیرال آرتامیکس

علاوه بر زمان و هزینه کمتر این نما را می توان بلافاصله بعد از احداث طبقات و بدون نیاز به نگهدارنده های فلزی اجرا کرد. این سیستم ذاتاً دارای خواص عایق است، خورده نمی شود، زنگ نمی زند و در برابر رطوبت نیز مقاوم است.
نمای مینرال آرتامیکس در 3 کلاس و 90 رنگ متنوع و طبیعی ارائه میشود .
هزینه تمام شده نمای سنگ و نمای شسته ی مناسب به مراتب بالاتر از نمای مینرال آرتامیکس میباشد.
در مقابل سنگ و نمای شسته ، نمای مینرال آرتامیکس از بهترین گزینه ها برای اجرا در برجها و سازه های مرتفع میباشد.
وزن نمای سنگ 20 تا 30 برابر نمای مینرال آرتامیکس میباشد.

_ ویژگیهای آرتامیکس

_ تاثیر سنگ گرانیت در نمای ساختمان

_ تاثیر سنگ تراورتن در نمای ساختمان

_ دلایل مصارف تراورتن ها بعنوان سنگ ساختمانی

_ ماسه سنگ

_ تاثیر سنگ مرمریت در نمای ساختمان

_ تاثیر سنگ کوارتزیت در نمای ساختمان

_ تاثیر ورق کمپوزیت در نمای ساختمان

_ موارد استفاده از ورق های کامپوزیت آلومینیوم

_ خصوصیات ورق های کامپوزیت آلومینیوم

_ تاثیر سنگ دیوریت در نمای ساختمان

_ تاثیر سنگ گابرو در نمای ساختمان

_ روش تمیز کردن نمای ساختمان

_ روش های تمیز کردن سنگ پلاک و اندود سیمانی

_ روشهای تمیز کردن دوده با شستشو در نمای ساختمان

_ ایده های برای طراحی در ساختمان

این فایل دارای 75 اسلاید به صورت پاورپوینت میباشد.

دانلود مستقیم از سایت معماری بنا:


 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

دکمه بازگشت به بالا