معرفی مصالح

دانلود پاورپوینت معرفی نورپردازی فضای خارجی

کلمات کلیدی:
نورپردازی فضای خارجی و نورپردازی فضای سبز و دستگاههای نورپردازی و آلودگی نوری و تاثیر نامطلوب نور بر انسان

تعریف نور:

وابستگی بشر به نور انکار ناپذیر است. نوری که برای هر محیط پیش بینی می کنیم بر شخصیت و ویژگی های فضا ﺗﺃثیر می گذارد. نور مناسب نیازهای انسان را بر طرف می کند،خاطر را آسوده می سازد، آسایش و امنیت ایجاد می کند و به بافت،رنگ و شکل جلوه می دهد .
با استفاده از نورپردازی صحیح می توان با ایجاد حقه های بصری بر روی ابعاد یک اتاق و یا ویژگی های معماری خاص آن تأثیر گذاشت.
سه نوع نورپردازی فضا وجود دارد:
۱- نورپردازی عمومی یا پس زمینه
۲- کانونی
۳- دکوراتیو

تعریف نور پردازی عمومی یا پس زمینه

در واقع مبنای طراحی نورپردازی فضاست. از این نور برای جبران کمبود نور طبیعی چه در طول روز و چه در شب استفاده می شود. این نور اغلب از طریق چراغ ها ی سقف تأمین می شود، اما ممکن است از ترکیبی از منابع مختلف نوری در نقاط گوناگون یک فضا نیز تأمین شده باشد مانند آباژورهلای پایه بلندروی زمین با آباژورهای رومیزی و چراغ دیواری. نور حاصل از نورپردازی عمومی ممکن است درخشان و مستقیم یا مات و غیر مستقیم باشد،اما مهم این است که نور نباید سایه دار باشد بلکه باید به نحوی باشد که در هیچ بخشی از فضا سایه نیفتد.

تعریف نورپردازی کانونی

نوری در جهت خاص تولید می کند و نقطه ی خاصی از فضا را روشن می سازد، مثلا“ با استفاده از یک نورپردازی کانونی می توان مبلی مد نظر داریم روشنتر کرد. این نوع نورپردازی در اطراف محل ایجاد روشن سایه ایجاد می کند. این نور مکملی برای نور عمومی در یک فضاست.

تعریف نورپردازی دکوراتیو

به هر نوع نوری که یک شی یا ناحیه از اتاق را به جهات زیباسازی و به لحاظ دکوراتیو، و نه از جنبه کاربردی روشن کرده باشد اطلاق می شود. این نوع نورپردازی برای جلب توجه بیننده به ویژگی های دکوری در یک اتاق و اشیاء هنری موجود در آن مورد استفاده قرار می گیرد، مانند به نمایش گذاشتن اشیای زینتی چیده شده در یک بوفه و یا یک تابلوی خاص نصب شده به دیوار و یا ویژگی های معماری یک فضا، نوری که برای این منظور به کار می گیریم باید حداقل سه برابر نور عمومی اتاق باشد.
ﺗﺃثیرات نور در فضا
ﺗﺃثیر نور بر جسم انسان
ﺗﺃثیر نور در معماری
نحوه نور پردازی در پله ها
در نور پردازی پله ها بیشتر از زیبایی ایمنی، اهمیت دارد. نور پردازی پله با مشخص کردن مسیر و روشن کردن کف پله صورت می گیرد.
در مورد روشنایی پله‌ها باید از به وجود آمدن سایه‌های عمیق جلوگیری شود و سایه افراد در حال راه رفتن با لبه پله‌ها برخورد نکند.

نحوه نورپردازی در نمای ساختمان

با وجود تمام سرمایه گذاری ها و تلاش ها در داخل ساختمان اگر نمای بیرونی آن به خصوص در شب زیبا نباشد زیر سوال می رود . این نور پردازی می تواند حضور ساختمان را اعلام کند و تصویری دعوت کننده از ان بسازد و این به هزینه روشن نگهداشتن بیرون بنا در تمام طول شب می ارزد . ناحیه ورود به ساختمان در شب کاملاً باید مشخص شود . در نور پردازی نماها باید توجه شود که کل نما روشن نگردد. قسمت های تاریک در نورپردازی نما در کنار قسمت های روشن سبب بهتر جلوه نمودن حجم بنا می شود.

نحوه نورپردازی در راهرو ها و پیاده روها

منبع نور در راهروها و پیاده‌روها به صورت راهنمای افراد و نیز به عنوان یک عامل تزیینی مطرح می‌شود. به کار گرفتن نور مخفی در حاشیه پیاده‌روها بر جذابیت محیط می‌افزاید (بهتر است نور پردازی در کف انجام گیرد). در تقاطع راه‌ها و هم‌چنین برای مشخص کردن محل مخصوصی در شب، از چراغ‌های مخصوصی استفاده می‌شود که پایه آنها کوتاه و به شکل مکعب مستطیل است. این چراغ علاوه بر روشنایی، جنبه زیبایی هم دارد.

نحوه نورپردازی روی گیاهان

نورپردازی گیاهان در اطراف پیاده‌روها و راهروها علاوه بر روشنایی گیاهان، نور کافی برای ایمنی پیاده‌روها ایجاد کرده و از صدمه دیدن گیاهان کاشته شده در حاشیه جلوگیری می‌کند.

آلودگی های نوری

آلودگی نوری زمانی رخ می دهد که مناطقی که مورد نظر ما نیست به طورناخواسته توسطانرژی نورانی روشن گردد.
دسته بندی اختصاصی آلودگی نوری شامل موارد زیر می گردد:
۱. Ligh trespass
2. Over-illumination
3. Glare
4. Clutter t trespass
5. Skyglow

فراتازی نوری ( trespass Light )

Light trespass آنست که نوری ناخواسته وارد حریم شخصی کسی شود، همچون نور چراغ های روی دیوار و سردر همسایه. این اصطلاح به زیاده روی در بکارگیری نور اطلاق می گردد.

خیره کنندگی ( Glare )

این پدیده در نتیجه تضاد شدید مناطق روشن و تاریک در میدان دید ایجاد می شود. گاهی نگاه کردن به یک رشته نورانی لامپ بی حفاظ یا با حفاظ نامناسب این پدیده را ایجاد می کند.

درهم ریختگی منابع نوری ( Clutter)

Clutter به دسته ی نورهای شدید گفته می شود. تجمع منابع نوری و تلاقی نورهای گسیل شونده از آنها ممکن است سبب گیجی و انحراف حواس فرد از موانع شود. افزون بر موارد بالا، بسیاری از تصادفات را می توان پی آمد این پدیده دانست.

هاله نورانی در آسمان شب ( Sky glow )

Sky glow به اثر درخششی اشاره دارد که می تواند در مناطق پر جمعیت دیده شود.
این پدیده از دو عامل ناشی می شود؛ یکی بازتاب نور به سمت آسمان از بازتاب کننده هایی که در معرض تابش چراغها قرار گرفته اند و دیگری چراغهایی با هدایت ناشایست نور، بگونه ای که نورشان به سوی آسمان می تابد

این فایل دارای ۱۴۶ اسلاید به صورت پاورپوینت میباشد.

دانلود مستقیم از سایت معماری بنا:


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

دکمه بازگشت به بالا