مطالعات اولیه پروژه

دانلود پاورپوینت معرفی هویت شناسی استان کرمانشاه

_ جغرافیای طبیعی

_ موقعیت و شکل طبیعی شهر:

استان کرمانشاه با وسعت حدود 25/24249 کیلومتر مربع به مرکزیت شهر کرمانشاه در میانه ضلع غربی کشور بین 32 درجه و 36 دقیقه تا 35 درجه و 15 دقیقه عرض شمالی و 45 درجه و 24 دقیقه تا 48 درجه و 30 دقیقه طول شرقی از نصف النهار گرینویچ قرار گرفته و از شمال به استان کردستان، از جنوب به استان های لرستان و ایلام و از شرق به استان همدان و از مغرب به کشور عراق محدود شده است.استان کرمانشاه در مسیر شمالی- جنوبی رشته کوه زاگرس و بر روی یال غربی آن قرار گرفته است. سلسله جبال زاگرس در این منطقه نه به شکل دیواره ای ممتد بین دشت تاریخی بین النهرین و اراضی داخلی فلات ایران، بلکه به صورت مجموعه ای از رشته کوه های موازی و دشت های مرتفع کوهستانی در بینابین آنها شکل گرفته است. به همین علت عمده ترین گذرگاه های زاگرس در این استان قرار دارند. شهر کرمانشاه، در شرق استان کرمانشاه و در 34 درجه و 19 دقیقه عرض شمالی و 4 درجه و 7 دقیقه طول شرقی از نصف النهار گرینویچ قرار گرفته است.
این شهر نیز همچون غالب شهرهای قدیمی ایران، در ناهمواری های کوهپایه ای شکل گرفته است؛با این تفاوت که دشت وسیعی این شهر را در بستر عبور شاهراه های منطقه ای قرار داده است. در کنار این عوامل جغرافیایی و نیز اهمیت اقتصادی کرمانشاه، همچنین وجود مراتع وسیع و زمین های زراعی، آب و هوای مناسب و بارندگی کافی در شکل گیری آن مؤثر بوده اند.
از نقطه نظر موقعیت طبیعی، شهر کرمانشاه، در مرز تباین چند منطقه طبیعی (اکوتون) و در محدوده ای کوهستانی واقع شده است. “اکوتون” ها بر پایان یک و یا چند تنگنای طبیعی قرار دارند و آغاز گشایش محیطی برای سکونت انسان ها اطلاق می شوند. با این تعبیر، ” اکوتون” هها دربرگیرنده ناحیه هایی هستند که بعد از گستره های سخت و مقاوم در برابر تغییر، نخستین نشانه های انعطاف طبیعت را نشان می دهند. بنابراین قلمروهای ” اکوتونی” اولین پهنه های فارغ از محدودیت های طبیعی برای اسکان به حساب می آیند.

در شمال شهر کرمانشاه ارتفاعات پرآو با وسعتی قریب به 2000 کیلومتر مربع، با شیب عمومی بیش از 50% و بلندای بیش از 2000 متر از سطح قرار دارد. رود ” قره سو” نیز با فاصله ای اندک از این ارتفاعات، به مثابه یک سامانه زیست- آبی جذاب و به عنوان عاملی مهم، در افزایش ضریب پایداری و ثبات این مرکز جمعیتی نقش دارد. در مجموع خواستگاه اولیه شهر، در کناره دشت وسیع پای کوه های سخت، در کناره ساحل رود قره سو استقرار یافته و پذیرای شاهراه های ارتباطی ملی- منطقه ای میباشد شهر فعلی کرمانشاه، مساحتی در حدود 8796 هکتار دارد که با احتساب پادگان ها، پالایشگاه و کارخانه های آن بالغ بر 10000 هکتار خواهد شد. هسته های نخستین شهر کرمانشاه بر فلات ها و تراس های فوقانی با شیب کلی 2 تتا 5 درصد و شیب جانبی 3 تا 6 درصد، خاک نیمه عمیق تا عمیق با بافت سنگین، با محدودیت هایی از قبیل پستی و بلندی، وجود سنگریزه و قلوه سنگ، سنگینی بافت خاک، فرسایش آبی و با مرغوبیت پایین از لحاظ کشاورزی شکل گرفته است.

کرمانشاه در گذر زمان

شواهد و مدارک باستان شناختی نشان می دهد این منطقه از اولین زیستگاههای انسان و یکی از مراکز سکونت زاگرس میانی محسوب می شود. غار ” شکارچیان” در بیستون نکات جالبی را درباره سابقه زندگی بشری در دوران پارینه سنگی در این منطقه،روشن می سازد.

وقایع مهم سیاسی دوره معاصر استان کرمانشاه

با شروع انقلاب مشروطه این خطه از کشورمان نیز دچار تحولات شد. تقریباً همزمان با امضای مشروطیت توسط مظفرالدین شاه، اولین روزنامه در کرمانشاه به چاپ رسید. همچنین اطلاعیه های علمای نجف ابتدا به کرمانشاه ارسال و سپس راهی مرکز می گردید. با روی کار آمدن محمد علی شاه و مخالفت او با مشروطیت که با به توپ بستن مجلس و کشتن و تبعید آزادی خواهان به اوج خود رسید، دوباره قیام ملی بر علیه استبداد شروع شد.کوشش سرداران ملی در سراسر ایران از جمله سرداران کرمانشاه و آذربایجان و همکاری مردم گیلان و اصفهان موجب شد که تهران به دست مجاهدان فتح شود و محمدعلی شاه به روسیه تبعید گردد.

_ جنگ هشت ساله ایران و عراق

_ مفاخر کرمانشاه در حوزه های مختلف

_ سرداران و رجال استان کرمانشاه

شیخ علی خان زنگنه – میرزا علی خان سر تیپ خانه خراب- میرزا هادی خان کارگزار- سردار یار محمد خان کرمانشاهی- شیر محمد خان صمصام الممالک سنجابی- دکتر کریم سنجابی.

_ مفاخر علمی استان کرمانشاه

ابوحنیفه دینوری- دُرّه میر حیدر- مهدی فرهپور- محمد علی علامه وحیدی- دکتر حشمت الله طبیبی- هانیبال الخاص- دکتر غلامعلی کریمی- فریدون بدره ای- مهندس محسن میر حیدر معمار- دکتر جواد کریمی- هرمز بیگلری- اردشیر کشاورز- عبدالحسین آذرنگ- دکتر سید محسن حبیبی- پروفسور مجتبی شمسی پور- دکتر معصوم علی معصومی- پروفسور مدائنی.

_ مفاخر ادبی و فرهنگی استان کرمانشاه

سلطان اسحاق- دکتر علیقلی مظفر زنگنه- سر لشکر احمد زنگنه- حشمت الله دولتشاهی- محسن جهانسوز- محمدرضا فیض مهدوی- دکتر محمد مُکری- علی محمد افغانی- علی اشرف درویشیان- دکتر میرجلال الدین کزازی.

_ مفاخر هنری استان کرمانشاه

_ جمعیت شناسی استان کرمانشاه

_ صنایع دستی استان کرمانشاه

_ نژاد و ترکیب قومی کرمانشاه

_ نژادهای ساکنین کرمانشاه

_ نژاد لرهای کرمانشاه

_ نژاد ترک های کرمانشاه

_ ایلات و طوایف کرمانشاه

اقوام مناطق اسلام آباد غرب و گیلانغرب: کلهر[kalhor] اقوام مناطق جوانرود- روانسر: جاف[jaf] اقوام منطقه پاوه: جاف و اورامی (البته اورامی خود جزء جاف می باشد).
اقوام منطقه سنقر: کلیایی
اقوام کنگاور: فارسی کنگاوری، کردی لکی [laki] اقوام هرسین و فیروزآباد: لک [lak] اقوام بیستون و شمال کرمانشاه: کردهای پایروند
اقوام صحنه و دینور: کردهای خالصه
اقوام غرب کرمانشاه(رنگ سبز): کرد سنجابی
اقوام گهواره: گوران
اقوام شمال گهواره: قلخانی
اقوام سرپل ذهاب و ریجاب: جاف و قلخانی و کلهر
اقوام منطقه قصر شیرین: در فصل کوچ (عشایر قلخانی و گوران)، کرد قصری
اقوام نفت شهر و سومار: به دلیل جنگ هشت ساله اکثراً تخلیه و خالی از سکنه شده بود. اما در گذشته قوم کلهر و درصدی هم عرب ساکن بودند.

_ زبان و گویش های محلی کرمانشاه

_ دین و جریان های مذهبی در کرمانشاه

_ مساجد معروف شهر کرمانشاه

_ فولکلور و فرهنگ عامه

_ آیین های مذهبی و اعیاد مذهبی

_ ویژگی ها و آلات موسیقی رایج در کرمانشاه

_ غذاها و آداب خوردن

_ پوشش سنتی مردم کرمانشاه

_ صنایع دستی و محصولات سنتی کرمانشاه

_ رشته های صنایع دستی در استان کرمانشاه عبارتند از:

انواع گلیم .انواع گیوه
موج بافی
جاجیم
نمد مالی
قلمزنی
بافت سیاه چادر
سفال و سرامیک
ساخت ساز سنتی
منبت کاری
پوشاک محلی
تذهیب و مینیاتور
سبد بافی و حصیر بافی
قالی و قالی گل ابریشم
ساخت جواهرات محلی
نازک کاری روی چوب
چیغ بافی (چیخ بافی)
ساخت ابزار و آلات فلزی (چاقو، قندشکن، سیخ و قفل)

_ کرمانشاهان در دوره کهن باستان

مجموعه عوامل طبیعی، اقلیمی، اقتصادی و سیاسی با تأثیرگذاری بر ساکنین منطقه ای خاص، بر شکل گیری فعالیت های انسانی تأثیر گذاشته است؛ و شکل گیری محیط کالبدی- فضایی سکونتگاه ها، عینیت می یابند. از این روی، محیط کالبدی- فضایی هر سکونتگاه شکل و تصویری است کلی و نسبتاً پایدار، از تمامی عناصر محیطی و انسانی شکل دهنده شهر. در زمینه هویت نیز، هویت فضایی- کالبدی شهر، حاصل و برآیند کلی و پایداری از سایر عناصر و عوامل شکل دهنده هویت شهری است و شناسایی و بیان آن به معنی شناخت و بیان واضح، روشن و عینی از مبحث هویت شهری است.

_ سکونت اولیه کرمانشاه

از آنچه که اسناد بابلی ایلامی و آشوری نشان می دهند، هزاران سال پیش از میلاد مردمانی در کوهستان های زاگرس زندگی می کردند که کسی از منشأ، تاریخ و انگیزه سکونت آنان مطمئن نیست. گروهی از قوم شناسان آنها را آزیاتیک (آسیایی) و گروهی دیگر از نژاد آریایی می دانند. اما آنچه که از کتیبه های باقیمانده و نوشته های یونانیان برمی آید، این اقوام، بومی منطقه بوده و به ترتیب از شمال به جنوب، گوتی، لولوبی، کاسی و ایلامی خوانده می شدند. مردم شناسان به دلیل وجود عواملی چند از جمله شکل جمجمه های به دست آمده از اقوام، آنها را از نژاد سامی یا هند و اروپایی نمی دانند و برای تمایز با این دو نژاد آنها را اقوام آسیایی نام نهاده اند. فرهنگ این اقوام از یک سو متأثر از تمدن های نیرومند بین النهرین، آشور، بابل و … بوده و از سوی دیگر متکی به برخی باورهای اولیه اسطوره ای دینی که شالوده آن بر پایه پرستش الهه ای که مظهر زندگی و باروری بود، نهاد شده بود. ساختاجتماعی جامعه بر این اساس، مبتنی بر تفوق زن بر مرد بود. مجموعه این تفکرات با تفکرات آریاییان فاتح در هم آمیخت و فرهنگ جوامع غربی ایران را پدید آورد.

_ یادگار هنر و معماری دوره مادها تا اشکانیان

ماد اولین حکومت ایرانی بود که با اتحاد قبایلی چند ایجاد شد. در کتاب جغرافیایی طبیعی و تاریخی ایران تألیف «دکتر بیات» این گونه آمده که: «مادها تابع دولت آشور بودند و به پادشاهان این کشور باج و خراج می پرداختند».

_ آثار معماری و شهرسازی دوره ساسانی کرمانشاه

_ عناصر معماری دوره کهن تاریخی کرمانشاه

_ بناهای مذهبی کرمانشاه

_ شهرسازی کرمانشاه در دوره کهن متأخر (زندیه- قاجار)

_ شکل گیری شهر قدیم کرمانشاه

_ توسعه و گسترش بافت کهن شهر کرمانشاه

_ جهت گیری شهر در ارتباط با اقلیم و اصول اعتقادی

_ ساختار و عناصر شاخص شهر تاریخی کرمانشاه

_ خصوصیات کالبدی و سیمای شهر قدیم

_ بررسی فضاهای عمومی و محلات شهر کهن کرمانشاه

این فایل دارای 190 اسلاید به صورت پاورپوینت میباشد.

دانلود مستقیم از سایت معماری بنا:


 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

دکمه بازگشت به بالا