بزرگان معماری

دانلود پاورپوینت معرفی پیشگامان جنبش مدرن معماری معاصر ایران

بیوگرافی گابریل گورِکیان 1279 – 1349

گابریل در یک توقف کوتاه در استانبول به دنیا آمد ( 21 نوامبر 1900 ) . پس از شروع به قتل عام سال 1894 ارامنه توسط دولت ترکیه، خانواده گورِکیان تصمیم به مهاجرت به غرب گرفت. مسافرت به غرب با بچه کوچک دشوار بود و خانواده گورِکیان راهی تهران شد. پدر گابریل بلافاصله به عنوان جواهر شناس در دربار مظفرالدین شاه استخدام شد. گابریل که اصلیت ارمنی داشت و در ترکیه متولد شده بود به همراه دو خواهر و برادر خود ملیت ایرانی انتخاب کرد.
در ده سالگی پس از طی دوره ابتدایی در تهران برای ادامه تحصیل به یک کالج خصوصی در وین فرستاده شد و مانند خواهر خود که پیانیست حرفه ای بود، علاقه زیادی به موسیقی نشان داد و در آنجا به فراگیری ویولون پرداخت اما بموقع دریافت که استعداد لازم را برای این کار ندارد. بنابراین با تشویق خانواده به تحصیل معماری مشغول شد.

اتریش در آغاز قرن بیستم کانون انواع مباحث و جدل های هنری بود که بر شکل گیری هنری گابریل تأثیر بسزایی داشت. در سال 1915 در مدرسه معماری آکادمی هنرهای کاربردی وین ثبت نام کرد. این مدرسه با آتلیه ای که ژوزف هوفمان تأسیس کرده بود، ارتباط نزدیک داشت. بدین ترتیب گورکیان در دوره تحصیل ( 1915 – 1918 ) از کلاس های درس معمار معروف اتریشی اسکار استرناد و همکاری با دفتر ژوزف هوفمان که از پیشگامان هنر معماری مدرن بود، بهره برد.
گورکیان بعد از اخذ دیپلم در 1921 میلادی و پس از سفری به قصد مطالعه کارهای معماری به چند کشور اروپایی، پاریس را جهت اقامت و فعالیت اختیار کرد. او در این دوره با هانری سواژ که از معماران پیشرو فرانسه بود آشنا شد و در دفتر وی به کار پرداخت. همان دفتری که وارطان هوانسیان نیز با آن همکاری داشت. سوواژ که استعداد او را تشخیص داده بود، در جهت آشنا کردن گورکیان با اصول معماری مدرن و کاربرد تکنیک های جدید ساختمانی بسیار کوشید.

وی از سال 1922 در دفتر استیونز به کار مشغول شد و سپس به ریاست این دفتر و سرپرستی آتلیه معماری آن نایل آمد. از آن زمان به بعد نام وی در کنار بزرگان جنبش معماری مدرن اروپا نظیر لوکوربوزیه قرار گرفت. در نقدی که در سال 1923 درباره نمایشگاه معروف سالن پاییز تحریر شده، چنین آمده است:
“قسمت معماری در سالن نمایشگاه، چهار اسم را در رأس دیگران معرفی می کند، گورِکیان، لکوربوزیه، لوکات و ژان شارل مورو که همگی از پیشگامان هنر معماری مدرن هستند. “

گورکیان مقالات ارزشمندی چاپ کرد و در نمایشگاههای متعدد اروپایی شرکت نمود و در سال 1928م (1307ش) مقام دبیرکلی نخستین کنگره CIAM را بر عهده گرفت . او که نامش در کنار برخی از مهمترین شخصیتهای جهانی هنر معماری مدرن مطرح بود، به دنبال بالا گرفتن بحران اقتصادی – اجتماعی سالهای 1930 اروپا (1309ش) و همچنین به دعوت دولت ایران در سال 1312 شمسی به تهران آمد. در بدو ورود از او برای طراحی دو ویلا دعوت شد. سپس از وی درخواست شد که ریاست دفتر معماری شهرداری تهران را قبول کند. وی در ابتدا سرمعمار شهرداری تهران و بعدها سرمعمار وزارت دارایی شد. او اقدام به تاسیس یک دفتر معماری به نام “”socete de construction iranienne کرد . این دفتر تا سال 1316 شمسی در بیش از هشت مسابقه برای طراحی بناهای عمومی شرکت نمود .
او شخصا در شرح حال خود در سال 1945 این مسابقات را بر می شمارد و در بخش طرحهای اجرا شده از آمفی تئاتر مدرسه نظام ، ساختمان وزارت جنگ ، باشگاه افسران ، تئاتر شهر تهران و ساختمانهای اداری در مرکز تهران را نام می برد . ضمنا به ارائه طرح هایی برای مسابقه وزارت صنایع ، کاخ دادگستری و وزارت امور خارجه اشاره میکند.

معرفی پروژه های گابریل گورِکیان

– کاخ دادگستری
– ساختمان وزارت خارجه
– ساختمان وزارت صنایع
– آمفی تآتر مدرسه نظام
– باشگاه افسران که با نظارت وارطان به اتمام رسید.
– ویلاهای آقایان پناهی، خسروانی، سیاسی، ملک اصلانی، فیروز و نظام مافی.

_ تصاویری از کارهای گورکیان خارج از ایران

_ Hôtel Heim,1927, avenue de Madrid, Neuilly sur Seine
_ “Le jardin cubiste”, 1927, Garten der Villa Charles de Noailles, Hyères
_ Salon, Chambre de Dame, Salle de Bains. Aus: Repertory of Modern Style, Paris, 1928-1932
_ “Le jardin cubiste”, 1927, Garten der Villa Charles de Noailles, Hyères


مطالب مشابه:

دانلود پاورپوینت معرفی معمار ایرانی بهرام شیر دل

دانلود پاورپوینت رایگان معرفی معمار ایرانی حسین امانت

دانلود پاورپوینت معرفی معماران گیسو و مژگان حریری

دانلود پاورپوینت معرفی معماران هرزوگ و دمورن

دانلود فایل بیوگرافی و معرفی آثار معمار ایرانی هوشنگ سیحون

دانلود پاورپوینت درونگرایی در معماری ایرانی

دانلود پاورپوینت معرفی کامل معماران معاصر ایران

دانلود فایل معماری معاصر ایران از نگاه میرمیران


دانلود مستقیم از سایت معماری بنا:

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

دکمه بازگشت به بالا