عناصر و جزئیات ساختمانی

دانلود پاورپوینت کاربرد چوب در ساختمان سازی

مقدمه:

چوب یکی از اولین موادی است که به طور طبیعی و فراوان در دسترس بشر قرار داشته است در جوامع انسانی استفاده از چوب برای خانه‌سازی، درسازی، دسته افزار، گهواره، نرده‌بان، تختخواب، میزو نیمکت، وسایل کشاورزی، کشتی و قایق‌سازی و همچنین وسایل حمل و نقل زمینی قرن‌های متمادی بی‌آن که تغییر و تحولی چشمگیر یابد- رایج بوده است. در قرون معاصر با ساخت اولین ماشین چوب‌بری در صنایع چوب تحولی اساسی صورت گرفت و امکان تبدیل درختان قطور به قطعات نازک فراهم گردید. با کشف نیروی برق و تلگراف، انتقال انرژی و ارتباط نقاط دور و نزدیک به وسیله تیرهای چوبی فراهم گردید. چوب همچنین کاربردهایی دیگر پیدا کرد: تکیه‌گاه ریل راه‌آهن، شمع و کلاهک در معادن؛ ساخت انواع وسایل حمل و نقل جدید، کبریت‌سازی و نظیر آن که این همه، نشان‌گر اهمیت چوب در تکامل تمدن بشری است.

چوب یک ماده آلی است.ساختاروترتیب قرارگیری سلول هاباعث دگرگونی تراکم ومقاومت گونه های مختلف چوب میگردد.بیشترسلول هابه صورت طولی اند.درچوبهای نرم سلولهای طولی که به آنهاسلولهای آوندچوبی میگوینددرردیفهای شعاعی مرتبی قراردارند.حال انکه درچوبهای سخت این سلولهای طولی که به انها تارگفته میشودآرایش نامنظم تری دارند.

معایب چوب

دربهار،میزان شیره گیاهی در درختان زیاداست وبرای همین برش بهاره درخت باعث رشدقارچها وانگلها درداخل چوب می شود وبه آن آسیب می رساند
چوب درخت پیچ خورده،درختی که چند گانه روییده وهمچنین درختانی که دارای برگ زیادند نامرغوب است ومعایبی نظیرایجاد تاب پس ازخشک شدن،وجود گره درخت وغیره دارد
پس ازبریدن درخت بهتر است پوست ان را بکنند تا انگلها در زیر پوست ان جا نگیرند وبه چوب آسیب نرسانند.تنه درخت پوست کنده باید بصورت یکنواخت ودورتا دورخشک شود وباید ازگزاردن آن درمعرض تابش آفتاب که سبب خشک شدن یک پهلوی وترک خوردن پهلوی دیگر آن می شود خودداری کرد.

محاسن چوب

1- عایق حرارتی و برودتی است.
2- مقاومت مکانیکی نسبتا خوب و خاصیت ارتجاعی واقع در ضربه.
3- قابلیت پرداخت سطحی، رنگ پذیری، کنده کاری و برش.
4- امکان تصحیح خواص (مواد ضد حریق، ضد رطوبت و ضد قارچ).
5- ارزانی، دردسترس بودن و سهولت ساخت.
6- تجدید پذیری مجدد درخت بعد از برش.
7- عدم آلودگی محیط و یا برگشت مجدد به محیط (طبیعت).

حفاظت چوب

هوای نمناک: تزریق درونی چوب ویا استفاده ازلاک والکل ورنگ
آسیب موریانه: قیرمحلول آبکی یا قطران اندود کردن سر وته چوب سفید راکه درون دیوار کار گذاشته می شود،دوغاب گچ ریخت یا آن را نیمسوز کرد.
چوب باید به صورت خشک مصرف شود،ازهمین رو آن را به مدت طولانی درمحلهای خشک ودور ازرطوبت ونم،می خوابانند تا کم کم خشک شود.برای کم کردن مدت مذکور،چوب را درگرمخانه هایی با دمای تا 50درجه سانتیگراد خشک می کنند

فرآورده و کاربردهای:

چوب
تخته
فیبر:برای ساختن تخته فیبری ،سرشاخه ها وچوبهای دم اره ای را به شکل تار یا برگه های نازک چوبی می برند.خاک اره وتار وبرگه های بریده ی چوبی را در چسب خمیر می کنند تا تحت فشار به شکل صفحه دراید.
mdf: .ام.دی.اف دارای بافتی بسیار متراکم می باشد . روکشهایی از چوب و مصنوعات روکشی بر روی این محصول چسبانده می شود مانند: روکش آلدر، روکش فرمیکا که نوع فرمیکا مقاوم نسبت به آب می باشد. نوع الدر آن نسبت به آب و سایر عوامل مقاوم نمی باشد.
hdf
hpl
تخته خرده:تخته خرده چوب فرآورده چوبی صفحه ای شکل است که از مخلوط خرده چوب با سایر مواد لیگنو سلولزی و مواد چسبنده به کمک فشار و حرارت دادن ساخته می شود .
چوب
تخته چندلایه
سقف کاذب
الوار: الوار ممکن است با مقطع چهار گوش وبه شکل مکعب مستطیل ویا بصورت الوار سه گوش و از برش بنیه حاصل می شود .
نئوپان

فهرست مطالب:

ساختار چوب:
خواص چوب
خواص مکانیکی
خواص فیزیکی
تقسیم بندی چوبها
HDF
تخته فیبر
نئوپان
فراورده ها و کاربردهای چوب
حفاظت چوب
معایب چوب
HPL
تخته خرده چوب
تخته چند لایه
سقف کاذب
پانلهای چوب
منابع

توجه :این فایل دارای ۵۹ اسلاید به صورت پاورپوینت میباشد

دانلود مستقیم از سایت معماری بنا:


مطالب مشابه:

پاورپوینت معرفی انواع مصالح مختلف در سبک سازی ساختمان

دانلود پاورپوینت کاربرد فناوری نانو در صنعت ساختمان

دانلود پاورپوینت معرفی کامل اقلیم گرم و خشک


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

دکمه بازگشت به بالا